Раздел

Особености на художествено произведение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • подреждат епизоди от текста според хронологията и логиката на действието;
  • откриват причинно-следствени връзки;
  • подбират и анализират цитати като доказателства;
  • разграничават авторов разказ от мислите и репликите на героите;
  • осмислят как изборите на героите водят до последствия.

Необходими материали:

Да си припомним приключението
10 минути
Работа по двойки

Учениците четат изразително два ключови откъса от урок 1 и урок 2, за да възстановят хронологията на събитията. След това подреждат епизоди и обсъждат причинно-следствените връзки.

Инструкции

  • "Ученици, ще работите по двойки. Прочетете откъсите от историята за змея и Муминтрол от предходните два урока.
  • След първия откъс помислете - какво чувства Муминтрол към змея? Какво иска да постигне?
  • След втория откъс - защо Муминтрол решава да крие змея? Какво се променя в поведението на малкия змей?
  • С партньора си обсъдете:
  1. Какво научаваме от първият откъс за приятелството?
  2. Какво научаваме от вторият откъс за тайната?
  3. Какви опасности се появяват?
  • Всеки екип ще получи комплект листчета с изречения - епизодите от историята. Подредете ги в правилния ред. Накрая две-три двойки ще споделят как са ги подредили.
  • Заедно ще обсъдим кое действие довежда до следващото? Как изборите на Муминтрол променят историята?"

Обобщение

Учениците си припомнят двата ключови откъса от предходните уроци, подреждат ги в логичен ред и започват да откриват причинно-следствените връзки – как изборите на Муминтрол водят до последствия.

Важно!

  • Подчертайте, че двата откъса са вече познати – това помага да се види връзката между тях.
  • Насочвайте към промяната - от грижата и надеждата за приятелство към тайната и първите трудности.
  •  Давайте кратки насочващи въпроси, за да улесните по-срамежливите ученици.

Материали за дейността

Причини и последствия
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят в екипи. Получават работен лист с таблица (Епизод – Причина – Последствие – Цитат). Попълват я, като подбират цитати от двата откъса, за да докажат връзката между действията и последиците.

Инструкции

  • "В тази дейност продължавате да работите по двойки. Всеки екип получава таблица с три колони:
  1. Епизод (какво се случва);
  2. Причина (защо се е случило);
  3. Последствие (какво следва).
  • Прочетете отново откъсите, ако е необходимо. За всеки епизод открийте причината и последствието.
  • Открийте в текста кратък цитат, който доказва вашето твърдение, и го запишете в колоната „Цитат“.
  • Обсъждайте заедно в екипа, докато попълвате таблицата.

Пример:

Епизод: Муминтрол крие змея.

Причина: Бои се, че другите ще го вземат.

Последствие: Змеят става по-неспокоен.

Цитат: „Ще го държа няколко дни само за себе си, за да попривикне с мен.“

  • В края на работата всеки екип избира един пример от таблицата и ще го представи пред класа."

Обобщение

Учениците виждат как всяко действие води до ново развитие на събитията. Те се упражняват да доказват мнението си с цитати и започват да разбират по-добре причинно-следствената логика на художествения текст.

Важно!

  • Обикаляйте между екипите и задавайте насочващи въпроси: „Ако Муминтрол не беше направил това, какво щеше да се случи?“
  • Насърчавайте учениците да използват точни цитати, а не да разказват с техни думи.
  • При нужда подпомагайте с допълнителни въпроси за разграничаване на автора от героите.

Материали за дейността

Изборите на героя – моите изводи
10 минути
Рефлексия

Учениците участват в дискусия и правят изводи за това как изборите на Муминтрол водят до последствия. Завършват с рефлексия чрез изходен билет.

Инструкции

  • "Ученици, помислете кое действие на Муминтрол промени най-много историята? Защо? По желание вдигнете ръка и споделете.
  • Сега всеки ще получи малко листче. Отговорете и запишете: „Какво научих от историята на Муминтрол и змея за приятелството и за тайните?“
  • Сгънете листчето и го сложете в кутията за изходни билети."

Обобщение

Учениците формулират лични изводи за смисъла на приятелството, грижата и последствията от тайните. Така се подготвят за по-задълбочено обсъждане в следващите дейности.

Важно!

  • В края на часа отделете 3-4 минути за дискусия по следния въпрос: “Ако Муминтрол беше постъпил по друг начин (например не беше крил змея), какво можеше да се случи?”
  • Поощрявайте различните гледни точки – ако някой ученик смята, че изборът на Муминтрол е бил добър/лош, насърчете го да обоснове позицията си.
  • Давайте време за рефлексия – 1–2 минути мълчаливо мислене преди да споделят. Това помага и на по-срамежливите да формулират отговор.
  • Използвайте визуализация – ако имате флипчарт/дъска, запишете няколко примера от учениците в схема „Действие → Последствие“.
  • Свържете с живота им – задайте въпрос: „А случвало ли ви се е да направите избор, който после има последствие?“.
  • Закрепете наученото – в края формулирайте едно общо правило/извод, например: „Изборите на героите – както и нашите избори – винаги водят до последствия.“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.