Пътешествениците вчера, днес и утре
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и назовават сегашно, минало и бъдеще време на глагола;
- променят глаголи от едно време в друго, като запазват смисъла на изречението;
- употребяват правилно глаголите в различно време, лице и число;
- създават кратки текстове (устни и писмени) с глаголи в трите времена;
- разбират, че глаголното време е средство за изразяване на момента, в който се извършва действието.
Необходими материали:
- историята за Минало, Сегашно и Бъдеще време
- карти за играта “Глаголни пътешественици”
- 3 броя картонени кутии
- флипчарт листове
- маркери
Учениците слушат история за трима пътешественици, чиито приключения се случват в миналото. След това преобразуват историята в бъдеще време.
Инструкции
- "Ученици, днес ще пътуваме във времето с трима специални герои – Миньо Миналото, Сега Сегашното и Бъде Бъдещето. Всеки от тях обича да живее в свое време - Миньо винаги говори за това, което е станало вчера, Сега разказва какво става в момента, а Бъде обича да мечтае за утрешния ден.
- Слушайте внимателно историята, която ще ви прочета. Опитайте се да определите в кое време е случката.
История за тримата пътешественици
Миньо Миналото, Сега Сегашното и Бъде Бъдещето бяха най-добри приятели. Те обичаха да пътуват заедно. Вчера отидоха в гората, събраха диви ягоди и разгледаха малка пещера. После седнаха до реката и разказаха забавни истории. В края на деня намериха изгубено котенце и го занесоха в селото.
- В кое време са глаголите от прочетения текст?
- Правилно - в минало време! Сега ще си представим, че нашите пътешественици са решили да направят същото, но… утре. Ще променим глаголите в бъдеще време. Аз ще започна, а вие ще ми помагате: „Утре те ще отидат в гората, ще съберат диви ягоди…“
- Какво следва?"
Обобщение
В тази дейност учениците разбират, че глаголните времена показват момента, в който се извършва действието. Като преобразуват историята на пътешествениците от минало във бъдеще време, те усвояват как промяната на глагола пренася действието в различен времеви план.
Важно!
- Използвайте изразителен тон при четене, за да задържите вниманието.
- Ако учениците бъркат формите, коригирайте с подсказка, вместо директно да кажете правилния отговор.
- Може да повторите упражнението и със сегашно време, ако остане време.
Учениците играят на „глаголни пътешественици“, преминавайки през трите „страни“ – Минало, Сегашно и Бъдеще, като поставят глаголи в правилната форма според лицето и числото.
Инструкции
- "Сега ще станем истински глаголни пътешественици. На дъската виждате голямата ни карта. Тя има три страни – Минало, Сегашно и Бъдеще. Всяка страна има своя цвят – червен за Минало, зелен за Сегашно, син за Бъдеще (или други цветове, по избор на учителя).
- Всеки от вас ще получи карта с глагол. На картата пише основната форма на глагола (например: пиша, играя, чета).
- Прочетете глагола в основната му форма;
- Променете го така, че да отговаря на лицето и числото, които са на картата;
- Запишете новата форма на листчето;
- Отидете до страната на картата (Минало, Сегашно или Бъдеще) и го поставете в нейната пощенска кутия, където се събират глаголите в това време.
- Ще играем на ротации - след като поставите картата, ще получите нова и ще продължите пътешествието към друга страна. Целта е всеки от вас да посети и трите страни, като във всяка образува правилно поне по един глагол."
Обобщение
В тази дейност учениците упражняват умението да променят формата на глаголите според време, лице и число. Чрез играта те затвърждават знанията си за сегашно, минало и бъдеще време и разбират, че една и съща дума може да се преобразува, за да изрази различен момент на действието.
Важно!
- Запишете правилата на играта на флипчарт листове, така че да са видими за учениците през цялото време.
- Подгответе „Карта на глаголното време“ (три зони в различни цветове).
- Принтирайте и изрежете комплект карти с глаголи (по 2–3 за всеки ученик).
- Във всяка зона закрепете кутия, в която учениците ще поставят картите.
- Разделете класа на групи по 3-4 ученици. Всяка група се движи заедно и преминава през всички страни. Движението в класната стая да е организирано, за да няма хаос.
- Може да изберете „времеви пазач“ – ученик, който проверява формите преди картата да бъде поставена.
- Давайте ясни и кратки инструкции преди започване на всяка ротация.
- В края на дейността направете кратко обсъждане на най-често срещаните грешки.
Материали за дейността
Учениците създават по едно изречение в сегашно, минало и бъдеще време за пътешествениците и споделят част от тях в клас.
Инструкции
- "Ученици, сега ще запишем приключенията на нашите герои в дневник. В тетрадките си запишете три измислени от вас изречения за пътешествениците:
- Какво правят в момента? – едно изречение в сегашно време;
- Какво са правили вчера? – едно изречение в минало време;
- Какво ще правят утре? – едно изречение в бъдеще време.
- Когато сте готови, ще изберем няколко изречения и ще ги прочетем пред всички. Ще открием глаголите във всяко изречение и ще проверим дали са в правилното време."
Обобщение
В тази дейност учениците демонстрират самостоятелно създаване на изречения в трите глаголни времена. Така те затвърждават разбирането, че промяната на глагола променя и времето на действието.
Важно!
- Дайте примерни изречения, за да стане ясна задачата.
- Може да оставите децата да измислят забавни или фантастични приключения, за да поддържате интереса.
- Ако е допусната грешка, коригирайте чрез въпроси („В кое време е този глагол? Ако е за утре, как ще го кажем?“).
