Първи стъпки на Марс: общности и предизвикателства
Раздел
Личност и социална среда
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Разбират концепцията за социални общности и тяхното формиране;
- Разпознават потенциални източници на конфликти и напрежение в една общност;
- Идентифицират различни социални групи и техните интереси.
Необходими материали:
- Проектор/интерактивна дъска;
- Материали за писане(тетрадки, химикалки);
- Лепящи листчета;
- Разказ “Хрониките на Арес: Десетилетие след кацането” (разпечатан или прожектиран).
Учителят въвежда проекта "Колония на Марс" и запознава учениците с ролята им на съветници в марсианското управление. Провокира ги да разсъждават за предизвикателствата на живота в нова “футуристична” общност.
Инструкции
Инструкции към учениците:
- "Здравейте, скъпи ученици! Днес започваме един уникален проект – “Колония на Марс”. Представете си, че сте част от първите заселници на Червената планета. Изминали са 10-12 години, условията за живот са нормални, но общността започва да се разединява и фрагментира).
- Вашата задача е да влезете в ролята на съветници на Председателя на местната марсианска власт. Заедно с управляващите искате да разрешите нарастващите конфликти и напрежение в колонията.
- Преди да се потопим в конкретиката, нека помислим заедно! Какви предизвикателства биха могли да възникнали в една такава общност на Марс? Запишете на лепящи листчета по 2-3 идеи за проблеми, които биха се появили сред заселниците на Марс."
Залепете листчетата на флипчарта/дъската.”
Обобщение
Тази дейност ангажира учениците с контекста на проекта, като ги кара да разсъждават за сложните предизвикателства на изграждането на нова общност. Тя стимулира тяхното въображение и критично мислене за потенциални конфликти, което е важна основа за по-нататъшния анализ на конкретни казуси.
Важно!
- Създайте атмосфера, която да потопи учениците в контекста на проекта - футуристичен слайд, видео, свързано с космически полети, друго;
- Насърчете креативното мислене и разнообразието от идеи. Можете да обобщите идеите на дъската, като ги групирате по теми.
Учениците се запознават с научно-фантастичен разказ, описващ четири основни конфликта в марсианската колония, и в групи избират един от тях за детайлен анализ.
Инструкции
- "Сега ще се потопим още по-дълбоко в живота на Аресград. Ще прочетем (или ще ви прочета) разказ, озаглавен “Хрониките на Марс: Десетилетие след кацането”. Докато слушате/четете, обърнете внимание на различните социални групи и напрежения, които възникват."
- Разделете се на малки групи (3 човека). Всяка група ще получи копие на разказа. Вашата задача е да идентифицирате поне четири основни проблема/конфликта, описани в него.
- Дискутирайте в групата си кой от тези конфликти ви се струва най-интересен или най-важен за разрешаване. Изберете един конкретен казус, върху който ще работите през целия проект. Запишете го.
- Бъдете готови да обосновете избора си пред класа."
Обобщение
Тази дейност потапя учениците в конкретния контекст на марсианската колония, като им предоставя сложни социални казуси. Чрез четенето и груповата дискусия, те развиват умения за идентифициране на проблеми, критичен анализ на взаимоотношенията между различни групи и вземане на решения. Изборът на един казус за фокус е първата стъпка към тяхната роля на съветници и ги подготвя за детайлния анализ в следващия урок.
Важно!
- Прожектирайте разказа или раздайте разпечатани копия. Насърчете учениците да водят бележки за различните групи и конфликти, докато четат;
- Обикаляйте между групите, за да помагате при идентифицирането на казусите и избора на един за фокус.
Всяка група представя избрания от нея казус, а учителят споменава за "Дървото на конфликта" като инструмент за следващия урок.
Инструкции
- "Всеки екип накратко ще представи кой казус е избрала и защо. Кажете ни кои групи марсиански заселници участват в този конфликт.
- В следващия час ще използваме специален инструмент, наречен “Дървото на конфликта”, за да разберем по-дълбоко причините и последствията от избрания от вас проблем. Как мислите, защо е важно да разберем “корените” на един проблем, преди да се опитаме да го решим?".
Обобщение
Тази финална дейност дава възможност за представяне на избора на казус от всяка група и осигурява плавен преход към следващия урок. Тя фокусира учениците върху необходимостта от задълбочен анализ на конфликтите, като ги подготвя за ефективното използване на инструмента "Дървото на конфликта" и развитието на техните умения като бъдещи съветници.
Важно!
- Осигурете време за бързо представяне от всяка група;
- Може да нарисувате схематично "дърво" на дъската, за да визуализирате предстоящата работа.
