Първи стъпки на Марс: общности и предизвикателства

Раздел

Личност и социална среда

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Разбират концепцията за социални общности и тяхното формиране;
  • Разпознават потенциални източници на конфликти и напрежение в една общност;
  • Идентифицират различни социални групи и техните интереси.

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане(тетрадки, химикалки);
  • Лепящи листчета;
  • Разказ “Хрониките на Арес: Десетилетие след кацането” (разпечатан или прожектиран).
Добре дошли на Марс: Един нов дом?
10 минути
Въведение

Учителят въвежда проекта "Колония на Марс" и запознава учениците с ролята им на съветници в марсианското управление. Провокира ги да разсъждават за предизвикателствата на живота в нова “футуристична” общност.

Инструкции

Инструкции към учениците:

  1. "Здравейте, скъпи ученици! Днес започваме един уникален проект – “Колония на Марс”. Представете си, че сте част от първите заселници на Червената планета. Изминали са 10-12 години, условията за живот са нормални, но общността започва да се разединява и фрагментира).
  2. Вашата задача е да влезете в ролята на съветници на Председателя на местната марсианска власт. Заедно с управляващите искате да разрешите нарастващите конфликти и напрежение в колонията.
  3. Преди да се потопим в конкретиката, нека помислим заедно! Какви предизвикателства биха могли да възникнали в една такава общност на Марс? Запишете на лепящи листчета по 2-3 идеи за проблеми, които биха се появили сред заселниците на Марс."

Залепете листчетата на флипчарта/дъската.”

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с контекста на проекта, като ги кара да разсъждават за сложните предизвикателства на изграждането на нова общност. Тя стимулира тяхното въображение и критично мислене за потенциални конфликти, което е важна основа за по-нататъшния анализ на конкретни казуси.

Важно!

  • Създайте атмосфера, която да потопи учениците в контекста на проекта - футуристичен слайд, видео, свързано с космически полети, друго;
  • Насърчете креативното мислене и разнообразието от идеи. Можете да обобщите идеите на дъската, като ги групирате по теми.
"Хрониките на Арес: Изборът на съветника"
25 минути
Групова работа

Учениците се запознават с научно-фантастичен разказ, описващ четири основни конфликта в марсианската колония, и в групи избират един от тях за детайлен анализ.

Инструкции

  1. "Сега ще се потопим още по-дълбоко в живота на Аресград. Ще прочетем (или ще ви прочета) разказ, озаглавен “Хрониките на Марс: Десетилетие след кацането”. Докато слушате/четете, обърнете внимание на различните социални групи и напрежения, които възникват."
  2. Разделете се на малки групи (3 човека). Всяка група ще получи копие на разказа. Вашата задача е да идентифицирате поне четири основни проблема/конфликта, описани в него.
  3. Дискутирайте в групата си кой от тези конфликти ви се струва най-интересен или най-важен за разрешаване. Изберете един конкретен казус, върху който ще работите през целия проект. Запишете го.
  4. Бъдете готови да обосновете избора си пред класа."

Обобщение

Тази дейност потапя учениците в конкретния контекст на марсианската колония, като им предоставя сложни социални казуси. Чрез четенето и груповата дискусия, те развиват умения за идентифициране на проблеми, критичен анализ на взаимоотношенията между различни групи и вземане на решения. Изборът на един казус за фокус е първата стъпка към тяхната роля на съветници и ги подготвя за детайлния анализ в следващия урок.

Важно!

  • Прожектирайте разказа или раздайте разпечатани копия. Насърчете учениците да водят бележки за различните групи и конфликти, докато четат;
  • Обикаляйте между групите, за да помагате при идентифицирането на казусите и избора на един за фокус.

Материали за дейността

"Първи поглед към конфликта"
5 минути
Рефлексия

Всяка група представя избрания от нея казус, а учителят споменава за "Дървото на конфликта" като инструмент за следващия урок.

Инструкции

  1. "Всеки екип накратко ще представи кой казус е избрала и защо. Кажете ни кои групи марсиански заселници участват в този конфликт.

  2. В следващия час ще използваме специален инструмент, наречен “Дървото на конфликта”, за да разберем по-дълбоко причините и последствията от избрания от вас проблем. Как мислите, защо е важно да разберем “корените” на един проблем, преди да се опитаме да го решим?".

Обобщение

Тази финална дейност дава възможност за представяне на избора на казус от всяка група и осигурява плавен преход към следващия урок. Тя фокусира учениците върху необходимостта от задълбочен анализ на конфликтите, като ги подготвя за ефективното използване на инструмента "Дървото на конфликта" и развитието на техните умения като бъдещи съветници.

Важно!

  • Осигурете време за бързо представяне от всяка група;
  • Може да нарисувате схематично "дърво" на дъската, за да визуализирате предстоящата работа.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.