Раздел

Дума и изречение

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • откриват звуковете в състава на думата;
  • ориентират се в последователността на звуковете в думата;
  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • разграничават съгласния звук й от гласния звук и;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат правилно в думи й, йо, ьо, щ, я, ю, дж, дз;
  • четат правилно думи в съответствие със звуковия им състав.

Необходими материали:

  • Бяла дъска
  • Маркери за дъска
  • Моливи 
  • Малки листчета
  • Работен лист “Упражнения за правопис” 
Откриваме правописните правила!
5 минути
Дискусия

Учениците споделят какво знаят за правописните правила чрез мозъчна атака.

Инструкции

Въведете учениците в темата.

  • "Деца, предстои ни работа по проект, с който ще открием защо правописните правила са важни!"
  • "Помислете за трудна дума, която знаете как да напишете правилно. Споделете я с класа."

Учителят записва примерите на дъската.

  • "Как знаем, че тези думи са правилно написани?"

На дъската се записват и всички идеи на учениците, свързани с правилата за правопис.

Обобщение

„Виждате ли? Вече знаем много за правописните правила. Днес ще научим още повече."

Важно!

  • Насочвайте с въпроси.
  • Насърчавайте всяко мнение.
  • Бъдете подготвени с подходящи думи, които да предложите на децата.

Материали за дейността

Вълшебният свят на правописа
20 минути
Практическа задача

Учениците използват работни листове със задачи за изучените правописни правила и обсъждат решените примери.

Инструкции

Раздайте на всички ученици работен лист и дайте инструкции за работа.

  • Сега заедно ще направим упражненията на този работен лист.

За упражнения 1 и 2 от работния лист:

  • Как се пишат думите? Защо? Как можем да проверим?

За упражнение 3 от работния лист:

  • Какви са тези букви?

За упражнение 4 от работния лист:

  • Да попълним правилната буква в таблицата. Как разбираме къде коя буква да напишем?

За упражнение 5 от работния лист:

  • Хайде да поставим съответната буква И или Й. Ще си помагаме, като разделяме думите на срички.

За упражнение 6 от работния лист:

  • Кога се пише ьо и кога- йо? Хайде да разберем.

За упражнение 7 от работния лист:

  • Да си припомним как правим звукови модели на думи, съдържащи буквите я, ю, щ, ь.

За упражнение 8 от работния лист:

  • Как се пренасят думи на нов ред?

За упражнение 9 от работния лист:

  • Запишете имената на вашите родители. С какви каква буква ще започнете?

За упражнение 10  от работния лист:

  • Сега да съставим изречение от дадените разбъркани думи. Прочетете думите и нека видим с коя от тях ще започнем изречението.

Обобщение

 „Припомнихме си, че има правила, които ни помагат да пишем правилно!"

Важно!

  • Използвайте визуални примери.
  • Работете заедно с целия клас упражненията.
  • Включвайте всички деца.

Материали за дейността

Тайният правописен код
10 минути
Работа по двойки

Учениците записват една нова дума, която са научили днес. Учителят обяснява на учениците как ще работят и какви проекти ще правят. Учениците се разпределят в пет групи по темите за проектите.

Инструкции

Преминете към последната част от урока.

  • Помислете за дума, която запомнихте днес. Напишете я на листче.
  • Сега я покажете на съседа си. Направете проверка един на друг.

Запознайте учениците с проекта, по който предстои да работят.

  • Сега ще ви кажа как в следващите часове заедно ще разберем правописните правила. Ще се разделим на групи, като всяка група ще направи проучване по своята тема и ще подготви проект. След това всяка група ще представи проекта си пред другите. Така всеки отбор ще работи по една тема, но ще получи информация по останалите. Това се нарича “панелна дискусия”.

Разпределете ги по отбори. Това може да стане на случаен принцип или по преценка на учителя.

Вече знаете какво предстои. Сега ще се разделим в 5 групи по темите за проектите:

  • за правопис на гласните в думите;
  • за правопис на съгласните в думите;
  • за правопис на думи с и-й, ьо-йо, щ, ю-я;
  • за разделяне на думите на срички и пренасяне на думите;
  • за правила за писане на изречение и кога се пише главна буква в думите.

Обобщение

"Всички сте големи откриватели на думи! Вече знаете и какво е панелна дискусия. Очакват ни още приключения."

Важно!

  • Поощрявайте учениците да обсъждат правилното изписване на думата със съседа си.
  • Проверете разбирането на децата относно това, което им предстои по проекта.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.