Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение.

Необходими материали:

  • работен лист “Открий скритата дума и попълни”
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • цветни моливи
Шеговити грешки
10 минути
Въведение

Учителят разказва кратка забавна история за думи, в които гласните „разменят местата си“ и така объркват смисъла. Учениците търсят примери и се смеят на смешните „грешни“ думи.

Инструкции

  • "Ученици, представете си, че думите понякога се държат като малки пакостници. Един ден те решили да си направят шега и да разменят местата на своите звукове! Странно, нали?
  • Гого пожелал да напише думата лъжица, но нещо се объркало и написал жълица. Как мислите, дали ще разберем за какво става въпрос?
  • Точно така. Сега ще ви прочета няколко такива пакостливи думи, в които нещо не е на мястото си. Вие ще ми помогнете да ги поправим. 
  • Слушайте внимателно и вдигнете ръка, ако знаете вярната дума:
  1. Когато се ръбкам, не мога да довърша задачата. (Правилна дума: бъркам)
  2. Изпуснах чашата, защото жърдката беше хлъзгава. (Правилна дума: дръжката)
  3. В гората видяхме лъквач, който чукаше по дървото. (Правилна дума: кълвач)
  • Виждате ли какво се получава, когато разменим реда на звуковете? Думите се променят или изобщо престават да означават нещо."

Обобщение

Учениците се запознават с „разменените гласни“ и виждат как малка промяна в звуковете променя значението на думите. Това ще им помогне да внимават с правописа и да разбират по-добре правилата.

Важно!

  • Подгответе предварително забавната история.
  • Използвайте хумор и преувеличение, за да събудите интереса. 
  • Добавете забавна интонация и жестове. 
  • Насърчете включването дори и на по-неуверените ученици.

Материали за дейността

Открий скритата дума и попълни
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците попълват липсващи думи в изречения, като избират правилната измежду думи със срички -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-, като внимават както за правописа, така и за смисъла.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Открий скритата дума и попълни”.

  • "Ученици, ще получите лист с изречения, в които липсва по една дума. Вашата задача е да откриете коя е подходящата дума за всяко изречение, така че то да звучи смислено. Всички думи, които ще използвате, съдържат срички като -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-. Работете самостоятелно, но ако имате въпрос, вдигнете ръка."

Обобщение

Учениците упражняват правописа на думи със срички -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-, като ги свързват със смисъла в изречението. Така едновременно развиват езиковата си интуиция и грамотността си. Това ги подготвя за създаване на собствени изречения и текстове в следващи дейности.

Важно!

  • Прочетете първото изречение заедно с учениците като модел.
  • Насърчете ги да изговарят думите на глас, ако се колебаят.
  • При затруднение – подскажете със синоним или обяснение.
  • След като попълнят изреченията, може 2–3 ученици да ги прочетат на глас и класът да обсъди дали думата е вярна.

Материали за дейността

Моята дума - герой
10 минути
Творческа задача

Учениците избират една дума с -ър-, -ръ-, -ъл- или -лъ-, която са научили или запомнили по време на урока, и я представят като „герой“ – записват я, украсяват я и измислят кратко изречение с нея. Така затвърждават правописа и значението на думата чрез лично творчество.

Инструкции

Завършете часа с творческа задача.

  • "Ученици, сега ще си припомним всички интересни думи, с които работихме днес. Изберете една или две от тях – тази, която ви е била най-трудна, най-забавна или най-лесна за запомняне. Запишете я красиво в тетрадката си, може да я подчертаете с цвят или да нарисувате нещо до нея. След това съставете изречение с тази дума. 
  • Ако желаете, ще споделите някои от вашите думи-герои пред целия клас!"

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да затвърдят наученото, като изберат и осмислят една дума по свой избор. Чрез съставяне на изречение с нея те демонстрират разбиране и прилагат знанията от урока. Творческият елемент засилва ангажираността и улеснява запомнянето.

Важно!

  • Насърчете избора на различни думи – всеки ученик да има „своя“ дума.
  • Обърнете внимание на правилния изговор и правопис при съставяне на изреченията. За деца билингви подгответе лист с правилата за писане на ър/ръ и ъл/лъ с подходящи примери.
  • Ако времето позволява, изберете 2–3 ученици да представят своята дума-герой пред класа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.