Раздел
География на природата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Да се припомнят и разграничат понятията “време“ и “климат“;
- Да се разпознават и описват основните елементи на климата (температура, валежи);
- Да се овладее понятието “климатичен пояс“ и неговите характеристики;
- Да се определя разположението на климатичните пояси спрямо географската ширина и надморската височина;
- Да се прави връзка между природни условия и начин на живот на хората.
Необходими материали:
- Атлас;
- учебник;
- Таблица за климатичните пояси
Учениците преговарят понятията време, климат, климатични елементи и климатограма чрез практическа задача за тълкуване на климатограма. Дейността активира знания от предходния урок и ги подготвя за изучаване на климатичните пояси.
Инструкции
"Днес ще се пренесем на различни места по света - някои горещи и влажни, други студени и сухи. Представете си, че наблюдавате природата на дадено място в продължение на цяла година - месец по месец - за да разберете какъв е климатът там. Но ние не можем да чакаме 12 месеца, нали? Затова както правят учените ще използваме нещо специално - климатограма. Ще си припомним всичко важно за времето и климата и ще работим с климатограма. Числата и линиите всъщност могат да разкажат цяла история за живота на едно място.
Първо нека си припомним:
- Каква е разликата между време и климат?
- Какво наричаме климатични елементи?
- Кои елементи виждаме в една климатограма?
Погледнете климатограмата пред себе си / от атласа или от учебника/. Тя съдържа всичко, което вече сте учили - само че информацията е представена визуално, не под формата на текст. Нека разчетем заедно две климатограми - за екваториален и за умерен пояс. Имам няколко въпроса към вас:
- През кои месеци е най-горещо и кога - най-студено?
- Кога има най-много валежи? А кога - най-малко?
- Как бихте описали климата на това място - топъл/студен, влажен/сух?
- Дали климатичните условия на двете места са еднакви?
Къде бихте се чувствали по-комфортно? Защо? Къде бихте се нуждаели от по-топли дрехи? А къде - от защита от влага? Какво ви показва климатограмата за живота на хората в този район? С какво ще се обличат? А можете ли да предположите какви биха били домовете им?”
Обобщение
“С тази дейност си припомнихме какво е климат, как се различава от времето и кои са основните климатични елементи. Припомнихме си как да разчитаме климатограми и да правим изводи за климата в различни райони. Това ще ни подготви да разберем климатичните пояси и как те влияят върху живота и домовете на хората.”
Важно!
- Покажете на екрана или на таблото две различни климатограми - например за екваториален и умерен климат. Може и да използвате разпечатани варианти, ако предпочитате учениците да работят по групи.
- Преговорете основните понятия устно. Задавайте въпросите един по един и насърчавайте повече ученици да се включат с кратки устни отговори. Не търсете точна дефиниция - важно е да видите дали използват правилно понятията и дали разбират връзките между тях.
- След това насочете вниманието към самото разчитане на климатограмите. Поканете учениците да направят сравнения между двете климатограми и да мислят логически. Позволете дискусията да бъде свободна, но водена в определена посока.
- Целта е учениците да припомнят знанията си и като подготвителен етап за следващата част на урока.
Учениците усвояват знания за климатичните пояси и планинската климатична област чрез работа с текст, карта и визуални опори. Разбират разположението им спрямо географската ширина и надморската височина и научават основните им климатични характеристики.
Инструкции
“Сега ще направим пътешествие по Земята - от Екватора до полюсите. Ще видим, че климатът по света се подрежда в огромни ивици, които наричаме климатични пояси. Те не са нарисувани с линии в природата, но имат своите граници и всяка от тях носи свои особености - колко е топло, дали е сухо, колко често вали и колко сезона има. Ще работим с текстове, които описват най-важното за всеки климатичен пояс и планинската климатична област /от учебника/. След това ще използваме карта и таблица, за да обобщим какво сме научили.
Всеки от вас ще прочете кратко описание, посветено на:
- Екваториалния пояс;
- Тропичните пояси (сух и влажен);
- Умерения пояс;
- Полярния пояс;
- Планинската климатична област.
Докато четете, подчертавайте си с молив важното, за да попълните таблицата с информация за всеки пояс. Може да работите по двойки. В таблицата има четири колони: 1. Име на климатичния пояс, 2. Разположение, 3. Характеристики на климата - температура, валежи, сезони 4. Пример за място, където този пояс се среща (например: Бразилия, Сахара, Сибир).
Разполагате с 15 минути време за работа.
Нека сега да сверим отговорите си и да погледнем заедно картата на климатичните пояси. Ще видим как те се редуват от Екватора към северния и южния полюс, и как височината също влияе - защото планините имат свой собствен климат.”
Обобщение
“С тази дейност научихме какво е климатичен пояс и как климатът се променя в зависимост от географската ширина и надморската височина. Разбрахме кои са основните климатични пояси и как се редуват от Екватора към полюсите. Това знание ще ни помогне да обясним защо хората живеят по различен начин в различните части на света и ще бъде основа за следващите ни дейности, в които ще изследваме връзката между климата и домовете на хората.”
Важно!
- Започнете с плавен преход от предишната дейност (работата с климатограмата) и въведете понятието “климатичен пояс“.
- Раздайте на учениците текст с описание / използвайте описанието от учебника/ на всеки климатичен пояс и планинската област.
- Обикаляйте в класната стая, наблюдавайте как се справят със задачата и при нужда помагайте. Покажете на географската карта последователността на поясите и планинската област.
- Обсъдете:
- На каква географска ширина се намира този пояс?
- Температурите там високи ли са или ниски?
- Колко сезона има?
- Вали ли често?
- Подчертайте, че поясите се определят не от границите на държавите, а от географската ширина и някои климатични особености. Отбележете, че поясите се повтарят на север и на юг от Екватора. Колкото по-далеч от него отиваме, толкова по-студено става.
- Подчертайте, че планинският климат зависи височината. Може да подготвите с изображения на природни пейзажи от различни пояси, за да ги свържат визуално.
- Накрая задайте обобщаващ въпрос, който ще ви послужи като мост към следващата дейност: "Щом климата по света е толкова различен, дали жилищата на хората по света изглеждат по подобен начин?" Този въпрос ще подготви класа за идеята за адаптация на начина на живот и домове според климата, която ще разгърнете в следващите части на проекта.
Материали за дейността
Учениците обобщават наученото за климатичните пояси, разгадават анаграма на ключова дума, свързана с бъдещата проектна дейност - "архитект“, и получават въвеждане в проекта, по който предстои да работят.
Инструкции
“Стигнахме до края на нашето пътешествие за днес. Научихме много за климата - как той се променя по света, как се редуват климатичните пояси от Екватора към полюсите, и как надморската височина създава планински климат, различен от всичко останало.
А сега да обърнем внимание на тази дума, която ще видите написана на дъската/екрана:
ЕТХРАКИТ. Това е анаграма - буквите са разбъркани. Вашата задача е да ги подредите правилно и да откриете скритата дума. Имате ли нужда от малка подсказка? Това е една професия
Разбира се - думата е АРХИТЕКТ. Какво прави архитектът?
Архитектът проектира сгради, мостове, училища, музеи, болници… Избира формата, разположението, размерите на сградата, но също така мисли за климата, безопасността, нуждите на хората. Ако архитект проектира къща в район, където вали всеки ден, тя трябва да има здрав покрив. Ако я проектира за пустиня - трябва да е прохладна, с малко прозорци. Ако е в полярен климат - стените трябва да задържат топлина.
Съвсем скоро вие също ще влезете в ролята на архитекти. Ще започнете работа по проектна задача, в която ще трябва да измислите къща, която е подходяща за хора, живеещи в определен климатичен пояс. Ще използвате знанията си за климата.
Разбира се, преди това ще разберем къде и как живеят хората, как са разпределени по света, какви селища съществуват. Всичко това ще ви помогне да бъдете добри "архитекти“, които разбират как човек и природа могат да живеят в хармония.”
Обобщение
С тази дейност изясняваме съдържанието на думата “архитект” и подготвяме учениците за работа по предстоящия проект.
Важно!
- Ако разполагате с достатъчно време, поканете учениците да си припомнят какво са научили в днешния урок. Задайте устно следните въпроси един по един:
- Какво е климатичен пояс?
- Как се разпределят климатичните пояси от Екватора към полюсите?
- Кои са основните пояси, които разгледахме?
- Какво отличава планинската климатична област от останалите?
- Какво се случва с температурите и валежите, когато се отдалечаваме от Екватора.
- Напишете на дъската или покажете на екрана анаграмата: ЕТХРАКИТ. Позволете 1-2 минути за разгадаване. Ако е необходимо, дайте подсказки. След като някой открие думата АРХИТЕКТ, я изпишете на дъската и преминете към кратката беседа.
- Използвайте позитивен и вдъхновяващ тон, когато въвеждате идеята за проекта. Не разкривайте други детайли - достатъчно е да предизвикате интерес.
