От климат до къща – мисия архитект

Раздел

География на природата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Да се припомнят и разграничат понятията “време“ и “климат“;
  • Да се разпознават и описват основните елементи на климата (температура, валежи);
  • Да се овладее понятието “климатичен пояс“ и неговите характеристики;
  • Да се определя разположението на климатичните пояси спрямо географската ширина и надморската височина;
  • Да се прави връзка между природни условия и начин на живот на хората.

Необходими материали:

  • Атлас;
  • учебник;
  • Таблица за климатичните пояси
Разчети климата - първа стъпка към мисия архитект
10 минути
Дискусия

Учениците преговарят понятията време, климат, климатични елементи и климатограма чрез практическа задача за тълкуване на климатограма. Дейността активира знания от предходния урок и ги подготвя за изучаване на климатичните пояси.

Инструкции

"Днес ще се пренесем на различни места по света - някои горещи и влажни, други студени и сухи. Представете си, че наблюдавате природата на дадено място в продължение на цяла година - месец по месец - за да разберете какъв е климатът там. Но ние не можем да чакаме 12 месеца, нали? Затова както правят учените ще използваме нещо специално - климатограма. Ще си припомним всичко важно за времето и климата и ще работим с климатограма. Числата и линиите всъщност могат да разкажат цяла история за живота на едно място.

Първо нека си припомним:
- Каква е разликата между време и климат?
- Какво наричаме климатични елементи?
- Кои елементи виждаме в една климатограма?

Погледнете климатограмата пред себе си / от атласа или от учебника/. Тя съдържа всичко, което вече сте учили - само че информацията е представена визуално, не под формата на текст. Нека разчетем заедно две климатограми - за екваториален и за умерен пояс. Имам няколко въпроса към вас:

  • През кои месеци е най-горещо и кога - най-студено?
  • Кога има най-много валежи? А кога - най-малко?
  • Как бихте описали климата на това място - топъл/студен, влажен/сух?
  • Дали климатичните условия на двете места са еднакви?

Къде бихте се чувствали по-комфортно? Защо? Къде бихте се нуждаели от по-топли дрехи? А къде - от защита от влага? Какво ви показва климатограмата за живота на хората в този район? С какво ще се обличат? А можете ли да предположите какви биха били домовете им?”

Обобщение

“С тази дейност си припомнихме какво е климат, как се различава от времето и кои са основните климатични елементи. Припомнихме си как да разчитаме климатограми и да правим изводи за климата в различни райони. Това ще ни подготви да разберем климатичните пояси и как те влияят върху живота и домовете на хората.”

Важно!

  • Покажете на екрана или на таблото две различни климатограми - например за екваториален и умерен климат. Може и да използвате разпечатани варианти, ако предпочитате учениците да работят по групи.
  • Преговорете основните понятия устно. Задавайте въпросите един по един и насърчавайте повече ученици да се включат с кратки устни отговори. Не търсете точна дефиниция - важно е да видите дали използват правилно понятията и дали разбират връзките между тях.
  • След това насочете вниманието към самото разчитане на климатограмите. Поканете учениците да направят сравнения между двете климатограми и да мислят логически. Позволете дискусията да бъде свободна, но водена в определена посока.
  • Целта е учениците да припомнят знанията си и като подготвителен етап за следващата част на урока.

Материали за дейността

Открий климатичните пояси - пътешествие по географска ширина и надморска височина
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците усвояват знания за климатичните пояси и планинската климатична област чрез работа с текст, карта и визуални опори. Разбират разположението им спрямо географската ширина и надморската височина и научават основните им климатични характеристики.

Инструкции

“Сега ще направим пътешествие по Земята - от Екватора до полюсите. Ще видим, че климатът по света се подрежда в огромни ивици, които наричаме климатични пояси. Те не са нарисувани с линии в природата, но имат своите граници и всяка от тях носи свои особености - колко е топло, дали е сухо, колко често вали и колко сезона има. Ще работим с текстове, които описват най-важното за всеки климатичен пояс и планинската климатична област /от учебника/. След това ще използваме карта и таблица, за да обобщим какво сме научили.

Всеки от вас ще прочете кратко описание, посветено на:

  • Екваториалния пояс;
  • Тропичните пояси (сух и влажен);
  • Умерения пояс;
  • Полярния пояс;
  • Планинската климатична област.

Докато четете, подчертавайте си с молив важното, за да попълните таблицата с информация за всеки пояс. Може да работите по двойки. В таблицата има четири колони: 1. Име на климатичния пояс, 2. Разположение, 3. Характеристики на климата - температура, валежи, сезони 4. Пример за място, където този пояс се среща (например: Бразилия, Сахара, Сибир).

Разполагате с 15 минути време за работа.

Нека сега да сверим отговорите си и да погледнем заедно картата на климатичните пояси. Ще видим как те се редуват от Екватора към северния и южния полюс, и как височината също влияе - защото планините имат свой собствен климат.”

Обобщение

“С тази дейност научихме какво е климатичен пояс и как климатът се променя в зависимост от географската ширина и надморската височина. Разбрахме кои са основните климатични пояси и как се редуват от Екватора към полюсите. Това знание ще ни помогне да обясним защо хората живеят по различен начин в различните части на света и ще бъде основа за следващите ни дейности, в които ще изследваме връзката между климата и домовете на хората.”

Важно!

  • Започнете с плавен преход от предишната дейност (работата с климатограмата) и въведете понятието “климатичен пояс“.
  • Раздайте на учениците текст с описание / използвайте описанието от учебника/ на всеки климатичен пояс и планинската област.
  • Обикаляйте в класната стая, наблюдавайте как се справят със задачата и при нужда помагайте. Покажете на географската карта последователността на поясите и планинската област.
  • Обсъдете:
  1. На каква географска ширина се намира този пояс?
  2. Температурите там високи ли са или ниски?
  3. Колко сезона има?
  4. Вали ли често?
  • Подчертайте, че поясите се определят не от границите на държавите, а от географската ширина и някои климатични особености. Отбележете, че поясите се повтарят на север и на юг от Екватора. Колкото по-далеч от него отиваме, толкова по-студено става.
  • Подчертайте, че планинският климат зависи височината. Може да подготвите с изображения на природни пейзажи от различни пояси, за да ги свържат визуално.
  • Накрая задайте обобщаващ въпрос, който ще ви послужи като мост към следващата дейност: "Щом климата по света е толкова различен, дали жилищата на хората по света изглеждат по подобен начин?" Този въпрос ще подготви класа за идеята за адаптация на начина на живот и домове според климата, която ще разгърнете в следващите части на проекта.

Материали за дейността

Климат, дом и една тайна дума
5 минути
Игра, Рефлексия

Учениците обобщават наученото за климатичните пояси, разгадават анаграма на ключова дума, свързана с бъдещата проектна дейност - "архитект“, и получават въвеждане в проекта, по който предстои да работят.

Инструкции

“Стигнахме до края на нашето пътешествие за днес. Научихме много за климата - как той се променя по света, как се редуват климатичните пояси от Екватора към полюсите, и как надморската височина създава планински климат, различен от всичко останало.

А сега да  обърнем внимание на тази дума, която ще видите написана на дъската/екрана:

ЕТХРАКИТ. Това е анаграма - буквите са разбъркани. Вашата задача е да ги подредите правилно и да откриете скритата дума. Имате ли нужда от малка подсказка? Това е една професия

Разбира се - думата е АРХИТЕКТ. Какво прави архитектът?

Архитектът проектира сгради, мостове, училища, музеи, болници… Избира формата, разположението, размерите на сградата, но също така мисли за климата, безопасността, нуждите на хората. Ако архитект проектира къща в район, където вали всеки ден, тя трябва да има здрав покрив. Ако я проектира за пустиня - трябва да е прохладна, с малко прозорци. Ако е в полярен климат - стените трябва да задържат топлина.

Съвсем скоро вие също ще влезете в ролята на архитекти. Ще започнете работа по проектна задача, в която ще трябва да измислите къща, която е подходяща за хора, живеещи в определен климатичен пояс. Ще използвате знанията си за климата.

Разбира се, преди това ще разберем къде и как живеят хората, как са разпределени по света, какви селища съществуват. Всичко това ще ви помогне да бъдете добри "архитекти“, които разбират как човек и природа могат да живеят в хармония.”

Обобщение

С тази дейност изясняваме съдържанието на думата “архитект” и подготвяме учениците за работа по предстоящия проект.

Важно!

  • Ако разполагате с достатъчно време, поканете учениците да си припомнят какво са научили в днешния урок. Задайте устно следните въпроси един по един:
  1. Какво е климатичен пояс?
  2. Как се разпределят климатичните пояси от Екватора към полюсите?
  3. Кои са основните пояси, които разгледахме?
  4. Какво отличава планинската климатична област от останалите?
  5. Какво се случва с температурите и валежите, когато се отдалечаваме от Екватора.
  • Напишете на дъската или покажете на екрана анаграмата: ЕТХРАКИТ. Позволете 1-2 минути за разгадаване. Ако е необходимо, дайте подсказки. След като някой открие думата АРХИТЕКТ, я изпишете на дъската и преминете към кратката беседа.
  • Използвайте позитивен и вдъхновяващ тон, когато въвеждате идеята за проекта. Не разкривайте други детайли - достатъчно е да предизвикате интерес.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.