От Хелоуин до знания за Южна Америка
Раздел
География на континентите и страните. Южна Америка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- затвърждават знания за географското положение, природните особености и природните богатства на Южна Америка;
- развиват умения за разпознаване и назоваване на основни географски обекти.
- свързват природните дадености на континента с културни традиции и символи.
Необходими материали:
- природогеографска карта на Южна Америка;
- атласи;
- зарчета;
- работен лист “Хелоуински игри“;
- презентация;
- работен лист “Източници на информация“.
Учениците участват в игра с хвърляне на зарчета, като чрез географски въпроси и анаграми разкриват думата “тиква“ като част от символиката на Хелоуин и въвеждащ елемент в проекта.
Инструкции
“Днес не е обикновен ден. Намираме се в навечерието на празник, в който символите оживяват, а обикновените неща придобиват нов смисъл. Ще ви предизвикам с игра, която наричам „Пакост или лакомство?”.
По редици - така както сте седнали - ще получите по едно зарче. Всеки от вас го хвърля и предава на своя съсед. Запомнете цифрата на вашия късмет със зарчето или си я запишете. Числото, което се падне, определя вашата мисия.
Нека да започнем. А ето и вашите мисии - aко хвърляте 1, 2 или 3, получавате ПАКОСТ. Това означава, че ще решавате загадка. Показвам ви анаграми - буквите са разбъркани и вие трябва да ги подредите така, че да откриете думите. Те са символи на този празник и са свързани с континента, който изучаваме - Южна Америка. Ще имате две минута да я запишете в тетрадките си. Ако хвърлите 4, 5 или 6, получавате ЛАКОМСТВО. Но за да си го заслужите, избирате въпрос от дъската с вашата цифра. Това са въпроси, които проверяват знанията ви за природата на Южна Америка.
След като всички хвърлите зара и изпълните задачите си, ще обсъдим:
- Какво разкрихте с тези анаграми?
- За кой празник става дума и с какво точно тези думи се свързват с него?
- Може ли думата получена при решаването на една от тях да стане основният елемент в наш проект?
- Ще чуем отговорите на въпросите 4,5,6.”
Обобщение
С тази дейност започва преговор на знанията за Южна Америка по интересен начин. Учениците се подготвят за работа по проекта.
Важно!
- Подгответе дъската за дейността. Преди началото на часа запишете на дъската анграма на думата “тиква” и “Атакама” и (например “ТАВКИ”, "КАТАМАА") и въпроси, които смятата, че отговарят на възможностите и знанията на вашите ученици. Може да номерирате въпросите на дъската с цифрите 4, 5, 6 или да направите по два за всяка цифра. Ето някои примерни въпроси за природата на Южна Америка:
- Коя е най-дългата река в Южна Америка?
- Коя планинска верига се простира по западния бряг на континента?
- Коя пустиня се образувала заради студеното перуанско течение?
- Какъв климат преобладава в Амазонската низина?
- Какво е значението на реките за живота и стопанската дейност в Южна Америка?
- Назови три природни зони в Южна Америка.
- Какво е пампа?
- Кое природно богатство е дало името на Андите?
- Какво е Титикака?
- Какъв климат е характерен за южните части на континента (Патагония)?
- Какви природни бедствия са чести по западното крайбрежие?
- Преди да започнете, обяснете спокойно и ясно правилата на играта. След всяка задача отделете кратко време, за да затвърдите верния отговор с пояснение. Не издавайте отговора на анаграмите, докато всички деца, хвърлили 1,2 или 3 на зара, не са се опитали самостоятелно да подредят буквите. Свържете тиквата с произхода и от Южна Америка и символиката ѝза Хелоуин.
- Поддържайте бързо темпо и енергия, за да запазите вниманието и интереса на децата. Може да купите дребни хелоуински лакомства/бонбони/ и след дейността да ги раздадете на всички ученици.
Учениците участват в Хелоуинско бинго с географски въпроси, решават задачи с анаграми и тиквена задача за природни обекти от Южна Америка.
Инструкции
“Днес ще направим няколко задачи, които ще съчетаят географията на Южна Америка с темата за Хелоуин.
Ще започнем с игра: Южноамериканско хелуинско бинго, в която ще трябва да мислите и да използвате знанията си. Всеки от вас ще получи бинго карта. На нея има картинки - символи, които свързваме с Хелоуин. Аз държа тесте карти, на които са същите картинки.
Сега ще тегля една карта, ще я покажа, за да видите какво е изображението, а след това ще обърна гърба на картата и ще ви прочета въпроса, който е написан там. Вашата задача е да погледнете внимателно вашата бинго карта, да намерите същата картинка и да запишете отговора си точно под нея. Много важно е да не казвате на глас какво сте написали, за да може всеки да работи самостоятелно.
Когато успеете да напишете три верни отговора в редица - може да са вертикално или хоризонтално, трябва да вдигнете ръка и да кажете на висок глас думата БИНГО. Ще спрем играта и ще проверим заедно дали трите отговора са правилни. Ако всичко е вярно, вие ще спечелите правото в следващия час да получите специалната тиквена задача.
След като приключим бингото, ще продължим с малко писмени задачи. Ще ви дам работен лист. В него имате изречения, в които трябва да попълните липсващи думи - природни обекти от Южна Америка. Ще попълвате празните места самостоятелно, а след това ще проверим заедно верните отговори. Последната задача е с анаграми - трябва да подредите разбърканите букви така, че да се получи име на растение или природно богатство, което идва от Южна Америка. Когато сте готови, ще прочетем отговорите и ще обсъдим как тези култури са променили живота на хората по света.
Тези задачи ще ни помогнат да си припомним всичко, което сме учили досега, и ще ни подготвят за проекта, който ще започнем скоро. Сега вземете химикалите си и се пригответе: започвам да тегля първата карта.“
Обобщение
Тази дейност затвърждава знанията за природата и културните богатства на Южна Америка по интересен начин. Учениците научават откъде произхожда тиквата и как е станала символ на Хелоуин, преговарят важни географски понятия чрез играта бинго и писмените задачи.
Важно!
- Преди началото на дейността е важно да се уверите, че всички ученици имат бинго карти. Обяснете правилата, като дадете пример с една карта и прочетете примерен въпрос, за да сте сигурни, че всички разбират какво трябва да направят. Когато някой извика БИНГО, прекратете тегленето и заедно проверете дали трите отговора са правилни. Следете внимателно учениците да не казват на глас отговорите си и да работят самостоятелно.
- Дайте указания как се попълват писмените задачи и анаграмите. В края на дейността направете проверка и кратко обобщение.
- Разкажете, че тиквата има пряка връзка с Южна Америка, защото се смята, че именно там е един от първите ѝ райони на произход и опитомяване. Археологически находки показват, че тикви (от рода Cucurbita) са били култивирани в части на Южна и Централна Америка преди повече от 7 000 години, още преди появата на царевицата и боба в селското стопанство на местните народи. В районите на днешно Перу, Боливия и северна Аржентина тиквата е била важен хранителен и културен елемент. Използвали са я както за храна, така и за изработка на съдове от изсъхналата и втвърдена кора.
- Ако желаете да се впуснете в по-големи подробности, може да използвате информацията от този линк за Хелуин и тиквата (на английски език).
Учениците правят обобщение на наученото за природата и културното значение на растенията, произхождащи от Южна Америка и получават задача за домашна работа, която ще свърже географията с традициите и кулинарията.
Инструкции
“Предстои да завършим нашия час. Днес научихме много: открихме откъде идва тиквата и как тя е станала символ на Хелоуин, преговорихме най-важните природни особености и богатства на Южна Америка, решихме бинго и задачи с анаграми.
За да продължим това пътешествие и да разберем по-добре колко важни са растенията, които идват от този континент, имате задача за домапна работа. Трябва да си изберете едно характерно южноамериканско растение, което получихте при решаването на анаграмата. Ще проучите и ще запишете:
- Как е било използвано от местните народи в миналото.
- Как ние го използваме днес.
- Ще намерите или измислите рецепта за ястие или напитка, което е приготвено с този продукт или е типично за населението на Южна Америка.
Вашата домашна работа трябва да е на хартиен носител, за да можете да я презентирате пред класа. Може да потърсите информация в интернет или в енциклопедии.”
Обобщение
Задачата, която получават, ще помогне на учениците да се подготвят за проекта и да разберат как географията се свързва с културата и ежедневието.
Важно!
- Преди дейността накратко обобщете наученото и ясно обяснете целта на домашната задача.
- Уверете се, че всички разбират какво да проучат и как да го запишат.
- Напишете трите въпроса на дъската.
- Насърчете използването на различни източници и отбелязване откъде е взета информацията.

