Раздел

Текст и общуване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
  • озаглавяват собствен и чужд текст;
  • правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
  • открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.

Необходими материали:

  • работени лист “Карти с думи за описание”
Да опишем без да казваме думата!
10 минути
Игра

Игра с карти: учениците описват обект, без да казват неговото име, останалите трябва да го познаят.

Инструкции

Разбъркайте картите и дайте на всеки ученик да изтегли карта на случаен принцип.

  • "Изтегли карта с дума. Опиши това, което ти се е паднало, без да казваш името му. Може да е предмет, животно, растение. Използвай думи за неговата форма, цвят, големина, употреба. Останалите трябва да познаят.
  • Давам пример - изтеглям карта с надпис "тетрадка". Казвам: "Аз съм синя на цвят. Имам бели листове и редове. Учениците пишат върху тях."

Обобщение

"Разбрахме, че описанията могат да ни помогнат да си представим нещо дори без да виждаме думата."

Важно!

  • Изберете познати на децата думи. 
  • Насърчавайте използването на точни прилагателни имена. 
  • След всяко описание задайте въпрос: „Кое направи описанието добро?“
  • Ако не стигне времето за всички ученици, оставете им картите, да играят с тях в друго време.

Материали за дейността

Моето устно описание
20 минути
Работа по двойки

 Учениците създават устно описание на картина, човек, растение или предмет от класната стая.

Инструкции

Разделете учениците в екипи по двама. Дайте нструкция за работа.

  • "Всеки ученик трябва да си избере картина, човек, растение или предмет от класната стая.
  • Трябва да помисли по въпросите: 
  1. Как изглежда? 
  2. Какво прави? 
  3. От какво е направен? 
  4. За какво служи? 
  • После трябва да опише обекта на съседа си. Изберете в двойката кой ще е първи. Когато той направи устно описание, ред е на другарчето му."

Обобщение

"Научихме се как самостоятелно да създаваме подредено устно описание."

Важно!

  • Демонструрайте едно описание пред класа. 
  • Помагайте с допълващи въпроси. 
  • Насърчавайте използване на изброяване и повторение.
  • Нека учениците направят своите устни описание по двойки. Може да дадете думата на едно-две деца да представят своите устни описания пред класа.

Материали за дейността

Моето описание – как се справих?
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят кое им е било лесно/трудно при устното описание и дали са използвали езикови средства.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Помислете как се справихте с устното описание. Как мислите, дали: 
  1. Описвахте ясно;
  2. Използвахте интересни думи;
  3. Използвахте повторение или изброяване.
  • Споделете пример."

Обобщение

"Установихме кои стратегии ни помагат да създадем добро описание. Това ни подготвя за писане на собствен текст следващия път."

Важно!

  • Дайте позитивна обратна връзка. 
  • Изведете добри примери от описанията на учениците.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.