Раздел
Българските корени
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- прилагат знанията за живота, бита и културата на славяни, българи и траки в творческа дейност;
- разработват визуални и материални елементи, представящи автентично облеклото, оръжията, символите и средата на избраната група.
Необходими материали:
- картон, платове, прежда, естествени материали
- бои, маркери, лепило, ножици
- скицници и моливи
- принтирани изображения на традиционно облекло, оръжия, украшения
- табла за рисуване или декорации
- записки от предходните часове
- работен лист “Подготовка за фестивала“
Учениците започват да планират своята презентация. Те попълнват работен лист, който ги насочва да мислят за историческите характеристики на групата, която ще представят, за сценичните дейности, костюми, декори и материали, както и за начина на представяне.
Инструкции
- Учениците са разделени на отбори – Траки, Славяни и Българи.
- "Пред всеки отбор има работен лист за планиране. Попълнете първата част на работния лист - кой е вашият отбор, как са изглеждали хората, какви предмети са използвали.
- Във втората част обсъдете какво ще създадете за фестивала – костюми, декори, рисунки, модели. Отбележете всичко, което планирате. Изберете материали, които ще използвате.
- В третата част кратко опишете как ще представите работата си на фестивала."
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да започнем да планираме фестивала. Подготвихме се за следващите дейности, като вече имаме ясна представа за ролите, материалите и задачите, които ще изпълним за успешна презентация на фестивала."
Важно!
- Разделете учениците на три отбора, съобразно интересите и динамиката в класа.
- Преговорете с всеки отбор основните характеристики на съответния народ.
- Насърчавайте учениците да обсъждат идеи помежду си и да слушат мнението на всеки член на отбора.
- Осигурете материали като картинки, книги или интернет ресурси за справка за дрехи и предмети на траките, славяните и прабългарите.
- Подпомагайте групите при организирането на информацията и създаването на план за представяне, без да налагате вашето мнение.
- Следете времето, за да могат всички групи да завършат поне основната част на работния лист.
Учениците създават костюми, маски, декори, рисунки, макети и други предмети, които ще използват по време на фестивала. Дейността съчетава творческа работа с практическо приложение на знанията за историята на траките, славяните и прабългарите.
Инструкции
- "Разгледайте плана на вашия отбор от предишната дейност и се уверете, че всички идеи са включени.
- Изберете какво ще създавате първо – костюми, маски, декори, рисунки или макети.
- Скицирайте или очертайте как ще изглежда всеки предмет.
- Използвайте подготвените материали, за да започнете реалното изработване на предметите.
- Работете като екип – разпределете задачи, обсъждайте решения и подпомагайте другите.
- Ако завършите по-рано, създайте табло или плакат, визуализиращ вашия народ и неговите особености."
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да обединим наученото до момента с творческия ни поглед. Приложихте своите знания за древните славяни, българи и траки, като ги претворихте в конкретни предмети – костюми, декори и рисунки. Това ще послужи като подготовка за представянето ви пред публика и ще засили чувството ви за отговорност и принадлежност към българската история."
Важно!
- Насърчавайте креативност, но напомняйте, че задачата има историческа насоченост – нека децата се придържат към реалността на епохата.
- Обикаляйте между групите, задавайте въпроси и подпомагайте процеса на вземане на решения.
- Мотивирайте децата да записват кои материали са създали – това ще бъде полезно за организирането на възстановката.
- Ако някой отбор завърши по-рано, предложете им да направят табло или плакат, с който да представят своя народ визуално.
Учениците ще се включат в кратка рефлексия, за да обсъдят какво са научили от проекта и как се чувстват, когато работят заедно с другите. Целта е да се осмисли процесът на учене, да се споделят впечатления и да се засили емоционалната и социална компетентност.
Инструкции
- "Вземете лист и химикал или работете в тетрадката си.
- Отговорете на следните въпроси:
- Какво научихте от проекта досега?
- Как се чувствате, когато създавате нещо заедно с другите?
- Споделете отговорите си с вашия отбор или с цялата група, ако искате.
- Обсъдете какво ви е било най-интересно, най-трудно и какво бихте направили различно следващия път."
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да осмислим наученото от проекта и да оценим опита си от съвместната работа."
Важно!
- Насърчавайте учениците да бъдат искрени и да изразяват истинските си чувства.
- Обърнете внимание на всички отговори и осигурете безопасна атмосфера за споделяне.
- Може да попитате няколко ученици да прочетат своите отговори на глас, за да стимулирате диалог и обмен на идеи.
- Свържете наблюденията на учениците с целите на урока и значението на екипната работа.
