На гости в Азия: полет до Турция и Китай

Раздел

География на континентите и страните. Азия

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • локализират Турция и Китай на политическата картата на света;
  • характеризират природата, населението и стопанството им;
  • посочват столиците на двете държави;
  • изброяват някои големи градове и забележителности;
  • подбират и обобщават най-важните факти, подходящи за представяне пред публика.

Необходими материали:

  • самолетен билет и стикери – печати;
  • атласи/политическа карта на Азия;
  • знамена на Турция и Китай;
  • разпечатани снимки на забележителности от Турция и Китай;
  • два флипчарта.
Полет №6: на гости в Азия!
5 минути
Въведение, Игра

В тази въвеждаща дейност учителят влиза в роля на стюард/стюардеса, като посреща учениците на символичен полет. Чрез сюжетна и игрова атмосфера представете  началото на проектното обучение, в което учениците ще изследват държави от континента Азия. Представя се финалният продукт на проекта.

Инструкции

“Уважаеми шестокласници, добре дошли на борда на Полет №6 - “На гости в Азия“!
Ние вече завършихме изучаването на природата, населението и стопанството на континента Азия. Поздравления - вече сте готови за следващия етап: да попътуваме заедно в отделни страни от континента.

Всеки от вас ще получи самолетен билет - вашият личен документ за пътуване през азиатските държави. Пазете този важен документ по време на целия проект! След всеки урок ще добавяте в билета стикер, но само ако покажете, че сте подготвени и сте научили основното за съответната страна.

След като работите упорито и натрупате нови знания, ще завършим нашето пътешествие с географска работилница! Вие ще бъдете домакини на щандове за различни азиатски държави. Ще посрещате гости и ще ги преведете из страните, които сте обиколили.

Днес се отправяме към първите две дестинации, за да ги разгледаме.

Готови ли сте за излитане?”

Обобщение

Тази дейност се провежда в началото на проекта, за да въведе учениците по увлекателен начин в темата “На гости в Азия“, за да се изгради лична ангажираност и усещане за мисия.

Важно!

  • Раздайте на всеки ученик самолетен билет, който ще използва по време на целия проект.
  • Препоръчително е да създадете подходяща атмосфера (с помощта на музикален фон, подходяща визуализация и/или облекло).
  • Говорете уверено и с настроение, за да предразположите учениците и да ги въведете плавно в проекта.

Материали за дейността

Кацаме – Турция и Китай
25 минути
Групова работа, Практическа задача

Учениците работят по екипи, използват учебник и атласа, за да съберат ключови факти за всяка държава. Всеки екип създава характеристика на една от двете страни по зададен шаблон, след което групите разменят работата си и допълват написаното от другия екип.

Инструкции

“Пътешественици, приземяваме се! Нашият учебен полет току-що кацна на територията на Азия, един разнообразен и впечатляващ континент.

Огледайте се внимателно из класната стая. Виждате ли различните знамена, снимки на известни сгради, забележителности? Нека се опитаме да разпознаем заедно в кои две държави сме попаднали:

  • от едната страна виждате червено знаме с бяла звезда и полумесец, образ на голяма джамия с куполи и морски бряг. Коя е тази държава, според вас? Точно така: Турция.
  • а в другия ъгъл има червено знаме със златни звезди, снимки на масивна каменна стена, императорски дворец, глинени фигури... Коя е тази страна? Да, това е Китай.

Днес ще “работим на терен“ в Турция и Китай! Има ли някой от вас, който е бил вече в Турция или Китай? Споделете с класа своите впечатления.

Имам един въпрос към вас: как се прави географска характеристика на държава? Кои са основните неща, които трябва да включим, за да я опишем?

Да обобщим и запишем на дъската. Когато описваме държава, трябва да включим:

  • Географско положение, граници и големина;
  • Природни условия - релеф, климат, води,  ресурси;
  • Население - брой, гъстота,  разпеделение, религия, бит и култура;
  • Стопанство - основни стопански дейности;
  • Столица, големи градове, управление;
  • Забележителности и любопитни факти.

Сега ще се разделим на два екипа: екип 1 ще работи в зоната на Турция, а екип 2 - в зоната на Китай. Ще ви трябват учебниците и атласите.

В зоната за всяка страна ще намерите маркер и голям лист (флипчарт). Вашата мисия е да създадете географска характеристика на страната, в която се намирате. Разпределете задачите помежду си - двама души могат да отговарят за географското положение, двама - за природните условия, двама - за населението и т.н. Нанесете най-важното върху големия флипчарт. 

След 10 минути ще сменим дестинациите: екип 1 ще премине в зоната на Китай, а екип 2 – в зоната на Турция. Ще прегледате какво е направил другият отбор. Ще допълните, ако нещо липсва и ще поправите, ако има неточности.”

Обобщение

Учениците усвояват ключови знания за Турция и Китай, като прилагат уменията си за работа в екип. Дейността ги подготвя за следващите уроци и предстоящата Географска работилница, в която ще представят държавите пред публика.

Важно!

  • Подгответе класната стая, като създадете в две учебни зони: на едната стена сложете знамето на Турция и снимки на Истанбул, Анталия, Храмът „Св. София“, а на другата - знамето на Китай, изображения на Великата китайска стена, глинената армия, Забранения град.
  • След като учениците разпознаят страните, ги подканете да си припомнят какво включваме в една пълна географска характеристика. Запишете елементите на дъската.
  • Разделете класа в две големи групи - може да направите това по редици или по номера. Може предварително да разграфите флипчартовете, така че да предвидите пространство за писане за всеки от елементите на географската характеристика.
  • Ако разполагате с достатъчно време, след изтичането края на втората сесия, поканете класа около двата постера и направете обобщение.
Първи стикери от Турция и Китай
10 минути
Дискусия, Обратна връзка

Учениците обобщават наученото за Турция и Китай чрез кратка дискусия. Избират най-важните факти, които биха представили пред гостите на географската работилница. Поставя се домашна задача - всеки да събере идеи за „Географски паспорт на страна“ с 3–5 ключови и интересни факта за Турция и Китай. Накрая учениците получават първия си  стикери - печати, като символ на успешно „пътуване“ през двете държави.

Инструкции

“Уважаеми пътници, нашият учебен полет до първите дестинации - Турция и Китай - приключи успешно!  Днес събрахме много знания и вече сте истински подготвени изследователи.

Но това е само началото – в края на нашето голямо пътешествие ще трябва да станете домакини в Географската работилница, на която ще поканим родители и ученици. Вие ще посрещате гости, ще им разказвате за тези държави и ще им показвате интересни неща.

За да сте наистина убедителни и да ги впечатлите, ще създадем “Географски паспорт” на страна. В паспорта за всяка държава ще съберете най-важните факти за нея: къде се намира, каква е природата ѝ, колко хора живеят там, с какво е известна. Ще включите и интересни любопитни неща, които да впечатлят гостите.

Какво според вас трябва да се включи в “Географския паспорт” за Турция? Аза Китай?Всеки от вас за  следващия час трябва да помисли и да запише в тетрадката си:

  • 3 до 5 най-важни и интересни факта за Турция;
  • 3 до 5 най-важни и интересни факта за Китай.

Тъй като успешно завършихте първия си учебен полет и събрахте нужната информация за двете страни, всеки от вас ще получи два стикера за своя пътнически билет. Това е знак, че сте готови да продължите към следващите дестинации.”

Обобщение

С тази дейност се обобщава и затвърждава наученото за Турция и Китай. Учениците се подготвят за следващите етапи от проекта.

Важно!

  • С помощта на учениците обобщете накратко най-важната информация за Турция и Китай.
  • Напомнете, че в края на проекта учениците ще участват в Географска работилница. Обяснете какво е „Географски паспорт на страна“ –  той ще съдържа най-важните факти и любопитни подробности за държавите.
  • Поставете задачата за домашна работа: всеки да подготви 3-5 ключови и интересни факта за двете изучени държави.
  • Завършете часа с поставяне на първия  стикер - печат в билетите – символ на успешно завършено пътуване и мотивация за следващите дестинации.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.