Раздел
География на континентите и страните. Азия
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- локализират Турция и Китай на политическата картата на света;
- характеризират природата, населението и стопанството им;
- посочват столиците на двете държави;
- изброяват някои големи градове и забележителности;
- подбират и обобщават най-важните факти, подходящи за представяне пред публика.
Необходими материали:
- самолетен билет и стикери – печати;
- атласи/политическа карта на Азия;
- знамена на Турция и Китай;
- разпечатани снимки на забележителности от Турция и Китай;
- два флипчарта.
В тази въвеждаща дейност учителят влиза в роля на стюард/стюардеса, като посреща учениците на символичен полет. Чрез сюжетна и игрова атмосфера представете началото на проектното обучение, в което учениците ще изследват държави от континента Азия. Представя се финалният продукт на проекта.
Инструкции
“Уважаеми шестокласници, добре дошли на борда на Полет №6 - “На гости в Азия“!
Ние вече завършихме изучаването на природата, населението и стопанството на континента Азия. Поздравления - вече сте готови за следващия етап: да попътуваме заедно в отделни страни от континента.
Всеки от вас ще получи самолетен билет - вашият личен документ за пътуване през азиатските държави. Пазете този важен документ по време на целия проект! След всеки урок ще добавяте в билета стикер, но само ако покажете, че сте подготвени и сте научили основното за съответната страна.
След като работите упорито и натрупате нови знания, ще завършим нашето пътешествие с географска работилница! Вие ще бъдете домакини на щандове за различни азиатски държави. Ще посрещате гости и ще ги преведете из страните, които сте обиколили.
Днес се отправяме към първите две дестинации, за да ги разгледаме.
Готови ли сте за излитане?”
Обобщение
Тази дейност се провежда в началото на проекта, за да въведе учениците по увлекателен начин в темата “На гости в Азия“, за да се изгради лична ангажираност и усещане за мисия.
Важно!
- Раздайте на всеки ученик самолетен билет, който ще използва по време на целия проект.
- Препоръчително е да създадете подходяща атмосфера (с помощта на музикален фон, подходяща визуализация и/или облекло).
- Говорете уверено и с настроение, за да предразположите учениците и да ги въведете плавно в проекта.
Учениците работят по екипи, използват учебник и атласа, за да съберат ключови факти за всяка държава. Всеки екип създава характеристика на една от двете страни по зададен шаблон, след което групите разменят работата си и допълват написаното от другия екип.
Инструкции
“Пътешественици, приземяваме се! Нашият учебен полет току-що кацна на територията на Азия, един разнообразен и впечатляващ континент.
Огледайте се внимателно из класната стая. Виждате ли различните знамена, снимки на известни сгради, забележителности? Нека се опитаме да разпознаем заедно в кои две държави сме попаднали:
- от едната страна виждате червено знаме с бяла звезда и полумесец, образ на голяма джамия с куполи и морски бряг. Коя е тази държава, според вас? Точно така: Турция.
- а в другия ъгъл има червено знаме със златни звезди, снимки на масивна каменна стена, императорски дворец, глинени фигури... Коя е тази страна? Да, това е Китай.
Днес ще “работим на терен“ в Турция и Китай! Има ли някой от вас, който е бил вече в Турция или Китай? Споделете с класа своите впечатления.
Имам един въпрос към вас: как се прави географска характеристика на държава? Кои са основните неща, които трябва да включим, за да я опишем?
Да обобщим и запишем на дъската. Когато описваме държава, трябва да включим:
- Географско положение, граници и големина;
- Природни условия - релеф, климат, води, ресурси;
- Население - брой, гъстота, разпеделение, религия, бит и култура;
- Стопанство - основни стопански дейности;
- Столица, големи градове, управление;
- Забележителности и любопитни факти.
Сега ще се разделим на два екипа: екип 1 ще работи в зоната на Турция, а екип 2 - в зоната на Китай. Ще ви трябват учебниците и атласите.
В зоната за всяка страна ще намерите маркер и голям лист (флипчарт). Вашата мисия е да създадете географска характеристика на страната, в която се намирате. Разпределете задачите помежду си - двама души могат да отговарят за географското положение, двама - за природните условия, двама - за населението и т.н. Нанесете най-важното върху големия флипчарт.
След 10 минути ще сменим дестинациите: екип 1 ще премине в зоната на Китай, а екип 2 – в зоната на Турция. Ще прегледате какво е направил другият отбор. Ще допълните, ако нещо липсва и ще поправите, ако има неточности.”
Обобщение
Учениците усвояват ключови знания за Турция и Китай, като прилагат уменията си за работа в екип. Дейността ги подготвя за следващите уроци и предстоящата Географска работилница, в която ще представят държавите пред публика.
Важно!
- Подгответе класната стая, като създадете в две учебни зони: на едната стена сложете знамето на Турция и снимки на Истанбул, Анталия, Храмът „Св. София“, а на другата - знамето на Китай, изображения на Великата китайска стена, глинената армия, Забранения град.
- След като учениците разпознаят страните, ги подканете да си припомнят какво включваме в една пълна географска характеристика. Запишете елементите на дъската.
- Разделете класа в две големи групи - може да направите това по редици или по номера. Може предварително да разграфите флипчартовете, така че да предвидите пространство за писане за всеки от елементите на географската характеристика.
- Ако разполагате с достатъчно време, след изтичането края на втората сесия, поканете класа около двата постера и направете обобщение.
Учениците обобщават наученото за Турция и Китай чрез кратка дискусия. Избират най-важните факти, които биха представили пред гостите на географската работилница. Поставя се домашна задача - всеки да събере идеи за „Географски паспорт на страна“ с 3–5 ключови и интересни факта за Турция и Китай. Накрая учениците получават първия си стикери - печати, като символ на успешно „пътуване“ през двете държави.
Инструкции
“Уважаеми пътници, нашият учебен полет до първите дестинации - Турция и Китай - приключи успешно! Днес събрахме много знания и вече сте истински подготвени изследователи.
Но това е само началото – в края на нашето голямо пътешествие ще трябва да станете домакини в Географската работилница, на която ще поканим родители и ученици. Вие ще посрещате гости, ще им разказвате за тези държави и ще им показвате интересни неща.
За да сте наистина убедителни и да ги впечатлите, ще създадем “Географски паспорт” на страна. В паспорта за всяка държава ще съберете най-важните факти за нея: къде се намира, каква е природата ѝ, колко хора живеят там, с какво е известна. Ще включите и интересни любопитни неща, които да впечатлят гостите.
Какво според вас трябва да се включи в “Географския паспорт” за Турция? Аза Китай?Всеки от вас за следващия час трябва да помисли и да запише в тетрадката си:
- 3 до 5 най-важни и интересни факта за Турция;
- 3 до 5 най-важни и интересни факта за Китай.
Тъй като успешно завършихте първия си учебен полет и събрахте нужната информация за двете страни, всеки от вас ще получи два стикера за своя пътнически билет. Това е знак, че сте готови да продължите към следващите дестинации.”
Обобщение
С тази дейност се обобщава и затвърждава наученото за Турция и Китай. Учениците се подготвят за следващите етапи от проекта.
Важно!
- С помощта на учениците обобщете накратко най-важната информация за Турция и Китай.
- Напомнете, че в края на проекта учениците ще участват в Географска работилница. Обяснете какво е „Географски паспорт на страна“ – той ще съдържа най-важните факти и любопитни подробности за държавите.
- Поставете задачата за домашна работа: всеки да подготви 3-5 ключови и интересни факта за двете изучени държави.
- Завършете часа с поставяне на първия стикер - печат в билетите – символ на успешно завършено пътуване и мотивация за следващите дестинации.
