Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение.

Необходими материали:

  • плик със „съобщение“ от Езиковата планета
  • съобщение от Централата на думите: „Помощ! Съгласните се объркали – не знаят кои са меки и кои – твърди. Езиковите шифровчици трябва да ги подредят по звук!“
  • таблица за определяне меки и твърди съгласни звукове
  • работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”
  • химикалки
Твърди или меки съгласни – време за разследване!
10 минути
Въведение

Учениците влизат в роля на езикови разследвачи. Получават съобщение, че някои съгласни са се „скрили“ и не е ясно кои са твърди и кои – меки. Те започват да правят предположения какво прави един съгласен мек.

Инструкции

Провокирайте интереса на учениците и започнете часа с дискусия.

  • "Ученици, езиковата централа ни изпрати сигнал - в речника на българския език има объркване между твърди и меки съгласни! 
  • Мисията ви е да разберете какво прави един съгласен мек. А какво го прави твърд? Помислете и споделете предположенията си с класа."

Обобщение

С тази дейност учениците научават, че не всички съгласни звучат еднакво. Някои са твърди, други – меки, и това зависи от гласната след тях. Мисията започва с откриването на тези модели.

Важно!

  • Включете драматизация – например изпратете „писмо“ в плик или го проектирайте на екран.
  • Напишете няколко думи на дъската – напр. люлка, ръка, йод, котка, и попитайте кои звукове звучат „по-меко“.
  • Насочвайте към думите, в които съгласните са пред ю, я, ь, й.
  • Окуражете всяко предположение – няма грешни отговори на този етап.
Игра „Дума-проверка: мек или твърд?“
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки. Разглеждат списък с думи, определят кои съгласни са твърди и кои – меки, като се водят по гласната след тях. Попълват таблица и оцветяват съгласните според вида им.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Ученици, сега ще се заемем с най-важната задача — да разгадаем дали съгласните звукове в думите са твърди или меки.
  • Ще работите по двойки. Всеки от вас ще получи специален списък с думи, който се нуждае от езиково разследване. Ще разгледате думите една по една и ще откриете:
  1. Кой е първият съгласен звук в думата?
  2. Каква гласна стои след него?
  • За да разберете дали съгласният звук е твърд или мек, запомнете следното правило:
  1. Мек е съгласният, когато след него стоят буквите ь, ю, я, а съгласният й – той винаги е мек!
  2. Съгласните са твърди, когато са пред а,ъ,о,у,е,и. Каго ж, ч, ш и дж са винаги твърди.
  • В таблицата определете в дадената дума от първата колона дали потъмнения съгласен звук е мек или твърд. Отбележете с тикче в съответната колона дали съгласният е мек или твърд. 
  • Когато завършите, ще проверим заедно няколко думи и ще обявим кои двойки се справиха най-бързо и точно. Готови ли сте? Хайде да разшифроваме езика!"

Обобщение

Учениците се научават да разпознават твърди и меки съгласни звукове според следващата ги гласна. Това ще им помага да изговарят и пишат правилно думите, което е основно за културата на всеки човек.

Важно!

  • Дайте предварителен пример с дума като „люлка“ – [л] е пред ю, следователно е мек.
  • Използвайте визуални средства – например два „звукови кристала“/два предмета - твърд и мек.
  • Предложете работа по двойки, за да могат учениците да чуят на глас изговора на съответните съгласни звукове.

Материали за дейността

Ю и Я – двойни агенти в думите
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците изследват как буквите ю и я могат да означават два звука (й+у, й+а) в началото на дума и един звук след съгласна (мек у/а). Те сравняват думи и откриват ролята на позицията на тези букви.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”.

  • "Езикови шифровчици, стигнахме до последната задача за днес! Ще трябва да подредите специална реколта от… думи-боровинки! 
  • Пред вас има работен лист с три буркана. Всеки буркан има етикет:
  1.  „ю и я в началото на думата“
  2.  „ю и я в края на думата след гласен звук“
  3.  „ю и я след съгласен звук“
  • До бурканите има разпилени думи-боровинки. Всяка от тях съдържа буквата ю или я. Вашата задача е:
  1. Прочетете всяка дума внимателно.
  2. Помислете къде се намира ю или я – в началото на думата, след гласна или след съгласна.
  3. Запишете думата в правилния буркан на работния лист.
  • Не бързайте – внимавайте как звучи думата! Това ще ви помогне да определите дали ю/я означават два звука (й+гласна) или само един звук, който омекотява съгласния.
  • Когато сте готови, ще обсъдим няколко думи заедно и ще разберем как ни помагат правилата за изговор и писане."

След кратко обсъждане обобщете.

  • "Днес разбрахме, че буквите ю и я могат да означават различни звуци в зависимост от позицията си в думата:
  • В началото на думата – те представят два звука:
  • ю = й + у (напр. юноша)
  • я = й + а (напр. яйце)
  • След съгласен звук – ю и я омекотяват предходната съгласна и означават един звук (мек у/а):
  • напр. люлка, пяна, бял
  • След гласен звук – обикновено се изговарят като два звука."

Обобщение

В тази дейност учениците разбират, че ю и я не винаги имат една и съща стойност. Те научават, че в началото на дума означават два звука – йу и йа, а когато са след съгласен звук, само омекотяват съгласния и имат стойност на един звук. Това им помага да осъзнаят по-добре как работят звуковете в думите и защо изговорът им е важен за правописа.

Важно!

  • Обяснете с примери. Преди началото на задачата, изговорете на глас няколко думи с ю и я в различни позиции (напр. юноша, пюре, място, яйце, пясък), за да помогнете на учениците да чуят разликата.
  • Фокусирайте се върху звученето, не само изписването. Окуражавайте учениците да се доверяват на слуха си – изговорът ще ги насочи към звуковата стойност.
  • Обобщете с целенасочени въпроси и завършете с кратка дискусия – „Кога ю/я означават два звука?“, „Кога омекотяват съгласен?“, за да се уверите, че разбирането е споделено от всички.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.