Раздел

Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
  • представят числата до 10 като сбор от две числа;
  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
  • събират три и повече числа; 
  • решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.

Необходими материали:

  • карти на горски животни 
  • карти с числата от 0 до 10 – за всяко дете
  • карти със знаците за сравнение – за всяко дете
  • лист със задачи със събиране и изваждане
  • работен лист “Забавни математически станции със задачи”
Пазарски сметки
10 минути
Въведение

Учениците сравняват количествата плодове или зеленчуци, които животните от гората носят.

Инструкции

Пригответе лист със задачи със събиране и изваждане.

  • "Добре дошли отново на Горския пазар! Животните днес пак ще пазаруват. Но задачата е по-сложна – трябва да помнят какво им остава и колко да добавят. Ще им помогнем ли?
  • Зайо има 3 моркова. Получи още 2. Колко има сега?
  • Катеричката имаше 6 лешника. Изпусна 1. Колко и останават?"

Продължете дейността с останалите примери от листа.

Обобщение

"Влязохме в ролята на помощници на горските животни. Решавахме задачи със събиране и изваждане, за да им помогнем да напълнят кошничките си."

Важно!

  • Използвайте театралност и изразителност.
  • Насърчавайте всички деца да отговорят устно, като дадете достатъчно на брой примери от листа. 
  • Използвайте кукли или картинки на героите.
  • При необходимост визуализирайте на дъската за по-лесно събиране и изваждане.

Материали за дейността

Горски помощници
20 минути
Групова работа

Учениците се разделят на три групи и се завъртат през три различни математически станции с практически задачи за събиране и изваждане.

Инструкции

Разделете класа на три групи.

  • "Сега ще работим на три групи и ще обиколим три забавни математически станции!
  • Всяка група ще започне от една различна станция. Там ще решавате по три задачи, ще събирате и изваждате и ще помагате на горските животни.
  • Когато чуете сигнал от учителя „Време е за смяна!“, вие ще се преместите на следващата станция.
  • На всяка станция ще сте по около 6 минути. 
  • Работим като екип и си помагаме. Готови ли сте за математическо приключение? 

Станция 1 – Колко има в кошничката?

  • Прочетете задачата.
  • Обсъдете, запишете числов израз и отговора.

Станция 2 – Кой сбърка?

  • Разгледайте примерите.
  • Обсъдете кое е вярно и кое не. 
  • Отбележете верните задачи със знак V.
  • Поправете сгрешените задачи.

Станция 3 – Съставки за сок

  • Прочетете рецептата за сок.
  • Съберете нужните продукти.
  • Пребройте общото количество и го поставете в „каната“.
  • Запишете колко е общия сбор на продуктите."

Обобщение

"Отлично използвахте събиране и изваждане в реални ситуации. Чрез игра проверихте знанията си, работихте в екип и развихте увереност в смятането."

Важно!

  • Поддържайте ритъм, засичайте време за работа по станциите.
  • Насочвайте при нужда.
  • Осигурете достатъчен брой работни листове за всяка станция - толкова, колкото са отборите, които ще минат през станцията.
  • Предварително разяснете добре условията на задачите на всяка станция. Разпределете групите така, че във всяка да има поне едно дете, което може поне малко да чете. Ако това не е възможно и при необходимост, помагайте при прочитането на задачите. 
  • Насърчавайте децата в групите да участват еднакво активно. Дайте им предварително насоки със стратегии и време да се разберат как ще действат във всяка група - да решават задачите заедно, да си ги разпределят, един да решава, друг да записва, да се редуват на станциите.

Материали за дейността

Горска рефлексия
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят какво са научили и как са се почувствали по време на станциите. Отбелязват кои задачи са им били лесни или трудни и как са си помагали в екипа.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Сега ще си поговорим за нашето пътешествие на Горския пазар!
  • Коя задача ви беше най-забавна?
  • Какво ново научихте днес?
  • Къде ви беше трудно и как се справихте?
  • Кой помогна най-много в екипа? Защо?"

Обобщение

"Поговорихме за нашата работа, за трудностите и успехите. Видяхме, че можем да си помагаме и да учим от другите. Осъзнахме, че смятането е полезно в реални, забавни ситуации."

Важно!

  • Насърчете всяко дете да се включи поне с едно изречение.
  • Създайте спокойна, приемаща атмосфера.
  • Използвайте конкретни въпроси, за да фокусирате отговорите върху математическото съдържание и работата в екип.
  • Поощрявайте положителната обратна връзка между децата.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.