Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- представят числата до 10 като сбор от две числа;
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
- събират три и повече числа;
- решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.
Необходими материали:
- карти на горски животни
- карти с числата от 0 до 10 – за всяко дете
- карти със знаците за сравнение – за всяко дете
- лист със задачи със събиране и изваждане
- работен лист “Забавни математически станции със задачи”
Учениците сравняват количествата плодове или зеленчуци, които животните от гората носят.
Инструкции
Пригответе лист със задачи със събиране и изваждане.
- "Добре дошли отново на Горския пазар! Животните днес пак ще пазаруват. Но задачата е по-сложна – трябва да помнят какво им остава и колко да добавят. Ще им помогнем ли?
- Зайо има 3 моркова. Получи още 2. Колко има сега?
- Катеричката имаше 6 лешника. Изпусна 1. Колко и останават?"
Продължете дейността с останалите примери от листа.
Обобщение
"Влязохме в ролята на помощници на горските животни. Решавахме задачи със събиране и изваждане, за да им помогнем да напълнят кошничките си."
Важно!
- Използвайте театралност и изразителност.
- Насърчавайте всички деца да отговорят устно, като дадете достатъчно на брой примери от листа.
- Използвайте кукли или картинки на героите.
- При необходимост визуализирайте на дъската за по-лесно събиране и изваждане.
Учениците се разделят на три групи и се завъртат през три различни математически станции с практически задачи за събиране и изваждане.
Инструкции
Разделете класа на три групи.
- "Сега ще работим на три групи и ще обиколим три забавни математически станции!
- Всяка група ще започне от една различна станция. Там ще решавате по три задачи, ще събирате и изваждате и ще помагате на горските животни.
- Когато чуете сигнал от учителя „Време е за смяна!“, вие ще се преместите на следващата станция.
- На всяка станция ще сте по около 6 минути.
- Работим като екип и си помагаме. Готови ли сте за математическо приключение?
Станция 1 – Колко има в кошничката?
- Прочетете задачата.
- Обсъдете, запишете числов израз и отговора.
Станция 2 – Кой сбърка?
- Разгледайте примерите.
- Обсъдете кое е вярно и кое не.
- Отбележете верните задачи със знак V.
- Поправете сгрешените задачи.
Станция 3 – Съставки за сок
- Прочетете рецептата за сок.
- Съберете нужните продукти.
- Пребройте общото количество и го поставете в „каната“.
- Запишете колко е общия сбор на продуктите."
Обобщение
"Отлично използвахте събиране и изваждане в реални ситуации. Чрез игра проверихте знанията си, работихте в екип и развихте увереност в смятането."
Важно!
- Поддържайте ритъм, засичайте време за работа по станциите.
- Насочвайте при нужда.
- Осигурете достатъчен брой работни листове за всяка станция - толкова, колкото са отборите, които ще минат през станцията.
- Предварително разяснете добре условията на задачите на всяка станция. Разпределете групите така, че във всяка да има поне едно дете, което може поне малко да чете. Ако това не е възможно и при необходимост, помагайте при прочитането на задачите.
- Насърчавайте децата в групите да участват еднакво активно. Дайте им предварително насоки със стратегии и време да се разберат как ще действат във всяка група - да решават задачите заедно, да си ги разпределят, един да решава, друг да записва, да се редуват на станциите.
Учениците споделят какво са научили и как са се почувствали по време на станциите. Отбелязват кои задачи са им били лесни или трудни и как са си помагали в екипа.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Сега ще си поговорим за нашето пътешествие на Горския пазар!
- Коя задача ви беше най-забавна?
- Какво ново научихте днес?
- Къде ви беше трудно и как се справихте?
- Кой помогна най-много в екипа? Защо?"
Обобщение
"Поговорихме за нашата работа, за трудностите и успехите. Видяхме, че можем да си помагаме и да учим от другите. Осъзнахме, че смятането е полезно в реални, забавни ситуации."
Важно!
- Насърчете всяко дете да се включи поне с едно изречение.
- Създайте спокойна, приемаща атмосфера.
- Използвайте конкретни въпроси, за да фокусирате отговорите върху математическото съдържание и работата в екип.
- Поощрявайте положителната обратна връзка между децата.

