Раздел
Диалог
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- се ориентират в ситуацията на общуване и определят елементите ù;
- анализират текстове и посочват вида на общуване (официално или неофициално).
Необходими материали:
- текстове за откриване на клубове по интереси
- изводи за кубовете по интереси
Учителят запознава учениците с новата им задача, като ги ангажира с цялостната идея на проекта.
Инструкции
- "Скъпи почитатели, захванахте се с нелека задача, като откликнахте на молбата на инфлуенсъра. Вече би трябвало да сте анализирали какъв човек е той, какви са неговите интереси, но и кога е свободното му време. Знаете, че трябва да му помогнете да се запише в някой от клубовете по интереси в неговото училище. Но… какви са тези клубове? Време е да разберем през този час! Предстои ви да анализирате различни текстове, някои от тях под формата на диалози, да извлечете нужната за вас информация, да я структурирате в таблица, за да улесните по-нататъшния си избор. Готови ли сте да изследвате?"
Обобщение
"Тази дейност проведохме, за да се запознаем с предстоящата задача и да влезем в ролята на помощници на инфлуенсъра."
Важно!
- Направете представянето възможно най-атрактивно за учениците. Важно е те да бъдат ангажирани с предстоящите задачи, за да изпълнят проекта успешно.
- Раздайте на всеки работните листове с текстовете за откриване на клубове по интереси и изводите за тях.
Учениците се запознават с клубовете по интереси чрез анализ на различни видове текст. Определят елементите на речевата ситуация, вида на общуването и систематизират съществената за задачата информация в таблица.
Инструкции
- "Ще получите няколко текста. Вашата задача ще бъде внимателно да ги прочетете, да изпълните задачите след всеки един и да извлечете необходимата ви информация за изпълнението на вашата мисия като помощник на инфлуенсър.
- За целта, освен текстовете, ще получите и една таблица, в която да записвате изводите си за откритите клубове. Бъдете внимателни! Знаете, че след това ще трябва да вземете решение към кой клуб да запишете вашия приятел влогър!"
Обобщение
"Браво! Припомнихме и затвърдихме знанията си за елементите на речевата ситуация. Вече умеем да определяме участниците, условията, предмета и целта на различни видове общуване! Сблъскахме се с пряко и непряко, с писмено и устно, с официално и неофициално. Упражнихме се да четем с разбиране и да извличаме съществената информация от текста."
Важно!
- Раздайте на всеки ученик разпечатаните текстове за откриване на клубове по интереси, както и таблицата с изводи за тях.
- За да премине по-динамично работата с текстовете, Ви препоръчваме да посочвате ученици да четат на глас по роли, след което оставете време за самостоятелна работа (писмен отговор на въпросите и попълване на таблицата).
- Обърнете внимание, че задачите към първите три текста са улеснени, като са посочени елементите на речевата ситуация, подкрепени с насочващи въпроси. При следващите обаче учениците сами трябва да посочат елементите на речевата ситуация.
- Дискутирайте с класа след всеки текст и при необходимост задавайте допълнителни въпроси. Например към задача 2 “ Определи вида на общуването - официално или неофициално. Аргументирай преценката си, като цитираш конкретни изрази” изисквайте аргументация и посочване на конкретни фрази от текста. Насочете вниманието към употребения речев етикет.
- След приключване на работата в клас може да попитате учениците кои от текстовете са били под формата на диалог и защо смятат така.
- Не се притеснявайте, ако не успеете да разгледате всички 6 текста. По-добре обсъдете по-малко, отколкото да претупате всички. Може да оставите за домашна работа тези, по които не сте могли да работите в час.
Учителят затваря урока, като задава домашна работа - всеки почитател трябва отново да разгледа източниците на информация и да вземе решение за кой клуб по интереси би бил най-подходящ неговият инфлуенсър.
Инструкции
- "Сега вече всички помощници имат попълнени таблиците с изводи за клубовете по интереси и ви предстои да вземете важното решение - за кой клуб би бил най-подходящ вашият инфлуенсър. За тази цел ще трябва да попълните последното поле от листа с изводи за инфлуенсъра. Спомняте ли си, че го оставихме празно?
- Използвайте най-вече данните от листовете с изводи за инфлуенсъра и тези с изводи за клубовете по интереси. Но ако имате нужда, прегледайте още веднъж всички източници на информация - визитката, профила в социална мрежа, онлайн разговора, текстовете за откриване на клубовете по интереси. Не забравяйте, че е важно свободното време на влогъра да съвпада с провеждането на заниманията в клуба."
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да затворим работата по урока и да се подготвим за следващата стъпка от проекта – избора на подходящ клуб по интереси за нашия инфлуенсър. Научихме се да използваме събраната и систематизирана информация, за да вземем аргументирано решение.
Важно!
- Уверете се, че почитателите имат всички източници на информация.
- Инструктирайте учениците да попълнят последното поле от данните за инфлуенсъра.
- Поставете срок за изпълнение - задачата трябва да бъде изпълнена за следващия урок.


