Какво е значението на корена?
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават корена като най-важна значеща част на думата
- разграничават представката като словообразуваща част на думата
Необходими материали:
- илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
- Работен лист “Разлика между предлози и представки”
- Работен лист ” Образуване на думи с представки”
- Работен лист “Групиране на думи с еднакъв корен”
- цветни моливи и листове
- бяла дъска/флипчарт
- малки лепящи листчета
Използвани източници:
Петров, Валери, “Пет приказки”, изд. “Пан”, София, 2005 г.
Учителят започва дискусия с въпроса: „Какво би станало, ако дървото няма корен?“ Учениците обсъждат значението на корена за дървото и правят аналогия с основната част на думите.
Инструкции
Покажете отново на учениците илюстрация/рисунка “Дървото на думите”. Започнете часа с дискусия.
- Деца, какво би станало, ако дървото няма корен?
- Да, то няма да може да расте. Ще падне, защото няма да се държи в земята.
- А сега, ако сравним думите с дървото, коя част от думата е като корен на дърво?
- Точно така! Тази част, която носи значението на думата.
- Както дървото не може да живее без корен, така и думите не могат да имат значение без корен. Коренът е най-важната значеща част на думата.
Обобщение
Учениците осъзнават, че коренът е основната част на думата, без която тя губи смисъл.
Важно!
- Подтиквайте учениците да дават различни идеи.
- Поддържайте ангажираността чрез въпроси.
Учениците работят в групи. Всеки екип получава различна задача, в която изследва думи и посочва техните части - корен и представка.
Инструкции
Разделете класа на три групи. Дайте инструкции като на всяка група раздайте различен работен лист според задачата.
- Деца, сега ще работим в групи. Всяка група ще има различна задача, свързана с корените на думите.
- Група 1, вашата задача е да намерите думи с общ корен и да ги подчертаете. Използвайте цветни моливи. За думи с еднакъв корен изберете един цвят. За целта ще работите с кратък текст. След това ще групирате думите в таблица. Обсъдете защо тези думи са сродни.
- Група 2, вие трябва да подчертаете предлозите в даден текст и да обясните каква е разликата между предлози и представки. След това открийте думи с представки и запишете изречение с дума по избор.
- Група 3, вашата задача е да измислите нови думи, използвайки един и същ корен. Съставете изречения с тях.
- Имате 10 минути време за работа.
Обобщение
Учениците разбират, че коренът е основната значеща част на думата. Разпознават група сродни думи. Различават предлози като отделни думи и представка като част от думата. Умеят да образуват нови думи с помощта на представки.
Важно!
- Насочвайте учениците към разпознаване на корена.
- Насърчавайте ги да споделят идеи.
Всяка група представя решенията си. Учениците записват върху малки лепящи листчета думи, които са направили най-голямо впечатление, и ги поставят върху “Дървото на думите”.
Инструкции
След като времето за работа изтече, преминете към представяне на решенията.
- Време е да представите вашите открития! Нека всяка група сподели какво е открила.
Накрая всички записват по една дума, която е направила най-голямо впечатление, върху лепящи листчета, които учениците поставят върху “Дървото на думите” - илюстрация/рисунка върху плакат.
- Нека всеки от вас запише на лепящото листче една дума, която му е направила най-голямо впечатление. След това залепете листчетата върху “Дървото на думите”, което е на дъската.
За финал накарайте някои от учениците да прочетат и обяснят защо са избрали дадена дума.
Обобщение
Учениците осъзнават ролята на корена и разбират значението му за думите.
Важно!
- Поощрявайте учениците да обясняват защо са избрали дадените думи.
- Обобщете заедно с класа.



