Раздел

Текст и общуване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
  • озаглавяват собствен и чужд текст;
  • правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
  • открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.

Необходими материали:

  • цветни моливи/маркери – зелен и червен
  • работен лист “Примерни текстове за описание и повествование”
  • работен лист “Открий повторението и изброяването”
Какво ни казват различните текстове?
10 минути
Работа по двойки

Учениците четат кратки откъси от различни видове текстове и опитват да ги разпознаят и класифицират.

Инструкции

Разделете класа в екипи по двама. На всяка двойка дайте по един текст от примерните текстове описание и повествование.  

  • "Разделени сте в групи по двама. Прочетете текста, който ще получите в групата. Обсъдете какъв вид текст е – описание или повествование. 
  • Текст описание е текст, в който се разказва как изглежда нещо – човек, животно, предмет или място. Например: "Кучето е малко, с кафява козина и весело личице." Описваме какво виждаме.
  • Текст повествование е текст, в който се разказва история – какво се е случило, какво е направил някой. Например: "Днес кучето излезе на разходка в парка и срещна нов приятел." Разказваме нещо, което се е случило.
  • След това ще се разпределим спрямо текстовете - текст описание ще застанат тук в лявата част на стаята, а текст повествование - тук в дясната част. 
  • Когато сте готови ще обосновете избора си."

Обобщение

"Разбрахме, че текстовете имат различно предназначение и структура. Започнахме да различаваме описанието от другите текстове."

Важно!

  • Давайте насоки, ако учениците се затрудняват с класификацията. 
  • Подпомагайте ги да аргументират избора си.
  • В края отново обобщете основните характеристики на двата вида текстове.

Материали за дейността

Открий повторението и изброяването
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки върху работен лист, в който търсят езиковите средства повторение и изброяване в текст описание.

Инструкции

Уверете се, че всяка двойка има работен лист и цветни моливи/маркери - зелен и червен.

  • "Ученици, преди да започнем работа, нека си припомним какво е повторение и какво е изброяване.
  • Повторение е, когато една и съща дума се казва няколко пъти, за да се наблегне на нея – за да покажем, че нещо е много важно. Пример: “Пролет е. Харесвам птичките, харесвам цветята, харесвам тревата.” Кое е повторението тук?
  • Изброяване е, когато казваме няколко различни думи, които описват неща. Това ни помага да разкажем по-пълно и интересно. Пример: “Ябълката е червена, сочна и кръгла.” Кое е изброяването тук?
  • Отново ще работите по двойки. Всяка двойка получава два текста - по един за всяко дете. Прочетете текста описание, който ви се е паднал. Подчертайте със зелен цвят повторенията, а с червен цвят - изброяванията. Когато сте готови, разменете си текстовете и проверете дали другарчето е работило правилно. Ако имате разминавания, обсъдете ги. Времето ви за работа е 15 минути."

Обобщение

"Научихме, че повторението и изброяването правят текста по-ясен, интересен и подробен. Започваме да ги търсим и използваме съзнателно."

Важно!

  • Подгответе подходящи текстове за описание. 
  • Когато минат 10 минути, напомнете на учениците, че трябва да разменят текстовете си с другарчето.
  • Насочвайте вниманието към формата на изразяване и смисловото натоварване на повторението и изброяването. 
  • Подканвайте към примери от речта на учениците.
  • Заедно обобщете как се откриват дадените езикови средства.

Материали за дейността

Какво научих днес?
5 минути
Рефлексия

Учениците правят устна рефлексия, с която обобщават какво е текст описание и какви езиковите изразни средства са научили - повторение и изброяване.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • "Хайде да отговорим на следните въпроси: 
  1. Днес научих…
  2. Повторението ми помага…
  3. Един текст, който описва, е… "

Проведете и кратка дискусия за обобщение.

  • "Как откриваме, че един текст е описание? 
  • Как откриваме изразните средства повторение и изброяване в текст? Защо ги използват авторите?"

Обобщение

"Припомнихме си разликите между текст описание и текст повествование. Научихме повече за описанието и езиковите средства - повторение и изброяване. Това ще ни помогне в следващите уроци, където ще създаваме собствен текст."

Важно!

  • Похвалете конкретни открития на учениците. 
  • Дайте възможност повече деца да споделят.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.