Какво е описание и как ни помага?
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
- озаглавяват собствен и чужд текст;
- правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
- открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.
Необходими материали:
- цветни моливи/маркери – зелен и червен
- работен лист “Примерни текстове за описание и повествование”
- работен лист “Открий повторението и изброяването”
Учениците четат кратки откъси от различни видове текстове и опитват да ги разпознаят и класифицират.
Инструкции
Разделете класа в екипи по двама. На всяка двойка дайте по един текст от примерните текстове описание и повествование.
- "Разделени сте в групи по двама. Прочетете текста, който ще получите в групата. Обсъдете какъв вид текст е – описание или повествование.
- Текст описание е текст, в който се разказва как изглежда нещо – човек, животно, предмет или място. Например: "Кучето е малко, с кафява козина и весело личице." Описваме какво виждаме.
- Текст повествование е текст, в който се разказва история – какво се е случило, какво е направил някой. Например: "Днес кучето излезе на разходка в парка и срещна нов приятел." Разказваме нещо, което се е случило.
- След това ще се разпределим спрямо текстовете - текст описание ще застанат тук в лявата част на стаята, а текст повествование - тук в дясната част.
- Когато сте готови ще обосновете избора си."
Обобщение
"Разбрахме, че текстовете имат различно предназначение и структура. Започнахме да различаваме описанието от другите текстове."
Важно!
- Давайте насоки, ако учениците се затрудняват с класификацията.
- Подпомагайте ги да аргументират избора си.
- В края отново обобщете основните характеристики на двата вида текстове.
Учениците работят по двойки върху работен лист, в който търсят езиковите средства повторение и изброяване в текст описание.
Инструкции
Уверете се, че всяка двойка има работен лист и цветни моливи/маркери - зелен и червен.
- "Ученици, преди да започнем работа, нека си припомним какво е повторение и какво е изброяване.
- Повторение е, когато една и съща дума се казва няколко пъти, за да се наблегне на нея – за да покажем, че нещо е много важно. Пример: “Пролет е. Харесвам птичките, харесвам цветята, харесвам тревата.” Кое е повторението тук?
- Изброяване е, когато казваме няколко различни думи, които описват неща. Това ни помага да разкажем по-пълно и интересно. Пример: “Ябълката е червена, сочна и кръгла.” Кое е изброяването тук?
- Отново ще работите по двойки. Всяка двойка получава два текста - по един за всяко дете. Прочетете текста описание, който ви се е паднал. Подчертайте със зелен цвят повторенията, а с червен цвят - изброяванията. Когато сте готови, разменете си текстовете и проверете дали другарчето е работило правилно. Ако имате разминавания, обсъдете ги. Времето ви за работа е 15 минути."
Обобщение
"Научихме, че повторението и изброяването правят текста по-ясен, интересен и подробен. Започваме да ги търсим и използваме съзнателно."
Важно!
- Подгответе подходящи текстове за описание.
- Когато минат 10 минути, напомнете на учениците, че трябва да разменят текстовете си с другарчето.
- Насочвайте вниманието към формата на изразяване и смисловото натоварване на повторението и изброяването.
- Подканвайте към примери от речта на учениците.
- Заедно обобщете как се откриват дадените езикови средства.
Материали за дейността
Учениците правят устна рефлексия, с която обобщават какво е текст описание и какви езиковите изразни средства са научили - повторение и изброяване.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Хайде да отговорим на следните въпроси:
- Днес научих…
- Повторението ми помага…
- Един текст, който описва, е… "
Проведете и кратка дискусия за обобщение.
- "Как откриваме, че един текст е описание?
- Как откриваме изразните средства повторение и изброяване в текст? Защо ги използват авторите?"
Обобщение
"Припомнихме си разликите между текст описание и текст повествование. Научихме повече за описанието и езиковите средства - повторение и изброяване. Това ще ни помогне в следващите уроци, където ще създаваме собствен текст."
Важно!
- Похвалете конкретни открития на учениците.
- Дайте възможност повече деца да споделят.

