Как говорим, когато сме развълнувани или искаме някой да направи нещо?
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- работни листове за груповата дейност “Приказка за препинателните знаци”
- цветни моливи
- тетрадки за записване
- химикалки
Чрез игра учениците изразяват едно и също изречение по различни начини – с емоция или с цел подбуда.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Сега ще играем на “Как го казвам”.
- Ще ви кажа изречение, например: “Каква прекрасна гледка!”. Вашата задача е да го кажете така, сякаш много се вълнувате.
- След това – по начин, сякаш настоявате на някого да погледне – например: “Погледни гледката!”.
- Ще опитаме с още няколко примера заедно!"
Обобщение
Чрез играта учениците разбират, че с езика можем да изразим силни чувства или да подтикнем към действие. Това ще им помогне по-лесно да разграничават възклицателните от подбудителните изречения.
Важно!
- Изберете думи и изречения от всекидневието на децата – напр. „Бързо ела тук!“, „Колко е сладко това кученце!“
- Насърчавайте изразителност в гласа и жестовете.
- Помагайте с въпроси, ако учениците се затрудняват: „Това звучи ли развълнувано? А звучи ли като заповед?“
Учениците работят в групи с кратък текст, в който има възклицателни и подбудителни изречения. Задачата им е да ги разпознаят, подчертаят и класифицират.
Инструкции
Разделете класа на три групи. На всеки отбор дайте работен лист “Приказка за препинателните знаци”.
- "Ще ви прочета “Приказка за препинателните знаци”. В нея героите са развълнувани, а понякога си дават напътствия какво да правят. Ще работите в три групи:
-
- Група 1: Подчертава всички възклицателни изречения.
- Група 2: Подчертава всички подбудителни изречения.
- Група 3: Класифицира подбудителните – дали са заповед, молба, съвет или забрана.
След това ще споделим какво сме открили."
Обобщение
Учениците осмислят кога използваме възклицателни и кога подбудителни изречения. Упражняват се да ги различават и класифицират по вид. Това ще им е полезно при създаване на собствени текстове и диалози.
Важно!
- Подгответе по няколко копия на работните листове за всяка група.
- Подпомагайте учениците с въпроси като: „Изразява ли това чувство? Иска ли някой нещо от другия? Как?“
Учениците съставят по две изречения – едно възклицателно и едно подбудително, които споделят със свой съученик.
Инструкции
Завършете часа с кратка задача за самостоятелна работа.
- "Сега всеки от вас ще измисли и запише в своята тетрадка две изречения:
- Едно, в което изразявате силно чувство (напр. радост, учудване, болка);
- Едно, с което подтиквате някого към действие (заповед, молба, съвет)
- Когато сте готови, ги споделете със свой съученик и си разкажете един на друг защо избрахте да напишете точно тези изречения."
Обобщение
Учениците упражняват създаване на изречения с определено комуникативно намерение. Прилагат наученото и започват да развиват езиков усет за уместност и изразителност.
Важно!
- Може да дадете начални думи (напр. „Ах!“, “Ох!”, „Моля...“) за помощ.
- Обърнете внимание на правилната пунктуация и структура.
