Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
  • разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
  • разграничават подбудително от възклицателно изречение;
  • преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
  • оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
  • употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • работни листове за груповата дейност “Приказка за препинателните знаци”
  • цветни моливи
  • тетрадки за записване
  • химикалки
Игра „Как го казвам?“
10 минути
Игра

Чрез игра учениците изразяват едно и също изречение по различни начини – с емоция или с цел подбуда.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Сега ще играем на “Как го казвам”. 
  • Ще ви кажа изречение, например: “Каква прекрасна гледка!”. Вашата задача е да го кажете така, сякаш много се вълнувате. 
  • След това –  по начин, сякаш настоявате на някого да погледне – например: “Погледни гледката!”
  • Ще опитаме с още няколко примера заедно!"

Обобщение

Чрез играта учениците разбират, че с езика можем да изразим силни чувства или да подтикнем към действие. Това ще им помогне по-лесно да разграничават възклицателните от подбудителните изречения.

Важно!

  • Изберете думи и изречения от всекидневието на децата – напр. „Бързо ела тук!“, „Колко е сладко това кученце!“
  • Насърчавайте изразителност в гласа и жестовете.
  • Помагайте с въпроси, ако учениците се затрудняват: „Това звучи ли развълнувано? А звучи ли като заповед?“
Приказка за препинателните знаци
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи с кратък текст, в който има възклицателни и подбудителни изречения. Задачата им е да ги разпознаят, подчертаят и класифицират.

Инструкции

Разделете класа на три групи. На всеки отбор дайте работен лист “Приказка за препинателните знаци”.

  • "Ще ви прочета “Приказка за препинателните знаци”. В нея героите са развълнувани, а понякога си дават напътствия какво да правят. Ще работите в три групи:
    • Група 1: Подчертава всички възклицателни изречения.
    • Група 2: Подчертава всички подбудителни изречения.
    • Група 3: Класифицира подбудителните – дали са заповед, молба, съвет или забрана.
      След това ще споделим какво сме открили."

Обобщение

Учениците осмислят кога използваме възклицателни и кога подбудителни изречения. Упражняват се да ги различават и класифицират по вид. Това ще им е полезно при създаване на собствени текстове и диалози.

Важно!

  • Подгответе по няколко копия на работните листове за всяка група.
  • Подпомагайте учениците с въпроси като: „Изразява ли това чувство? Иска ли някой нещо от другия? Как?“

Материали за дейността

Съставяме сами изречения
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците съставят по две изречения – едно възклицателно и едно подбудително, които споделят със свой съученик.

Инструкции

Завършете часа с кратка задача за самостоятелна работа.

  • "Сега всеки от вас ще измисли и запише в своята тетрадка две изречения:
  1. Едно, в което изразявате силно чувство (напр. радост, учудване, болка);
  2. Едно, с което подтиквате някого към действие (заповед, молба, съвет)
  • Когато сте готови, ги споделете със свой съученик и си разкажете един на друг защо избрахте да напишете точно тези изречения."

Обобщение

Учениците упражняват създаване на изречения с определено комуникативно намерение. Прилагат наученото и започват да развиват езиков усет за уместност и изразителност.

Важно!

  • Може да дадете начални думи (напр. „Ах!“, “Ох!”, „Моля...“) за помощ.
  • Обърнете внимание на правилната пунктуация и структура.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.