Как думите и числата работят заедно?
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
- познават числителното име като част на речта;
- разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
- пишат правилно числителните имена.
Необходими материали:
- работен лист “Числителни имена”
- флипчарт листове
- маркери
- тетрадки за записване
- химикалки
Учителят въвежда понятията „пълен“ и „кратък“ определителен член по достъпен начин, чрез забавна езикова игра и примери от реалния живот. Учениците откриват, че една и съща дума може да звучи различно в изречението в зависимост от ролята ú.
Инструкции
- "Чуйте двете изречения:
- Ученикът решава задача.
- Учителят поздрави ученика.
- Забелязвате ли нещо различно между думите ученикът и ученика?
- Кой върши действието? Можем ли да заменим с той? Да опитаме: Той решава задача. Значи използваме пълен определителен член - ученикът. Ако не можем да използваме той, тогава използваме кратък определителен член – ученика.
- Определителният член е малка част от думата, която се прибавя в края на съществителното или прилагателното име, за да покажем, че говорим за нещо точно определено.
- Кога използваме пълен определителен член (-ът, -ят за мъжки род, ед. число)?
- Когато съществителното е подлог – тоест върши действието в изречението. Можем да го заменим с той.
Пример:
Ученикът решава задачата. → Той решава задачата. → Пълен член
Кралят пристигна навреме. → Той пристигна → Пълен член
- Важно! Когато казваме думата на глас, не винаги чуваме буквата т в края на пълния член – тя почти не се произнася. Например, чуваме: ученикъ, краля, но при писане задължително трябва да я напишем – ученикът, кралят. Това е много важно правило в граматиката – дори и да не я чуваме, трябва да я поставим.
- Сега ще опитаме с още няколко изречения. Вие ще решите дали думата трябва да е с пълен или с кратък член и защо.
Примери:
Веселият ученик влезе в клас.
Познах веселия ученик на улицата.
Кралят държи реч.
Всички поздравиха краля.
Момъкът носи подаръка.
Наградиха момъка за успеха.
Гостът чака пред вратата.
Срещнах госта във фоайето."
Обобщение
В тази дейност учениците правят първа стъпка към разбирането за пълен и кратък определителен член за мъжки род, единствено число при съществителни и прилагателни имена. Научават, че думите се променят според ролята си в изречението – дали вършат действието или не.
Важно!
- Представете пълния и краткия член като езиково откритие, а не като правило, което трябва да запомнят наизуст. Подкрепете процеса с живи примери от речта на децата.
- Изговаряйте думите бавно и подчертавайте, че буквата „т“ в пълния член често не се чува, но се пише задължително. Дайте 1–2 примера, в които учениците сами да забележат разликата между изговор и правопис.
- Използвайте визуална подкрепа – таблица на дъската с две колони: „Кой е ТОЙ?“ (пълен член).
- Насърчавайте учениците да проверяват с въпроса: „Мога ли да заменя с той?“ и да го използват като „езиков компас“.
- Не настоявайте за перфектна терминология – важно е учениците да разберат логиката и да започнат да я прилагат в речта и писането си.
Учениците се запознават с новото понятие числително име чрез реални примери от езика и задачите. Разграничават бройни и редни числителни имена, упражняват ги чрез кратка езикова игра и класифициране.
Инструкции
- "Ученици, сега ще ви прочета една кратка текстова задача: В една кутия има пет молива. Иван прибавя още два. Колко молива има в кутията сега?
- Какви части на речта откривате в тази задача?примерни
- отговори: съществителни – молива, кутия; глаголи – има, прибавя
- А думите пет и два какви са? Те не са съществителни, не са глаголи… Но отговарят на въпроса колко? Това е нова част на речта – нарича се числително име.
- Думите, които показват количество или кое по ред е нещо, се наричат числителни имена. Днес ще разберем какви видове има и как да ги използваме правилно.
- Числата, които отговарят на въпроса колко? – като три, пет, десет, се наричат бройни числителни имена. А тези, които показват кое по ред е нещо– като първи, втори, трети, се наричат редни числителни имена.
- Ще работите по двойки и всеки екип ще получи по един плик с думи и илюстрации – числителни и съществителни имена. Вашата задача е:
- Да свържете всяко числително име с подходящото съществително, така че да отговаря на илюстрацията. Съставете с всяко словосъчетание по едно изречение и го запишете в тетрадките си.
- Да подредите в две групи числителните имена – бройни и редни.
- Възможни са различни комбинации, важното е словосъчетанията да отговарят на граматичните правила.
- Накрая ще прочетем някои от вашите словосъчетания и ще обсъдим какво научихме.
- В края на тази дейност искам да ви обърна внимание на следното правило: Когато числителното име (бройно) стои пред съществително за лице от мъжки род, думата не се изразява с бройна форма, а с обикновеното множествено число.
- Например:
- един ученик – трима ученици (а не трима ученика)
- един лекар – четирима лекари
- един войник – петима войници
- При съществителни, които не назовават лица, се използва бройната форма:
- един банан – седем банана
- един стол – десет стола"
Обобщение
Учениците откриват нова част на речта – числителното име, и се научават да разпознават техните видове - бройни и редни. Разбират, че тези думи са често срещани в задачите, в речта и дори когато броим хора или предмети. Това знание ще им помогне да съставят по-точни изречения.
Важно!
- Подгответе пликове с листчета, съдържащи числителни и съществителни имена от работния лист.
Възможни словосъчетания от работния лист:
два патладжана
първа лодка
втори бегач
трето момче
четири череши
шест ученици
пет банана
седем учители
трети ред
четвърто дърво
един таралеж
две ягоди
- На таблото изведете ясно:
Бройни → Колко? (един, два, пет...)
Редни → Кое по ред? (първи, втори, трети...) - Може да добавите и забавно упражнение, в което учениците „подреждат“ класа по ред с числителни имена („Първият в редичката е...“).
- Ако в класа има ученици билингви, обърнете внимание на употребата на числителните бройни имена за съществителни имена в м.р. мн.ч.: два молива! двЕ моливИ е грешно! пет сладоледа!, а не пет сладоледИ; осем ножа!, а не осем ножИ.
- Важно е да отбележите за учениците билингви, че числителните редни имена се променят по род.
- Подчертайте пред учениците: Бройната форма (на -а) се използва за неодушевени предмети, а за лица – използваме множественото число (на -и).
Учениците създават изречение, което включва числително име и съществително с определителен член (пълен или кратък), прилагайки знанията от предходните дейности. Споделят примери и обясняват избора си.
Инструкции
- "Сега всеки от вас ще състави собствено изречение, като използва:
- едно числително име – бройно (два, седем, десет) или редно (първи, трети, шести),
- едно съществително име от м.р. с определителен член – пълен или кратък, в зависимост от това дали думата върши действието или не.
- Помнете:
- Ако думата върши действието – използваме пълен определителен член (–ът, –ят):
той рисува → художникът рисува - Ако думата не върши действието – използваме кратък определителен член (–а, –я):
поздравих художника → (не той, а друг го поздравява)
- И редните числителни имена се членуват: Първият завърши пръв. → (той завърши – пълен член); Видях третия в списъка. → (не той – кратък член)
- Запишете своето изречение в тетрадките. Някои от вас ще го прочетат на глас и ще обяснят защо са избрали съответния член."
Примерни изречения:
- Третият ученик реши задачата. → (той → пълен член)
- Учителят похвали петия участник. → (не той → кратък член)
- Десетият ред беше свободен. → (той → пълен член)
- Видях седмия състезател на награждаването. → (не той → кратък член)
- Първият гост поздрави всички. → (той → пълен член)
- Открих втория номер в списъка. → (не той → кратък член)
Обобщение
С тази дейност учениците прилагат знанията си на практика. Използват едновременно числително име и съществително с определителен член, което показва, че разбират ролята на думите в изречението. Това ще им помогне да пишат по-грамотно и уверено.
Важно!
- Дайте време за размисъл и изпълнение на задачата.
- Подберете 3–4 примера от учениците и ги обсъдете в клас.
- Насърчавайте обясненията да бъдат с личното местоимение „той“ – това ще укрепи разбирането.
- При нужда, предложете готови словосъчетания, които учениците да довършат като изречение.
