Как да заговориш инфлуенсър?

Раздел

Диалог

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават понятието диалог и неговите видове, както и елементите на речевата ситуация (цел, предмет, участници, условия);
  • се запознават с понятието речев етикет и с примери за конкретни етикетни формули;
  • проявяват адекватно речево поведение при общуване в официална и неофициална обстановка, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.

Необходими материали:

  • попълнените шаблони на социална мрежа (от предходния проект)
  • шаблон за онлайн общуване
  • подходящи стикери емотикони
  • изводи за инфлуенсъра
  • тетрадките на учениците
Разпределяне на ролите
3 минути
Въведение

Учителят поставя на един чин половината от попълнените профили на социална мрежа от предходния проект "Инфлуенсъри в действие". Учениците, чийто профил не е изложен, на случаен принцип изтеглят по един. Преподавателят представя новата роля на всеки ученик - да бъде фен помощник на онлайн звездата.

Инструкции

  • "Ученици, от днес започваме нов проект, който е продължение на “Инфлуенсъри в действие”. Отсега нататък едни от вас ще бъдат инфлуенсъри, а други - техни последователи! 
  • Фенове, подредете се по номера в клас. Един по един на случаен принцип вземете някой от изложените на чина профили. Ето, вече сте верен помощник на тази онлайн звезда! Ще получите и нейния първи влог, от който можете да черпите допълнително информация за задачата ви по-късно."

Обобщение

"Чрез тази дейност разпределихме ролите в нашия нов проект и създадохме основата за предстоящите упражнения по създаване на диалози."

Важно!

  • За да е по-лесна организацията на тази дейност, Ви съветваме да отделите профилите на първата половина на класа по номера. Така тези ученици ще бъдат инфлуенсъри, а втората половина възпитаници ще бъдат фенове. По-късно, разбира се, ролите ще се разменят.

Материали за дейността

"Онлайн" разговор с инфлуенсър
10 минути
Работа по двойки

Инфлуенсър и фен сядат един до друг, за да проведат важен “онлайн” разговор. Той трябва да бъде иницииран от почитателя, но задълбочен от инфлуенсъра, който има проблем - твърде зает е и не може да се запише за подходящ клуб по интереси.

Инструкции

  • "Вече сте разделени по двойки - инфлуенсър и фен. Ще получите работен лист - шаблон на онлайн разговор, който да попълните, но като изпълните зададените условия. Внимателно прочетете елементите на речевата ситуация и тогава попълнете шаблона."

Обобщение

"Ето, че успешно се превърнахте в инфлуенсъри и почитатели. Тази задача може и да ви изглеждаше лесничка, но чрез нея научихте толкова много за общуването! Разбрахте кои са елементите на речевата ситуация - че всяка комуникация има участници, условия, предмет и цел - и че според тях общуването бива официално или неофициално. Освен това създадохте първия си разговор, който от сега нататък ще наричаме диалог."

Важно!

  • Следете за разпределението на класа по двойки. 
  • Раздайте разпечатаните шаблони за онлайн разговор, като насочите вниманието към изискванията. 
  • Инструктирайте почитателите да започнат разговора като официален такъв, като използват формулите на речевия етикет. 
  • Подчертайте, че всеки разговор има конкретна цел и особености според речевата ситуация. 
  • Съветваме Ви да обсъдите заедно задачата и да прочетете формулите за речев етикет, като инструктирате учениците да ги употребяват. Подскажете им, че някои от тях са строго официални, други - неофициални, а трети - могат да бъдат употребени във всякаква ситуация.

Материали за дейността

Какво е диалог?
7 минути
Самостоятелна работа

Учениците съставят определение на понятието диалог, водени от въпросите на учителя.

Инструкции

  • "Вече споменахме, че разговорът ще го наричаме диалог. Но какво означава това понятие? Опитайте се да дадете определение на термина, като използвате следните помощни въпроси:
    • С какво си служим, за да общуваме при диалог? С жестове, с мимики, със слово?
    • Колко души могат да участват в един диалог?
    • Може ли диалогът да бъде писмен? А устен?
    • Може ли диалогът да бъде пряк? А непряк?
    • Може ли диалогът да бъде официален? А неофициален?
    • С какви изрази трябва да си служим винаги при участие в диалог?"

Обобщение

"Вече знаем и какво е диалог! Както казахте, това е форма на речево общуване между двама или повече участници. Диалогът може да бъде както писмен, така и устен, както пряк, така и непряк. В зависимост от речевата ситуация може да бъде официален и неофициален, като и при двата вида си служим с подходящи формули за речев етикет."

Важно!

  • Покажете на екран или запишете на дъската помощните въпроси при изготвянето на писмена дефиниция. 
  • При необходимост разяснете някои термини. 
  • Прочетете някои от създадените определения и коментирайте с класа.
Смяна на ролите
13 минути
Работа по двойки

Попълването на шаблона за онлайн общуване се повтаря, но този път с разменени роли и различно групиране.

Инструкции

  • "Време е да се поставим в обувките на другия! Сега ще трябва отново да създадете писмен пряк диалог, но този път от другата страна. За да може всеки от вас да е бил поне веднъж в живота си истински инфлуенсър и пламенен почитател! 
  • Условията са същите. Работите в екип, като не забравяйте, че комуникацията ви има ясни цели и зададени параметри!"

Обобщение

"Задачата ви е изпълнена! Но дали сте спазили изискванията? Време е да проверим това! Защото, както вече знаете, всяка дейност си има критерии, които да следвате, и всяка речева ситуация има конкретни участници, условия, предмет, цел и вид на общуване."

Важно!

  • Разпръснете профилите на учениците, които в предишното разиграване са били фенове, за да се превърнат този път в инфлуенсъри. 
  • Инструктирайте останалите да вземат по един от попълнените профили и образуваните двойки звезда - почитател да седнат един до друг.
  • Раздайте отново разпечатани шаблони за онлайн разговор, като насочите вниманието към изискванията. 
  • Следете за извършването на задачата. Проверявайте периодично дали условията са спазени и съветвайте при необходимост.

Материали за дейността

Четене по роли и обсъждане на онлайн разговорите
10 минути
Дискусия

Учителят посочва поне две двойки (може и повече според темпото на работа), които да прочетат създадените от тях разговори. Следва обсъждане по изпълнението на задачата според предварително зададените критерии.

Инструкции

  • "Нека двама от вас излязат пред класа и по роли да прочетат диалога си! Останалите слушайте представянето им, защото след това ще трябва да коментирате чутото!
  • Помислете и определете какъв вид е представения диалог."

Обобщение

"Чудесно! Вече се запознахме с това какво е диалог и какви видове диалог съществуват, като създадохме писмен пряк такъв и го представихме като устен и пряк. Научихме се, че според речевата ситуация общуването може да бъде официално и неофициално, а според нагласите на участниците, то може да премине от официално към неофициално. Показахме на практика колко важно е да се употребяват формулите за речев етикет и колко важно е всеки разговор да има конкретна цел. Междувременно научихме и кои са елементите на речевата ситуация - участници, предмет, цел, условия. А какво се случва с нашите почитатели? Готови ли са за следващата си задача?"

Важно!

  • За тази дейност изберете поне две двойки, които една след друга да прочетат диалозите си по роли. Препоръчваме Ви да подберете поне един добър и един недобър пример, ако има такъв. 
  • Задайте на учениците въпроса “Какъв беше този диалог, който съучениците ви представиха?”. При необходимост насочвайте с допълнителни въпроси, докато класа стигне до извода, че диалогът е бил пряк, устен и официален в началото, но преминал в неофициално общуване.
  • След като учениците са изпълнили каквато и да е било задача, важно е да обсъдите успеваемостта им спрямо предварително посочени критерии. Обсъдете с класа дали са изпълнени изискванията, като задавате следните въпроси:
    • Участниците в общуването отговарят ли на изискванията? Почитател и инфлуенсър ли си комуникират?
    • Предметът на общуването отговаря ли на изискванията? Най-вече относно записване в клуб по интереси ли се развива разговорът?
    • Има ли общуването конкретна цел? Спазена ли е зададената за почитателя цел? Изразява ли той първоначално желание за запознанство с онлайн звездата? Инфлуенсърът търси ли помощ за кандидатстване в клуб по интереси?
    • Спазено ли е допълнителното условие, отразено като “важно” в изискванията? Пита ли почитателят за повече информация относно свободното време на онлайн звездата?
    • Спазено ли е условието комуникацията да започва като официална? Кои думи и изрази подсказват това?
    • Преминава ли общуването в неофициална - “ти”-форма? Ако да, това от инлфуенсъра ли е инициирано? Цитирайте! Посочете думи и изрази, които са неофициални.
    • Уместни примери за речев етикет ли са употребени според ситуацията на общуване? 
  • При необходимост върнете учениците за поправка на диалога.

Материали за дейността

Задаване на домашна работа
2 минути
Самостоятелна работа

Учителят затваря урока, като задава домашна работа - всеки почитател има за задача да проучи източниците на информация (визитката, профила на инфлуенсъра и онлайн разговора с него). След това трябва да попълни листа с данни за инфлуенсъра, който учителят раздава на всеки ученик.

Инструкции

  • "Почитатели, справихте се отлично! Eдин разговор обаче не е достатъчен, за да имате другар инфлуенсър! Приятел в нужда се познава, както се казва! Затова сега е време да се докажете, като изпълните молбата на онлайн звездата. За да успеете обаче, важно е да проучите добре своя човек, като попълните листа с изводите за него. Съвсем скоро ще получите и информация за клубовете в училището на инфлуенсъра и като истински детективи ще трябва да отсъдите към кой от тях да причислите влогъра. 
  • Задачата ви е добре да проучите профила в социалната мрежа, визитката и проведените онлайн разговори с вашия инфлуенсър.
  • Попълнете листа с данни за него – това ще ви помогне в следващия етап от проекта."

Обобщение

Домашната работа ще помогне на учениците да систематизират наученото за своя инфлуенсър. С тази дейност затваряме урока и подготвяме следващата стъпка от проекта.

Важно!

  • Предварително осигурете достъп на всички ученици до видео визитките в създаденото от вас онлайн пространство. 
  • Раздайте на всеки ученик разпечатан лист за изводи за инфлуенсъра. 
  • Уверете се, че почитателите имат следните източници на информация: попълнени профил на инфлуенсъра и шаблон на онлайн разговор.
  • Инструктирайте учениците да попълнят данните за инфлуенсъра, но без последното поле, в което в свободен текст почитателят трябва да определи за кой клуб да кандидатства инфлуенсъра. Обърнете внимание, че учениците все още не са запознати с клубовете в училището на влогъра, но съвсем скоро ще получат и тази информация.
  • Поставете срок за изпълнение - задачата трябва да е изпълнена най-късно за следващия урок по проекта.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.