Раздел
Диалог
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават понятието диалог и неговите видове, както и елементите на речевата ситуация (цел, предмет, участници, условия);
- се запознават с понятието речев етикет и с примери за конкретни етикетни формули;
- проявяват адекватно речево поведение при общуване в официална и неофициална обстановка, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.
Необходими материали:
- попълнените шаблони на социална мрежа (от предходния проект)
- шаблон за онлайн общуване
- подходящи стикери емотикони
- изводи за инфлуенсъра
- тетрадките на учениците
Учителят поставя на един чин половината от попълнените профили на социална мрежа от предходния проект "Инфлуенсъри в действие". Учениците, чийто профил не е изложен, на случаен принцип изтеглят по един. Преподавателят представя новата роля на всеки ученик - да бъде фен помощник на онлайн звездата.
Инструкции
- "Ученици, от днес започваме нов проект, който е продължение на “Инфлуенсъри в действие”. Отсега нататък едни от вас ще бъдат инфлуенсъри, а други - техни последователи!
- Фенове, подредете се по номера в клас. Един по един на случаен принцип вземете някой от изложените на чина профили. Ето, вече сте верен помощник на тази онлайн звезда! Ще получите и нейния първи влог, от който можете да черпите допълнително информация за задачата ви по-късно."
Обобщение
"Чрез тази дейност разпределихме ролите в нашия нов проект и създадохме основата за предстоящите упражнения по създаване на диалози."
Важно!
- За да е по-лесна организацията на тази дейност, Ви съветваме да отделите профилите на първата половина на класа по номера. Така тези ученици ще бъдат инфлуенсъри, а втората половина възпитаници ще бъдат фенове. По-късно, разбира се, ролите ще се разменят.
Инфлуенсър и фен сядат един до друг, за да проведат важен “онлайн” разговор. Той трябва да бъде иницииран от почитателя, но задълбочен от инфлуенсъра, който има проблем - твърде зает е и не може да се запише за подходящ клуб по интереси.
Инструкции
- "Вече сте разделени по двойки - инфлуенсър и фен. Ще получите работен лист - шаблон на онлайн разговор, който да попълните, но като изпълните зададените условия. Внимателно прочетете елементите на речевата ситуация и тогава попълнете шаблона."
Обобщение
"Ето, че успешно се превърнахте в инфлуенсъри и почитатели. Тази задача може и да ви изглеждаше лесничка, но чрез нея научихте толкова много за общуването! Разбрахте кои са елементите на речевата ситуация - че всяка комуникация има участници, условия, предмет и цел - и че според тях общуването бива официално или неофициално. Освен това създадохте първия си разговор, който от сега нататък ще наричаме диалог."
Важно!
- Следете за разпределението на класа по двойки.
- Раздайте разпечатаните шаблони за онлайн разговор, като насочите вниманието към изискванията.
- Инструктирайте почитателите да започнат разговора като официален такъв, като използват формулите на речевия етикет.
- Подчертайте, че всеки разговор има конкретна цел и особености според речевата ситуация.
- Съветваме Ви да обсъдите заедно задачата и да прочетете формулите за речев етикет, като инструктирате учениците да ги употребяват. Подскажете им, че някои от тях са строго официални, други - неофициални, а трети - могат да бъдат употребени във всякаква ситуация.
Учениците съставят определение на понятието диалог, водени от въпросите на учителя.
Инструкции
- "Вече споменахме, че разговорът ще го наричаме диалог. Но какво означава това понятие? Опитайте се да дадете определение на термина, като използвате следните помощни въпроси:
- С какво си служим, за да общуваме при диалог? С жестове, с мимики, със слово?
- Колко души могат да участват в един диалог?
- Може ли диалогът да бъде писмен? А устен?
- Може ли диалогът да бъде пряк? А непряк?
- Може ли диалогът да бъде официален? А неофициален?
- С какви изрази трябва да си служим винаги при участие в диалог?"
Обобщение
"Вече знаем и какво е диалог! Както казахте, това е форма на речево общуване между двама или повече участници. Диалогът може да бъде както писмен, така и устен, както пряк, така и непряк. В зависимост от речевата ситуация може да бъде официален и неофициален, като и при двата вида си служим с подходящи формули за речев етикет."
Важно!
- Покажете на екран или запишете на дъската помощните въпроси при изготвянето на писмена дефиниция.
- При необходимост разяснете някои термини.
- Прочетете някои от създадените определения и коментирайте с класа.
Материали за дейността
Попълването на шаблона за онлайн общуване се повтаря, но този път с разменени роли и различно групиране.
Инструкции
- "Време е да се поставим в обувките на другия! Сега ще трябва отново да създадете писмен пряк диалог, но този път от другата страна. За да може всеки от вас да е бил поне веднъж в живота си истински инфлуенсър и пламенен почитател!
- Условията са същите. Работите в екип, като не забравяйте, че комуникацията ви има ясни цели и зададени параметри!"
Обобщение
"Задачата ви е изпълнена! Но дали сте спазили изискванията? Време е да проверим това! Защото, както вече знаете, всяка дейност си има критерии, които да следвате, и всяка речева ситуация има конкретни участници, условия, предмет, цел и вид на общуване."
Важно!
- Разпръснете профилите на учениците, които в предишното разиграване са били фенове, за да се превърнат този път в инфлуенсъри.
- Инструктирайте останалите да вземат по един от попълнените профили и образуваните двойки звезда - почитател да седнат един до друг.
- Раздайте отново разпечатани шаблони за онлайн разговор, като насочите вниманието към изискванията.
- Следете за извършването на задачата. Проверявайте периодично дали условията са спазени и съветвайте при необходимост.
Учителят посочва поне две двойки (може и повече според темпото на работа), които да прочетат създадените от тях разговори. Следва обсъждане по изпълнението на задачата според предварително зададените критерии.
Инструкции
- "Нека двама от вас излязат пред класа и по роли да прочетат диалога си! Останалите слушайте представянето им, защото след това ще трябва да коментирате чутото!
- Помислете и определете какъв вид е представения диалог."
Обобщение
"Чудесно! Вече се запознахме с това какво е диалог и какви видове диалог съществуват, като създадохме писмен пряк такъв и го представихме като устен и пряк. Научихме се, че според речевата ситуация общуването може да бъде официално и неофициално, а според нагласите на участниците, то може да премине от официално към неофициално. Показахме на практика колко важно е да се употребяват формулите за речев етикет и колко важно е всеки разговор да има конкретна цел. Междувременно научихме и кои са елементите на речевата ситуация - участници, предмет, цел, условия. А какво се случва с нашите почитатели? Готови ли са за следващата си задача?"
Важно!
- За тази дейност изберете поне две двойки, които една след друга да прочетат диалозите си по роли. Препоръчваме Ви да подберете поне един добър и един недобър пример, ако има такъв.
- Задайте на учениците въпроса “Какъв беше този диалог, който съучениците ви представиха?”. При необходимост насочвайте с допълнителни въпроси, докато класа стигне до извода, че диалогът е бил пряк, устен и официален в началото, но преминал в неофициално общуване.
- След като учениците са изпълнили каквато и да е било задача, важно е да обсъдите успеваемостта им спрямо предварително посочени критерии. Обсъдете с класа дали са изпълнени изискванията, като задавате следните въпроси:
- Участниците в общуването отговарят ли на изискванията? Почитател и инфлуенсър ли си комуникират?
- Предметът на общуването отговаря ли на изискванията? Най-вече относно записване в клуб по интереси ли се развива разговорът?
- Има ли общуването конкретна цел? Спазена ли е зададената за почитателя цел? Изразява ли той първоначално желание за запознанство с онлайн звездата? Инфлуенсърът търси ли помощ за кандидатстване в клуб по интереси?
- Спазено ли е допълнителното условие, отразено като “важно” в изискванията? Пита ли почитателят за повече информация относно свободното време на онлайн звездата?
- Спазено ли е условието комуникацията да започва като официална? Кои думи и изрази подсказват това?
- Преминава ли общуването в неофициална - “ти”-форма? Ако да, това от инлфуенсъра ли е инициирано? Цитирайте! Посочете думи и изрази, които са неофициални.
- Уместни примери за речев етикет ли са употребени според ситуацията на общуване?
- При необходимост върнете учениците за поправка на диалога.
Учителят затваря урока, като задава домашна работа - всеки почитател има за задача да проучи източниците на информация (визитката, профила на инфлуенсъра и онлайн разговора с него). След това трябва да попълни листа с данни за инфлуенсъра, който учителят раздава на всеки ученик.
Инструкции
- "Почитатели, справихте се отлично! Eдин разговор обаче не е достатъчен, за да имате другар инфлуенсър! Приятел в нужда се познава, както се казва! Затова сега е време да се докажете, като изпълните молбата на онлайн звездата. За да успеете обаче, важно е да проучите добре своя човек, като попълните листа с изводите за него. Съвсем скоро ще получите и информация за клубовете в училището на инфлуенсъра и като истински детективи ще трябва да отсъдите към кой от тях да причислите влогъра.
- Задачата ви е добре да проучите профила в социалната мрежа, визитката и проведените онлайн разговори с вашия инфлуенсър.
- Попълнете листа с данни за него – това ще ви помогне в следващия етап от проекта."
Обобщение
Домашната работа ще помогне на учениците да систематизират наученото за своя инфлуенсър. С тази дейност затваряме урока и подготвяме следващата стъпка от проекта.
Важно!
- Предварително осигурете достъп на всички ученици до видео визитките в създаденото от вас онлайн пространство.
- Раздайте на всеки ученик разпечатан лист за изводи за инфлуенсъра.
- Уверете се, че почитателите имат следните източници на информация: попълнени профил на инфлуенсъра и шаблон на онлайн разговор.
- Инструктирайте учениците да попълнят данните за инфлуенсъра, но без последното поле, в което в свободен текст почитателят трябва да определи за кой клуб да кандидатства инфлуенсъра. Обърнете внимание, че учениците все още не са запознати с клубовете в училището на влогъра, но съвсем скоро ще получат и тази информация.
- Поставете срок за изпълнение - задачата трябва да е изпълнена най-късно за следващия урок по проекта.


