Как да говорим и пишем книжовно?
Раздел
Изговор и правопис на звукове и думи в българския език
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават твърди и меки съгласни звукове;
- познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
- изговарят книжовно меки съгласни;
- изговарят книжовно думите без ударение;
- пишат отделно думите без свое ударение (кратки местоименни форми, частици, предлози, съюзи).
Необходими материали:
- текст за прочит
- флипчарт лист за записване на думи с ударение за правилен изговор
- кошничка или плик с 30 цветни листчета с неправилно слети изрази
- бяла дъска или флипчарт лист за всеки отбор
- цветен маркер, лента или предмет за предаване на щафета
- табло или плакат с примери на правилно изписани думи без ударение
- работен лист “Изречения с пропуски”
- химикалки
Учениците слушат прочит на текст с неправилно произнесени думи и трябва да разпознаят грешките. След това обсъждат кои думи звучат неправилно и как трябва да се произнесат книжовно.
Инструкции
Подгответе си текст за прочит.
- "Ученици, сега ще ви прочета кратък текст. Слушайте внимателно! В него някои думи ще произнеса странно. След това вдигнете ръка и кажете коя дума според вас изговорих неправилно.
- Накрая ще я повторим всички заедно според правилата на българския книжовен език."
След прочита запишете сгрешените думи на флипчарт лист и заедно с учениците поставете правилните ударения.
Текст за прочит (пример):
Всеки ден ставам рано, защото трябва да отида на училище. Мия си зъбите, обличам се и закусвам. В училище най-много обичам часовете по рисуване и български език. В голямото междучасие играя с приятелите си на гоненица.
Следобед се прибирам, хапвам и малко си почивам. После пиша домашните си и чета книжка. Понякога помагам на мама вкъщи.
Вечер гледам любимо филмче или играя настолна игра с брат ми. Преди лягане си приготвям раницата и мисля за утре.
Обичам, когато денят ми е пълен с игри и усмивки.
Обобщение
Чрез слушане и сравнение учениците осъзнават колко важно е правилното произнасяне и как то влияе на общуването. Подготвят се да бъдат внимателни слушатели и говорещи в следващите дейности.
Важно!
- В началото на урока напомнете, че неправилното произношение не е повод за подигравки – всички се учим и от своите, и от чуждите грешки. Атмосферата трябва да е подкрепяща и приятелска.
- Използвайте примерния текст или изберете близък до темите на децата.
- Предварително маркирайте думите в текста, които ще произнесете неправилно.
- При прочита уверете се, че грешките са ясно доловими.
Учениците разпознават и разделят правилно думите без ударение, като ги изписват отделно – чрез състезателна щафета, която съчетава писане, мислене и движение.
Инструкции
Продължете часа с игра.
- "Ученици, сега ще играем една бърза и забавна езикова щафета! Нарича се „Раздели ги, за да минеш!“. Ще трябва да бягате, да мислите и... да пишете правилно!
- Ще се разделим на отбори. Всеки отбор ще има своя колона на дъската. В края на класната стая има кошничка с цветни листчета. На всяко има написана слята дума или фраза, например: щейкаже или казахму.
- Вашата задача е да „разделите“ думите, т.е. да ги напишете книжовно и правилно. Например: щейкаже трябва да стане ще й каже, дайим – дай им, немиказвай – не ми казвай.
- Първият от отбора тича до кошничката, избира си листче, връща се и пише правилната форма в колоната на своя отбор. После предава щафетата на следващия. Новият играч не тръгва, докато не получи щафетата в ръка. Не бързайте прекалено – важно е да пишете правилно.
- Ако забележите сами, че нещо не е вярно, може да се върнете и да поправите.
- Готови ли сте да бягате, мислите и печелите с правилни думи? Тогава... на старт, внимание – „Раздели ги, за да минеш!“"
Обобщение
Учениците прилагат на практика знанията си за думи без ударение, които трябва да се пишат отделно. Чрез движение, състезателен елемент и работа в екип, те затвърждават разпознаването на кратки местоименни форми, предлози и съюзи и формират устойчив навик за правилен книжовен правопис.
Важно!
- За предаването на щафетата може да подготвите специални предмети - лента, маркер или др.
- Напомняйте, че редът се спазва, не се тича преди да си на ход, и спокойствието е важно, за да няма инциденти.
Материали за дейността
Учениците работят самостоятелно, като попълват липсващи думи без ударение в дадени изречения. Така упражняват правилното им писане и осмислят тяхната роля в речта.
Инструкции
Дайте на всеки ученик работен лист “Изречения с пропуски”.
- "Сега, ученици, ще получите малък лист с изречения, в които липсва по една дума без ударение, като му, ѝ, го, я, ни, ще, да, със…
- Вашата задача е да откриете коя дума липсва и да я попълните, така че изречението да има смисъл и да са спазени правописните правила."
Пример: „_____ кажа всичко утре.“ Правилен отговор: “Ще кажа всичко утре.”
Обобщение
Чрез попълване в контекст учениците затвърждават знанията си за писане на думи без ударение. Те осъзнават разликата между звученето и правописа и упражняват внимателно четене, писане и езиков усет.
Важно!
- Предварително подгответе и разпечатайте работния лист за всеки ученик.
- Обсъдете с класа след това няколко от примерите, като подчертаете важността на отделното изписване.
- Насърчете учениците да четат на глас – така ще чуят къде думата се слива в речта, но остава отделна в писмената форма.

