Раздел
Словообразуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си;
- пишат правилно сложни думи.
Необходими материали:
- 4 текстови откъса (по 3–5 изречения)
- карти с думи за съединяване
- лист с описания на сложни думи за кръг 1
- флипчарт лист за точкуване
- стикер за „Най-креативен отбор“ (по желание)
- тайна „Шапка с думи“ (по желание)
Учениците разглеждат кратки откъси от различни текстове и търсят в тях сложни думи с помощта на учителя.
Инструкции
- "Ученици, днес ще ви покажа четири кратки текста – откъс от приказка, научен текст, реклама и новинарска статия. Внимателно ще ги прочетем заедно. После ще обсъдим:
- Откривате ли дума, която е съставена от две други думи, има два корена?
- Защо е използвана тази дума в текста?
- Можем ли да я заменим с друга?
- Кой иска да прочете първия текст?
- Кои сложни думи откривате в него? От кои думи е съставена сложната дума? Какво означава? С коя друга дума или думи можем да я заменим?"
Обобщение
Учениците си припомнят какво представляват сложните думи и разбират, че те се срещат навсякъде около нас – не само в учебника. Това ще им помогне да изследват по-задълбочено в следващата задача.
Важно!
- Изберете ясни и кратки текстове.
- Помагайте с въпроси, насочващи вниманието към структурата на думите. Запишете ги на дъската или на флипчарт лист.
- След прочитането на всеки от текстовете провеждайте дискусията с учениците.
Учениците участват в игра с езикови загадки и състезания. Разпознават сложни думи по описания, свързват съставни части в правилна сложна дума и създават свои словесни примери.
Инструкции
Разделете класа на отбори по 3-4 ученици.
- "Ученици, сега ще участвате в Езиковата лаборатория – но не какви да е! Ще минем през три игрални предизвикателства със сложни думи. Готови ли сте за игра? Ето правилата.
Кръг 1: „Познай думата!“
- Аз ще ви прочета описание на сложна дума, без да казвам самата дума. Вие трябва да познаете коя е тя.
Пример: „Това е превозно средство, което лети и се управлява от пилот. Състои се от два корена: сам и летя.“ Отговор: самолет - Всеки отбор ще получава точка за правилен отговор.
Кръг 2: „Съедини и създай!“
- Всяка група получава две купчинки карти - едната с корен 1, другата с корен 2. Задачата ви е да съедините думи така, че да се получат смислени сложни думи.
Пример: слънце + гледам → слънчоглед - Всяка правилно образувана и написана дума е равна на 1 точка.
Кръг 3: „Кажи я в изречение“
- Изберете една от образуваните сложни думи. Направете забавно и интересно изречение с нея и го кажете на глас.
- Всяко завършено изречение печели бонус точка."
Обобщение
Тази игра помага на учениците развият бързо мислене, да си припомнят как се образуват сложни думи и да ги използват в речта си. Освен че се забавляват, те научават как думите могат да бъдат свързвани по нови, интересни начини.
Важно!
- Подгответе:
- 6–8 описания на сложни думи (за кръг 1);
- карти с корени на думи (за кръг 2);
- табло за записване на точки и класиране по групи.
- Разделете класа на отбори по 3-4 ученици.
- Поддържайте темпото, насърчавайте опити и творчество.
- При нужда – използвайте помощници (напр. вие четете, друг води резултати).
Учениците избират една сложна дума от играта и я представят с пантомима. Останалите отбори познават думата, а после заедно обсъждат от кои части е съставена и какво означава.
Инструкции
Завършете часа с игра.
- "Ученици, сега ще се превърнете в актьори! Във всеки отбор изберете една сложна дума от предходната игра. Вашата задача е да я представите с пантомима – без думи, само с движения.
- Другите отбори ще се опитат да я познаят. След като познаем думата, заедно ще обсъдим:
- От кои две думи е съставена?
- Какво означава?
- Защо е сложна дума?
- Готови ли сте? Мислете като актьори и играйте смело – ще бъде забавно!"
Обобщение
Тази дейност обобщава урока по нестандартен и забавен начин. Учениците не само си припомнят как се образуват и разбират сложните думи, но и развиват невербална комуникация, въображение и умения за работа в екип.
Важно!
- Насърчете отборите да избират думи, които могат да се изразят с действия.
- При нужда, помогнете с идеи: напр. „слънчоглед“ може да се покаже с движение на слънце и въртене на глава, като цвете.
- Напомнете, че няма нужда от перфектно изпълнение – важна е идеята.
- Поощрявайте кратка дискусия след всяка пантомима (кои две думи видяхме, какво означава).



