Раздел

Гражданско общество и гражданско участие

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Разбира възможностите на гражданското общество за коригиращо въздействие на политическата власт;
  • Осъзнава възможностите на критическата публичност за противодействие на медийни манипулации и политически популизъм;
  • Познава различни форми на гражданско участие.

Необходими материали:

  • Мисловна карта на гражданско участие;
  • Работен лист от “Гражданско участие- да или не?”
  • Списък с казуси – по 1 на всяка група;
  • Инструмент за визуализация – на работния лист учениците имат и инструмент със следните кутийки:
    • Потенциално действие;
    • Последици от всяко едно действие за дадения гражданин;
    • Последици от всяко едно действие за обществото. 
  • Лепящи листчета/обособено място за коментари на работния лист от по-горе
  • Работен лист – Дай 3- стратегия за обратна връзка

 

Гражданско участие - да или не?
10 минути
Самостоятелна работа

Учителят представя накратко концепцията за гражданското общество, като чертае мисловна карта.Дава примери какво включва гражданското общество: неправителствени организации (НПО), доброволчески организации, граждански движения, медии, обществени групи, които не са част от правителството. Разяснява на учениците как гражданите могат да участват в гражданското общество чрез различни форми на участие, включително: протести, подписки, подаване на жалби, гражданско наблюдение на изборите, доброволчество и др.

Всеки ученик има 5 мин., за да попълни работен лист, в който да определи дали конкретно действие спада към категорията “гражданско участие”, като след това класът обсъжда под формата на обща дискусия отговорите си.

Инструкции

“Ученици, днес ще продължим с темата за демокрацията и корупцията, като ще започнем и с нашия проект - създаването на дигитален наръчник за борба с корупцията. За целта ще разгледаме различните форми на гражданско участие и ще анализираме казуси, при които нагледно можем да видим последиците от решенията на отделните граждани. Най-общо казано, какво можем да направим ние, ако попаднем в ситуация, в която има опит за корупция.За целта първо ще видим кои са формите на гражданско участие (учителят представя мисловна карта). Вашата задача за 5 мин. ще бъде да разгледате примерните действия и да помислите дали те спадат към категория “гражданско участие” или не. Ако да, помислете и към кой тип. След това ще обсъдим отговорите“

Обобщение

Учителят изслушва отговорите и аргументите на учениците и накрая прави обобщение, като посочва кои са верните и защо.

Важно!

Задавайте въпроса “защо”, когато учениците дават своите отговори, за да си гарантирате, че не налучкват, а имат обосновани аргументи за посочения отговор.

Материали за дейността

Анализ на казуси
15 минути
Групова работа

Учителят разделя учениците на групи по трима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят. 

Инструкции

“Добре, ученици. Сега се разделяме на групи по трима-четирима (учителят предварително има стратегия за разделяне, която прилага). Имате за задача да прочетете дадения ви казус и за 15 мин. да изведете кои са потенциалните действия на дадения герой и какви биха били последиците от всяко едно хипотетично действие. Използвайте дадения инструмент за визуализация.

Важно!

За разделението по групи учителят може да използва различни стратегии спрямо нуждите и контекста на класа:

  • Ако учениците имат нужда да работят над умението “всеки работи с всеки”, може да бъдат разделени на случаен принцип;
  • Ако класът е много разнороден:
    • Учениците могат да бъдат разделени, като във всеки отбор има напреднал ученик и ученик, който се затруднява, за да се подкрепят в процеса;

или

  • може да се сформират хомогенни групи, в които напредналите ученици са заедно, за да се провокират, а учениците с дефиците образуват други групи, за да се подкрепят и да получават целенасочено съдействие и от самия учител. 

Материали за дейността

Разходка в галерията
10 минути
Групова работа

Учителят разделя учениците на групи по трима/ четирима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят.

Инструкции

“А сега нека всяка група да постави анализа си на стената/на чина си. Ще имаме 10 мин., в които всички да станете и да обиколите анализите на вашите съученици. Това се случва като индивидуална дейност в пълна тишина. Вашата задача е да разгледате анализа и на лепящо листче/под анализа да запишете едно нещо, което ви е направило впечатление (нещо, което ви харесва/което може да се подобри/което може да се добави“).

Обобщение

“Сега нека се върнем по местата си и да осмислим наученото.”

Важно!

“Разходка в галерията” може да стане както с лепене на анализите на стената, така и с оставяне на разработките на учениците на чиновете им и обикаляне на останалите по масите, за да ги разглеждат.

Кратка рефлексия
5 минути
Рефлексия

Учителят дава възможност на учениците да осмислят анализите, които са създали и прочели. За целта използват форма за рефлексия, която всеки ученик попълва самостоятелно в рамките на 5 мин. 

Инструкции

“В края на днешния час искам всеки да помисли какво научи за гражданското участие. Може да се уповавате на мисловната карта и казусите - както вашите, така и тези на съучениците ви. Попълнете работния лист, записвайки какво сте научили, какви въпроси си задавате и какви предизвикателства стоят пред вас. Имате 5 мин.“

Обобщение

“Гражданското участие е фундамент на демокрацията и може да ни помогне в борбата с корупцията. Синтез на конкретни стратегии ще направим в следващия ни час, когато ще можете да изработите дигиталния наръчник за борба с корупцията.”

Важно!

Разработките с обратната връзка  остават при учителя, като той ги раздава за обсъждане и разглеждане от групите в началото на следващия час.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.