Играем и учим с частиците за сравнителна и превъзходна степен на прилагателните имена (по-, най-)
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
- пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Необходими материали:
- торба, плик или шапка за теглене
- работен лист “Вълшебната торба”
- работен лист “Прилагатени имена, които завършват на -ен и -нен”
- бяла дъска или флипчарт лист за записване
- маркери
- работен лист “Текст с пропуски по-/по”
- цветни моливи
Учениците влизат в ролята на магьосници, които вадят прилагателни имена от „вълшебна торба“. Степенуват ги и ги използват в забавни, измислени ситуации.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Ученици, това е “вълшебна торба”, пълна с думи - прилагателни имена. Всеки от вас ще изтегли по едно листче. Ще му се падне прилагателно име, например цветен, бърз, силен, умен.
- След това трябва да прочетете и да използвате прилагателното име с частиците за сравнителна степен по- и за превъзходна степен най-.
- Представете си, че сте герой от приказака и използвайте новите словесни форми в кратки изречения. Пример - пада ми се думата “бърз”. Аз измислям следното: Конят на дядо е бърз. Но моят е вълшебен и е по-бърз. А този на феята Миа е най-бързият – летящият кон на пролетния вятър!"
Обобщение
"Играхме с думи, но също така се научихме как „по-“ и „най-“ могат да променят прилагателното и да го направят още по-ярко. Това ще ни помогне да пишем интересни приказки и описания."
Важно!
- Използвайте плик или малка торбичка, от която децата теглят листчета с написани прилагателни имена.
- Насърчавайте драматизация – учениците могат да променят гласа си или да използват мимики.
Материали за дейността
Учениците откриват кога прилагателните имена получават удвоено -нн- в женски, среден род и множествено число. Работят по двойки с примери, формулират правило и го прилагат.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама. Нека всяка двойка получи работен лист с таблица и словосъчетания.
- "Ученици, получихте упражнение, което трябва да изпълните по двойки. Пред вас има работен лист, в който ще откриете прилагателни имена в мъжки род, завършващи на -нен и -ен. Пример: ценен, каменен, зелен.
- Напишете формите им в женски, среден род и множествено число.
- Правилото за писане на тези прилагателни имена е следното: Когато прилагателни имена завършват в м.р. ед. ч. на -ен, другите им форми са само с едно -н-. Когато прилагателни имена завършват в м.р. ед. ч. на -нен, другите им форми са само с две -нн-.
- Пример: каменна, каменно, каменни, НО зелена, зелено, зелени.
- Попълнете таблицата и оцветете думите с двойно -нн-. Образувайте словосъчетания."
Обобщение
Учениците извеждат езиково правило и се упражняват да го прилагат. Това развива езикова наблюдателност и грамотност.
Важно!
- Подгответе примери.
- Запишете правилото на флипчарт лист или на бяла дъска, така че да се вижда от децата по време на часа.
- След попълване на таблицата, направете общо обсъждане с въпроса „Кои думи имат -нн- и какво е общото между тях?“ Очакваният отговор: Всички завършват на -нен в м.р.
Материали за дейността
Учениците получават текст с пропуснати думи и трябва да решат дали във всяка празнина да поставят частицата „по-“ или предлога „по“. Те анализират смисъла на изреченията, попълват правилната дума и я оцветяват в червено или синьо според нейната роля в изречението. Целта е да се разграничат двете думи, които звучат еднакво, но имат различно значение.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист "Текст с пропуски".
- "Сега, ученици, ще получите кратък текст с пропуснати думи. Във всяка празна част, маркирана с балон, трябва да напишете:
- частица „по-“ (с тире, използвана със степенувано прилагателно), или
- предлог „по“ (без тире, използван за посока, начин и др.)
- Внимателно четете изреченията и избирайте подходящата дума.
- След като попълните текста, оцвете думите с „по-“ в червено, а „по“ (предлог) – в синьо.
- Виждате, че двете думи са написани по един и същи начин, с еднакви звукове, но имат различно значение в зависимост от ситуацията, в която са използвани."
Обобщение
Учениците затвърждават умението да различават частицата „по-“ и предлога „по“ чрез езиково упражнение. Така повишават своята грамотност и увереност при писане.
Важно!
- Обърнете внимание, че „по-“ се използва само със прилагателни в сравнителна степен.
- Предложете на учениците да прочетат текста на глас след попълване, за да усетят разликата.
- Обобщете с класа: Кога пишем тире? Какво означава всяка дума?


