Раздел

Групи живи организми

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават различни групи живи организми – растения, животни, гъби, микроорганизми;
  • описват основни белези на живите организми – растеж, хранене, дишане, движение, размножаване;
  • обясняват защо организмите са важни за екосистемите;
  • сравняват живите и неживите обекти в природата.

Необходими материали:

  • картинки на екосистеми
  • изображения на организми
  • работен лист “Характеристики на растения, животни и гъби”
Открий живото и неживото
10 минути
Дискусия

Учениците се въвеждат в темата, като разглеждат и анализират снимки от различни екосистеми. Учениците дискутират кои от наблюдаемите на тях обекти са от живата природа, и кои не са.

Инструкции

- Ученици, имам следния въпрос към вас: Как бихте обяснили значението на думата “баланс”?”

- А какво според вас представлява баланса в природата? 

- Защо той е важен? Какво би се случило, ако например унищожим всички вредители? На кого ще повлияе това?

- Добре, деца, изяснихме колко важен е балансът в природата, но не по-малко важно е да знаем, че в природата има както жива, така и нежива материя, и те съжителстват заедно в екосистемите. А една екосистема се състои от общност от организми заедно с тяхната физическа среда. Сега ще ви покажа снимки на няколко екосистеми.

- Вижте внимателно снимките на екрана:

  1. Кои обекти според вас са живи? Кои са неживи?
  2. Защо мислите така?
  3. Как можем да разберем дали нещо е живо?

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да разберем, че живите организми имат определени белези, които ги отличават от неживата природа. А следващата ни стъпка е да видим по какъв начин групираме онова, което е живо. След това ще научите и защо е важно да знаем в коя група точно попадат живите организми.

Важно!

  • Насочвайте учениците с въпроси, вместо да давате готови отговори.
  • Стимулирайте различни гледни точки, за да активирате любопитството.
  • Обобщете отговорите на учениците преди да направите преход към задачата за изпълнение.

Материали за дейността

Подреди и открий общите белези
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, като анализират характеистиките на различни живи организми и ги групират на растения, животни и гъби.

Инструкции

- В тази дейност ще бъдете разделени на отбори. Всеки отбор ще получи набор от изображения на различни живи организми. Вашата задача ще бъде да разделите тези организми в три групи - растения, животни и гъби.

- Също така ще опишете и характеристиките на всяка една от групите. Това са тези неща, които характеризират цялата група и по които организмите си приличат. 

- На разположение за работа по тази задача ще имате 10 минути. Бъдете готови с излъчването на говорител, който да представи резултатите. Когато всички сте готови, ще проведем дискусия и ще обсъдим вашите отговори.

Обобщение

Чрез тази дейност научихме, че организмите си приличат ат по определени белези и могат да се групират. Това е основата на класификацията в биологията.

Важно!

  • Разделете предварително класа на групи и на всеки отбор раздайте необходимите материали.
  • Подканвайте учениците да използват свои думи, без да изисквате научна терминология на този етап.
  • Обикаляйте между групите и задавайте насочващи въпроси.
  • След края на дейността обобщете и запишете основните характеристики на всяка от групите - растения, животни и гъби.

Материали за дейността

От днес запомних…
10 минути
Рефлексия

Учениците споделят по едно изречение за това, което са научили за живите организми и групирането им.

Инструкции

- Помислете - кое е най-важното нещо, което научихте днес за живите организми?

- За да може всеки от вас да сподели пред класа, опитайте се да бъдете кратки и ясни - само с едно изречение.

Обобщение

За нас днес беше важно да разделим организмите в групи, защото само така можем да разберем в дълбочина отношенията между организмите в хранителните вериги, с които ще се занимаваме следващия път.

Важно!

  • Насочете учениците към ключовите понятия (жив – нежив, групи организми, общи белези).
  • Обобщете техните отговори на дъската, за да се получи общо знание на класа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.