Раздел
Групи живи организми
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават различни групи живи организми – растения, животни, гъби, микроорганизми;
- описват основни белези на живите организми – растеж, хранене, дишане, движение, размножаване;
- обясняват защо организмите са важни за екосистемите;
- сравняват живите и неживите обекти в природата.
Необходими материали:
- картинки на екосистеми
- изображения на организми
- работен лист “Характеристики на растения, животни и гъби”
Учениците се въвеждат в темата, като разглеждат и анализират снимки от различни екосистеми. Учениците дискутират кои от наблюдаемите на тях обекти са от живата природа, и кои не са.
Инструкции
- Ученици, имам следния въпрос към вас: Как бихте обяснили значението на думата “баланс”?”
- А какво според вас представлява баланса в природата?
- Защо той е важен? Какво би се случило, ако например унищожим всички вредители? На кого ще повлияе това?
- Добре, деца, изяснихме колко важен е балансът в природата, но не по-малко важно е да знаем, че в природата има както жива, така и нежива материя, и те съжителстват заедно в екосистемите. А една екосистема се състои от общност от организми заедно с тяхната физическа среда. Сега ще ви покажа снимки на няколко екосистеми.
- Вижте внимателно снимките на екрана:
- Кои обекти според вас са живи? Кои са неживи?
- Защо мислите така?
- Как можем да разберем дали нещо е живо?
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да разберем, че живите организми имат определени белези, които ги отличават от неживата природа. А следващата ни стъпка е да видим по какъв начин групираме онова, което е живо. След това ще научите и защо е важно да знаем в коя група точно попадат живите организми.
Важно!
- Насочвайте учениците с въпроси, вместо да давате готови отговори.
- Стимулирайте различни гледни точки, за да активирате любопитството.
- Обобщете отговорите на учениците преди да направите преход към задачата за изпълнение.
Материали за дейността
Учениците работят в екипи, като анализират характеистиките на различни живи организми и ги групират на растения, животни и гъби.
Инструкции
- В тази дейност ще бъдете разделени на отбори. Всеки отбор ще получи набор от изображения на различни живи организми. Вашата задача ще бъде да разделите тези организми в три групи - растения, животни и гъби.
- Също така ще опишете и характеристиките на всяка една от групите. Това са тези неща, които характеризират цялата група и по които организмите си приличат.
- На разположение за работа по тази задача ще имате 10 минути. Бъдете готови с излъчването на говорител, който да представи резултатите. Когато всички сте готови, ще проведем дискусия и ще обсъдим вашите отговори.
Обобщение
Чрез тази дейност научихме, че организмите си приличат ат по определени белези и могат да се групират. Това е основата на класификацията в биологията.
Важно!
- Разделете предварително класа на групи и на всеки отбор раздайте необходимите материали.
- Подканвайте учениците да използват свои думи, без да изисквате научна терминология на този етап.
- Обикаляйте между групите и задавайте насочващи въпроси.
- След края на дейността обобщете и запишете основните характеристики на всяка от групите - растения, животни и гъби.
Учениците споделят по едно изречение за това, което са научили за живите организми и групирането им.
Инструкции
- Помислете - кое е най-важното нещо, което научихте днес за живите организми?
- За да може всеки от вас да сподели пред класа, опитайте се да бъдете кратки и ясни - само с едно изречение.
Обобщение
За нас днес беше важно да разделим организмите в групи, защото само така можем да разберем в дълбочина отношенията между организмите в хранителните вериги, с които ще се занимаваме следващия път.
Важно!
- Насочете учениците към ключовите понятия (жив – нежив, групи организми, общи белези).
- Обобщете техните отговори на дъската, за да се получи общо знание на класа.


