Големият дебат: студио “Приказни герои”
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
90 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обобщават знанията си за героите и сюжетите на изучаваните произведения;
- изразяват собствена позиция и я аргументират.
Необходими материали:
- реквизит за “телевизионното” студио (маса, столове, импровизирани микрофони);
- работен лист “Големият дебат – Студио “Приказни герои”;
- работен лист “Дай 3 – Метод за обратна връзка”;
- цветни листчета (за 5 отбора);
- мултимедия.
Създаване на атмосфера за дебат чрез кратко въведение от учителя, представяне на “големия въпрос” и ролите в студиото.
Инструкции
“Добре дошли в нашето импровизирано студио “Приказни герои”! Днес ще обсъдим “големия въпрос”: “Какво прави един герой добър или лош и можем ли винаги да ги разграничим ясно в приказките и живота?”. Разделяме се на екипи – водещи и панелисти. Всеки от вас има важна роля. За да пресъздадем атмосферата и да изкажем мненията си по въпросите, ще трябва да използваме всички знания, които придобихте по време на изминалите часове.
Както ви споменах предишния час, Изтеглете си листче и намерете своята група. Моля, водещите да се съберат в отделна група.”
Обобщение
“Настроихме се за финалния дебат, осъзнавайки важността на всяка роля за успешното провеждане на дискусията.”
Важно!
- Поставете “големия въпрос” на дебата на видно място. На малки листчета в различни цветове запишете името на екипа (по ваша преценка и ролята: водещ или панелист).
- Общо класа се разделя на 5 групи:
- Екип “Котаракът в чизми” (5 души - двама водещи и трима панелисти);
- Екип “Грозното патенце” (5 души - двама водещи и трима панелисти)
- Екип “Похитителят на мълнии” (5 души - двама водещи и трима панелисти)
- Екип “Жури” (5 души)
- Екип “Логистика и публика”
Материали за дейността
Учениците, разпределени по групи и роли, правят последен преглед на своите аргументи и доказателства от изучаваните произведения.
Инструкции
“Всеки екип има важни задачи в подготовката за големия дебат.
Екипите по приказки трябва да прегледат отново бележките си от предишните уроци, както и самите произведения, за да могат да използват примери и цитати в подкрепа на своите аргументи. Водещите от тези екипи трябва да измислят кратко уводно представяне, с което ще въведат своето произведение, ще представят панелистите и ще формулират големия въпрос на дебата. Освен това могат да подготвят и няколко допълнителни въпроса, които да споделят предварително с панелистите. Добре е да решат и в какъв ред ще дадат думата на участниците в студиото. Панелистите от всеки екип трябва да формулират своя отговор на големия въпрос, свързан с това какво прави един герой добър или лош и дали винаги можем да ги разграничим ясно. Всеки панелист трябва да подбере какви примери и цитати от произведението ще използва, за да подкрепи своята позиция. Ако времето позволява, е добре да се подготвите и по допълнителните въпроси на водещите.
Екип “жури“ има задачата да наблюдава внимателно изказванията и да оцени представянето на участниците. Заедно трябва да изберат поне четири критерия, по които ще поставят точки – например яснота на изказа, убедителност на аргументите, използване на текстови доказателства, екипна работа и други. Всеки член на журито трябва да си подготви в тетрадката три таблици – по една за всеки от приказните екипи. По време на дебата всеки оценява участниците с 1, 2 или 3 точки по избраните критерии. След всяко представяне членовете на журито събират точките и обявяват общия резултат на отбора и споделят няколко кратки впечатления за отборното представяне.
Екип “логистика и публика“ отговаря за организацията на пространството и атмосферата по време на дебата. Преди началото трябва да подреди класната стая, като предвиди маси и столове за водещите, панелистите, журито и публиката. Също така трябва да подготви необходимите материали - таймер, табели с имена на екипите, листове за записки, микрофони, ако има нужда. По време на дебата човек от екипа следи времето и подава сигнал, когато времето за изказване наближи края си (може да изберете кой за коя приказка ще отговаря). След края на дебата очаквам да споделите своите впечатления като публика.
Използвайте работния лист за дебата, за да се ориентирате в своите задачи и цели. Всяка роля в този проект е важна и допринася за това да имаме смислен, подреден и вълнуващ разговор. Очаквам с нетърпение вашите идеи и аргументи!”
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да организираме мислите си и да се подготвим за ефективно участие в дебата, използвайки всичко научено."
Важно!
- Уверете се, че всички ученици знаят към кой екип принадлежат и какви задачи имат.
- Обикаляйте екипите и предлагайте помощ, където прецените.
- Вероятно ще е необходимо да поработите с журито върху критериите - може да им предложите примерен формат на таблицата за оценяване.
- Припомнете, че е важно да могат да дадат кратка обратна връзка, а не просто да пишат числата по симпатии.
- Насърчете екипа по логистиката да има проактивна роля.
Учениците провеждат дебата по “големия въпрос” на проекта, влизайки в ролята на панелисти и водещи, използвайки примери и аргументи от изучаваните произведения. Това е кулминацията на проекта.
Инструкции
“Заемете местата си в студиото. Започваме с “Котаракът в чизми”, след това продължаваме с “Грозното патенце” и завършваме с “Похитителят на мълнии”. Всяка приказка разполага с 15 минути, а между отделните представяния ще даваме думата на журито и на публиката.
Всички, които не сте на сцената, слушайте внимателно и бъдете готови да се включите в обсъждането.”
Обобщение
“Тази дейност ни даде възможност да съберем всичките си знания, да се научим да изразяваме и защитаваме своите идеи, и да видим колко интересно е да се дебатира по важни въпроси от литературата и живота.“
Важно!
- Насърчавайте взаимното уважение и активно слушане. При необходимост задавайте насочващи въпроси, за да подпомогнете дискусията.
- За да ви стигне времето, ограничете обсъжданията след всеки до около 5 минути след представянето на всеки “приказен” екип (в случай, че водещите и панелистите са се възползвали от пълните си 15 минути).
- Ако имате възможност и родителско съгласие, заснемете дебата - дори частично. Ще може да го използвате като материал за саморефлексия, училищна изложба или дигитално портфолио.
Материали за дейността
Учениците попълват кратка анкета за обратна връзка относно преживяването си по време на проектната дейност.
Инструкции
“Участието в дебат изисква огромна подготовка, труд и разсъждение. Но вие се справихте!
За мен е важно да разбера как оценявате този проект, затова ще помоля всеки от вас да попълни този лист за обратна връзка в рамките на 5 минути. Бъдете честни!”
Обобщение
“Процесът на даване на обратна връзка ни насърчава да анализираме собственото си представяне, успехите и предизвикателствата, с които сме се сблъскали. Това е ключово умение за учене и развитие.”
Важно!
- Предварително разпечатайте листчета за обратна връзка за всички ученици.
- Насърчавайте ги към откровени отговори.

