Раздел

Особености на художествено произведение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците сравняват случки и герои в литературни и/или фолклорни произведения.

Необходими материали:

  • таблица “Образите на Индже и Левски”
  • малки листчета
  • флипчарт листове 
  • маркери
  • конец, щипки или перфоратор за създаване „Гирлянд на героите“
  • цветни моливи
Какви качества правят един герой запомнящ се?
10 минути
Дискусия

Учениците дискутират какво според тях е "герой" и кои качества свързват с тази дума, като изграждат обща картина на представата за герой.

Инструкции

  • "Ученици, да започнем с един въпрос – какво си представяте, когато чуете думата герой? Кажете едно прилагателно, което свързвате с истинския герой.
  • А сега – помислете за Индже и за Левски. Кои три думи бихте използвали, за да ги опишете? Нека всеки от вас напише на листче по една дума и я залепи на флипчарт листа. След това ще обсъдим какви прилики и разлики има в представите ни."

Обобщение

Тази дейност помага да се осмислят кои качества правят един герой значим за читателя и как ще се откриват такива качества в конкретните текстове.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да мислят отвъд шаблоните (не само „смел“, но и „съмняващ се“, „вдъхновяващ“ и др.).
  • Поддържайте активен тон, обобщавайте и записвайте ключовите думи на флипчарт лист.
Герои в огледалото на текста
20 минути
Групова работа

Учениците попълват таблица за сравнение между героите Индже и Левски. Обсъждат посланията на историите и създават „Цитатник“ с важни мисли от текстовете.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще работите в екипи. Всеки екип ще попълни таблица, в която ще сравни двамата герои – Индже и Левски.
  • Ще търсите отговор на въпросите: Какви качества притежава героят? С какви предизвикателства се сблъсква? Как е представен в текста?
  • След това изберете по два цитата от всеки текст – думи, които ви се струват важни, силни, вдъхновяващи. Напишете ги на цветни листчета и ги подредете върху плакат (флипчарт лист) с надпис Цитатник на смелостта.
  • След 15 минути ще направим обиколка и ще разгледаме цитатите на всички екипи."

Обобщение

Сравняването на герои и послания помага на учениците да свържат литературните образи с универсални човешки ценности и да разпознават гледни точки и авторова позиция.

Важно!

  • Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
  • Поддържайте фокус върху връзката между действия и ценности.
  • Насърчавайте учениците да използват доказателства от текста.

Материали за дейността

Какво научихме от нашите герои?
10 минути
Рефлексия

Учениците формулират по един съвет или послание от името на Индже и Левски и го записват на „Листче на героя“. След това споделят написаното с класа.

Инструкции

  • "Ученици, нека отново да се върнем при нашите герои – Индже и Левски. 
  • Представете си, че можете да чуете един съвет от всеки от тях – нещо, което да ви помогне в живота. Напишете на листче изречение, започващо така: “От Индже научих, че…” или “От Левски разбрах, че…”
  • Когато сте готови, ще направим Гирлянд на героите – ще закачим всички листчета на конец и ще ги запазим до края на проекта."

Обобщение

Дейността помага на учениците да обобщят ключови послания от героите и да ги пренесат в личния си опит. Това затваря смислово анализа и ги подготвя за създаване на финалната презентация.

Важно!

  • Насърчавайте личен изказ и мислене през собствен опит.
  • При нужда дайте пример: „От Левски разбрах, че не трябва да се страхувам, а да отстоявам това, в което вярвам.“
  • Подгответе конец за оформяне на обща инсталация в класната стая.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.