Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават видовете триъгълници според страните;
- назовават елементите на триъгълника, включително и бедро и основа на равнобедрен триъгълник;
- определят дължини на страни на геометрични фигури, начертани в квадратна мрежа при зададена единица мярка на квадратната мрежа.
Необходими материали:
- изображение на играчка от геометрични фигури
- пликове или кутии за съхранение на комплектите от фигури
- комплект от фигури за изрязване
- цветни моливи или флумастери
Учениците гледат картинка с играчка, съставена от квадрат, правоъгълник и триъгълници, и назовават фигурите.
Инструкции
- Вижте тази картинка. Това е играчка, направена от различни геометрични фигури. В следващите няколко урока ние с вас ще разглеждаме такива фигури и ще правим наши играчки.
- Сега открийте и назовете геометричните фигури, които виждате. Кои са фигурите, които познавате, и има ли непознати такива?
- Помните ли как се наричат триъгълниците, които имат различни по дължина страни? А тези, които имат три еднакви страни? А ако две от страните са еднакви, как наричаме този вид триъгълник?
Обобщение
Припомнихме си кои фигури вече познаваме и открихме, че ще учим за нови видове триъгълници. Това ще ни помогне да създаваме по-интересни играчки.
Важно!
- Покажете цветна и ясна картинка на играчка, съставена от геометрични фигури.
- Насърчете учениците да използват точните термини - квадрат, правоъгълник, триъгълник.
- Ангажирайте вниманието им с различните триъгълници - равностранен, равнобедрен и разностранен.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки с комплекти картонени фигури, като определят вида им и записват в тях основните им елементи.
Инструкции
- Ще работите по двойки. Пред всяка двойка има плик/кутия с геометрични фигури. Все още не ги отваряйте, нека заедно разгледаме една от фигурите в моя комплект (равнобедрен триъгълник):
- Колко страни има?
- Кои са върховете му?
- Коя е основата?
- Кои са бедрата?
- Как се нарича този триъгълник спрямо страните?
- Записваме тези данни директно върху фигурата.
- Сега е ваш ред. Сортирайте фигурите на две купчинки – четириъгълници и триъгълници.
- За всеки триъгълник - запишете в него:
- Колко са страните?
- Как се нарича този триъгълник спрямо страните?
- Коя е основата (ако има)?
- Кои са бедрата (ако има)?
- Кои са върховете му?
- За всеки четириъгълник запишете вътре:
- квадрат или правоъгълник е;
- Колко страни има?
- Кои страни са еднакви по дължина?
Обобщение
Сортирахме и изследвахме различни фигури. Припомнихме си квадрат, правоъгълник, трите вида триъгълници според страните и как да определяме брой страни, върхове, основа, бедра. Това ще ни помага да разпознаваме и измерваме фигурите в следващите уроци.
Важно!
- Направете общия пример с достатъчно голяма фигура, за да се вижда ясно от всички.
- Покажете как да се пише четливо върху фигурите, без да се закриват страните.
- Демонстрирайте на учениците как да отбележат върховете (да ги оцветят или с точка) и страните (удебеляване на страната с цветен молив, например).
- Обикаляйте между двойките, за да се уверите, че правилно различават основата и бедрата при равнобедрен триъгълник.
- Оставете на видимо място табло с видовете триъгълници спрямо страните и елементите им.
Учениците участват в кратка устна игра, в която учителят показва по една фигура и децата бързо казват колко страни има и, ако е триъгълник – какъв вид е спрямо страните.
Инструкции
- Ще завършим часа с една игра. Аз ще ви показвам по една фигура. Който пръв се сети каква е, вдига ръка и казва правилния отговор:
- за триъгълник – какъв вид е спрямо страните, колко страни има, коя е основата и кои са бедрата (ако има такива),
- за квадрат или правоъгълник – колко страни има и кои са еднакви.
- Отговаряме бързо и внимаваме. Ако при отговора пропуснете нещо, може да получите помощ от приятел който да допълни.
Обобщение
Днес си припомнихме как изглеждат и как се наричат елементите на триъгълниците, квадратите и правоъгълниците. Като истински откриватели на фигури вече можем бързо да разпознаваме и описваме геометричните форми – умение, което ще ни е нужно за следващите уроци във фабриката за играчки.
Важно!
- Подгответе смесени фигури – триъгълници от различни видове, квадрати и правоъгълници с различни големини. Може да завъртате фигурите в различни позиции.
- Включвайте повече ученици, за да бъде динамично.

