Раздел

Изречения по състав

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • преобразуват простите изречения в сложни и обратно;
  • отделят със запетая простите изречения в състава на сложното изречение;
  • използват различни словоредни варианти в зависимост от целта на изказването.

Необходими материали:

  • работен лист “Словореден пъзел”
  • работен лист “Бинго: чуй, улови и подреди!”
Изречения с променен ред – кой води танца?
10 минути
Дискусия

Учениците слушат и обсъждат различни варианти на едно и също сложно изречение с различен словоред.

Инструкции

  • "Ще експериментираме с нещо, което използваме всеки ден, но често без да се замислим – реда на думите в сложно изречение.
  • И така, слушайте внимателно: 
    • Ще изляза навън, защото в стаята е шумно.
      или
      Защото в стаята е шумно, ще изляза навън.
  • В какво е разликата? Двете изречения означават почти едно и също. 
  • Ако искаш да подчертаеш нещо важно, ще поставиш него на първо място в сложното изречение. Може ли да дадете други примери?
  • В кое изречение първо чухте действието? А в кое – причината?
  • Кое бихте използвали в разговор с приятел? А кое – ако пишете съчинение?
  • Редът на частите в изречението променя звученето и акцента."

Обобщение

Целта на тази дейност е учениците да осъзнаят, че словоредът в сложните изречения влияе на акцента и начина на възприемане на информацията.

Важно!

  • Направете демонстрация с подходяща интонация, за да се усети стиловата разлика.
  • Провокирайте разсъждения: „Ако беше в история или приказка, коя подредба щеше да е по-подходяща?“
Словореден пъзел
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят с работен лист, в който има части на изречения, изписани в пъзел-форми. Те свързват смислово подходящите части и записват получените сложни изречения в тетрадките си, като спазват правописни и пунктуационни правила.

Инструкции

  • "Ученици, пред вас е езиков пъзел! Всяко парче съдържа част от сложно изречение – или причината, или следствието, или условието, или действието.
  • Вашата задача е:
    • Прочетете внимателно всички пъзел-части на работния лист.
    • Намерете смислово свързани двойки – кои части биха се съединили, за да създадат пълно сложно изречение.
    • Изберете как да ги подредите – може да започнете с действието или с причината/условието.
    • Запишете изречението в тетрадката си.
    • Спазвайте правилата за: главна буква в началото; запетая между двете прости изречения (ако е нужно) и точка в края.
  • Помислете може ли да подредите същите части и по друг начин. Ще се промени ли нещо, ако смените реда им? Ако имате време – опитайте.
  • Накрая няколко ученици ще споделят своите “сглобени” сложни изречения."

Обобщение

Учениците осъзнават, че промяната в словореда може да пренасочи вниманието, да изрази стилово отношение или да повлияе на логиката на текста. Това развива езиковата им чувствителност.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да създадат собствен пример, ако са готови.
  • Следете дали учениците прилагат правилна пунктуация при словоредна промяна.

Материали за дейността

Бинго: чуй, улови и подреди!
10 минути
Игра

Учениците участват в игра с движение, в която разпознават подредбата в сложно изречение, и определят дали словоредът поставя акцента върху причината или действието.

Инструкции

  • "Ученици, предлагам ви отново да поиграем – ще участвате в “Бинго: чуй, улови и подреди!”
    Ще чуете няколко изречения:

    • Ако изречението започва с причината (напр. Защото..., Когато..., Понеже...) – отбележете на работния лист пред вас с Х и вдигнете ръка.
    • Ако изречението започва с действието, отбележете с V и потрапайте с крака.
    • Когато направите линия, извикайте “Бинго!”.
  • Пример:
    Ще играем навън, ако спре да вали. – Какво правите? - действие
    Ако спре да вали, ще играем навън. – А сега? - условие
  • В края на часа ще обсъдим въпросите:
    • Кое ви беше по-лесно да разпознаете?
    • Можем ли само по началото да разберем какъв е акцентът в изречението?
    • Защо това ни е полезно, когато пишем или говорим?"

Обобщение

Тази игра обобщава наученото чрез движение и слухово възприемане. Учениците се ориентират в смисловата структура на сложните изречения и затвърждават, че словоредът има значение не само в писането, но и в устното изразяване.

Важно!

  • Адаптирайте формата според класа:
    – Ако класът е по-енергичен – използвайте движение (ставане, ръкопляскане, пози).
    – Ако предпочитате по-спокойна атмосфера – използвайте само работен лист.
  • След няколко изречения направете кратко спиране и задай въпроси за размисъл:
    „Какво ви помага да разпознаете коя част е първа?“
    – „Кое беше най-лесното/най-трудното изречение дотук?“
  • Запишете някои от изреченията на дъската след играта и провокирайте кратка дискусия: „Ако сменим реда, какво ще се промени?

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.