От знание към избор: природата на Северна Америка в ТВ

Раздел

География на континентите и страните. Северна Америка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • преговарят и затвърждават знанията за природата на Северна Америка чрез интерактивни станции;
  • подбират и систематизират важна информация за природните особености на континента за своя лапбук.

Необходими материали:

  • Атласи;
  • Природогеографска карта на Северна Америка;
  • Задачи за станциите;
  • Примерни шаблони за лапбук книжки.
Природата ни повежда
5 минути
Въведение

Учителят представя на учениците хода на урока.

Инструкции

  • “Представете си, че току-що сме дошли със самолет в Северна Америка. От високо сме видели планини, реки, гори, бурни облаци, а в далечината - поляни с бизони. Още какви природни чудеса ще открием?
  • Днес ще бъдете изследователи, които систематизират наученото за релефа, климата, водите и природните зони и ще избирате какво да включите в своя лапбук.
  • Ще работите по станции. На всяка ще откриете снимки, карти и въпроси. Ще си записвате отговорите на задачите в тетрадките, ще си изберете най-интересното и то ще стане част от личния ви проект. В края на часа ще получите и шаблони, с които ще започнете да оформяте своя лапбук.
  • Готови ли сте да откривате и събирате географски съкровища? Да започваме!”

Обобщение

Тази дейност подготвя учениците за предстоящия час.

Важно!

  • Преди часа подгответе класната стая за работа по станции. В различни краища на помещението обособете три работни зони (станции):
    • Релеф;
    • Климат 
    •  Води;
    • Природни зони и национални паркове.
  • Във всяка станция се поставете нужните материали: снимки, карти, кратки текстове, задачи и работни листове. В центъра на стаята се поставя голяма природогеографска карта на Северна Америка, около която учениците ще се ориентират при работа. До нея се подредете примерни шаблони за лапбук.
От знание към избор
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят в четири тематични станции, за да преговорят знанията си за релефа, климата, водите и природните зони на Северна Америка. Всяка станция съдържа визуални и текстови материали, задача за изпълнение и възможност за избор на елемент, който ще бъде включен в личния им лапбук.

Инструкции

  • “Скъпи шестокласници, днес ни предстои едно вълнуващо пътешествие из природата на Северна Америка. Класната стая е организирана в четири станции. Ще работите в групите от предишния час. Всяка група ще започне от различна станция и ще се движи по посока на часовниковата стрелка.
  • На всяка станция ще имате по 5 минути, за да изпълните задачата в тетрадките си. Може да използвате атласа. Работете самостоятелно и при нужда сверете отговора си с групата.
  • Докато работите, искам да помислите коя част от природата на континента ще влезе във вашия лапбук. Това може да е нещо, което ви е впечатлило още в предишните уроци, или нещо ново, което ви е заинтригувало в този момент.
  • Работете внимателно и с вдъхновение – защото вие сте изследователи, които събират идеи за своя географски разказ. Да започваме!”

Обобщение

Тази дейност се провежда, за да даде възможност на учениците да затвърдят знанията си за природата на Северна Америка чрез активно участие и избор.

Важно!

  • Учениците се разпределят в четири групи, които са сформирани предния час. Всяка група започва от различна станция и се придвижва по посока на часовниковата стрелка на всеки 5 минути. Всеки ученик трябва да работи самостоятелно в тетрадката си, но може да обсъжда с групата при нужда.
  • По време на работа обикаляйте между станциите, за да отговаряте на въпроси, да насочвате вниманието на учениците към важни факти и да подкрепяте децата, които се затрудняват.
  • Напомнете на учениците, че целта на лапбука е да съберат най-важната и най-интересната за тях информация, а не просто да препишат всичко. Насърчете ги да избират факти, които наистина ги впечатляват.

Материали за дейността

Поглед назад, крачка напред
10 минути
Рефлексия

В края на урока учениците преглеждат събраната информация, споделят какво са избрали да включат в лапбука си и доколко са доволни от своя избор. Получават шаблони, които ще използват при оформянето на проекта. Работата продължава у дома, а в следващия час ще бъде отчетен напредъкът.

Инструкции

  • “Стигнахме до края на днешното пътешествие, изследователи. Сега е моментът да се огледате назад, за да проследим какво научихте, какво ви впечатли и какво избрахте да включите в своя лапбук.
  • По желание нека някои от вас да споделят накратко пред съучениците си доволни ли са, кое им е било интересно и какво решиха да включат в проекта. 
  • Ще ви дам и няколко шаблона за мини-книжки, които можете да използвате при оформянето на вашите теми. Ако искате, подгответе си основата на книжката у дома - ще ви е необходим голям картон размер А3. Не забравяйте: вашият лапбук е личен проект, който отразява вашето знание и интерес.”

Обобщение

Тази дейност се провежда, за да даде възможност на учениците да осмислят избора си, да го споделят и да започнат визуалното планиране на своя лапбук. Споделянето насърчава увереност и идеи, а шаблоните дават конкретни възможности за оформление. Учениците излизат от часа с ясен план какво предстои и мотивация да продължат самостоятелно.

Важно!

  • Оставете време за кратко споделяне на любопитни открития и преминете към раздаване на шаблоните, за да поддържате усещането за напредък в проекта. Обяснете кои са по-подходящи за различните типове съдържание.
  • Поканете няколко ученици да кажат каква информация са избрали за своя лапбук и защо. Можете да запишете примерни идеи на дъската. Насърчавайте оригиналността, свързването на факти и любопитството.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.