Раздел

Българските корени

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • описват как са живели славяните;
  • обясняват структурата на българските племена и ролята на хана;
  • разпознават основни религиозни вярвания (Перун, Тангра);
  • сравняват живота и вярванията на славяни и българи.

Необходими материали:

  • картина “Славяни”
  • картина “Прабългари”
  • работен лист “Славяни и прабългари”
  • енциклопедии и учебници по човекът и обществото
  • бели листове
  • цветни моливи и флумастер
Как са живели нашите предци?
10 минути
Дискусия

Учениците разглеждат подбрани изображения, представящи живота на славяните и българите – техните селища, облекло, предмети от бита. Учителят ги кани да изразят първоначални предположения и въпроси.

Инструкции

  • "Ученици, днес нашето пътуване назад към миналото продължава. Миналият час разгледахме бита, културата и живота на траките, а днес ще се потопим в този на славяните и българите. 
  • Сега ще ви покажа изображения, отразяващи както живота на славяните, така и този на българите. Вашата задача ще бъде да прецените кое изображение представя живота на славяните, и кое, този на българите. 
  • Според вас какво ни показват тези изображения? Как са живеели хората? Нека опитаме да направим предположения и да обясним защо мислим така."

Обобщение

"Сега имаме първи идеи за това как са живели славяните и прабългарите. Нека проверим и задълбочим тези идеи в следващата част."

Важно!

  • Насочвайте учениците към наблюдение на детайли (дрехи, постройки, оръжия, символи).
  • Запишете техните хипотези на дъската.
  • Направете обобщение след предположенията на учениците:
  1. Първото изображение (с къщи от плет и глина, със сламен покрив, семейство около огнище, хора занимаващи се със земеделие и занаяти) - Това представя славяните. Те били уседнало земеделско население, изграждали селища с такива къщи, обработвали земята и отглеждали животни.
  2. Второто изображение (с воини, коне, шатри тип юрти, воин с шлем, щит и брадва): Това представя прабългарите. Те били конен народ с по-скотовъден начин на живот, използвали подвижни жилища (юрти) и били известни като отлични воини и конници.

Материали за дейността

Славяни и прабългари – какво ги свързва и различава?
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки с таблица за сравнение. Те попълват основни характеристики на славяните и прабългарите в четири направления: начин на живот и бит (домове, облекло, храна), обществена организация и управление (родове, вожд, хан, закони), религия и вярвания (богове, обичаи) и основни занаяти. След това обсъждат в група и допълват информацията.

Инструкции

  • "За следващата задача ще работите по двойки. Всяка двойка ще получи работен лист с таблица, която ще помогне на екипа да направи сравнение между живота на славяните и живота на българите по определени критерии. 
  • За да можете да попълните таблицата, използвайте информацията в учебника, спомнете си какво дискутирахме в първата част на урока или при необходимост, потърсете информация в интернет (ако е приложимо и е възможно на учениците да се позволи да използват устройства с достъп до интернет). 
  • Работете заедно и се постарайте да извадите възможно най-много информация, защото в следващите задачи, ще трябва да се обедините в големи екипи, в които да използвате сега събраната и обобщена информация. Ако имате някакви затруднения - задавайте въпроси."

Обобщение

"Видяхме, че въпреки различията, и славяните, и българите са живеели организирано и са имали свои вярвания и традиции. Тези знания ще ни помогнат да представим живота им във възстановката."

Важно!

  • Помагайте на учениците с ключови думи - родова община, хан, Перун, Тангра.
  • Подтиквайте ги да разсъждават и сравняват, не просто да преписват информация.
  • Насочете вниманието към това как начинът на живот отразява ценностите на двата народа.

Материали за дейността

Нашият лагер – първи идеи
10 минути
Дискусия

Учениците самостоятелно рисуват план на бъдещия „исторически лагер“, който ще изобрази сцени от живота на славяни и българи. Те отбелязват кои постройки, хора и дейности ще включат. Идеите ще се използват в следващия урок.

Инструкции

  • "В последната дейност за днес, ще се подготвим за творческата страна на нашия фестивал - възстановка. Знаете, че целта на този фестивал ще бъде да представим традициите, бита, културата и живота на нашите предци. 
  • Задачата ви сега ще бъде да скицирате как ще изглеждат славянските и прабългарски костюми, как ще изглеждат селищата, които ще изградим и сцените, които ще представим от бита и живота на тези две племена. 
  • Какви постройки ще има? Какви хора? Какви дейности ще покажем?"

Обобщение

"Вие вече имате първа представа как ще изглежда нашата историческа възстановка. В следващия урок ще започнем подготовка на костюми, предмети, като всеки от вас ще получи роля."

Важно!

  • Подтиквайте учениците да включат елементи от таблицата за сравнение.
  • Насърчете ги да помислят кои дейности могат да се представят по интересен начин.
  • Обяснете, че това е само скица – няма нужда да е прецизна, важна е идеята.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.