Раздел
Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата от 21 до 100 и принципа за образуване на редицата на естествените числа до 100;
- разпознава реда на единицитe и реда на десетиците в двуцифрено число;
- представя двуцифрено число като сбор от десетици и единици по различен начин.
Необходими материали:
- помощно табло “Десетици и единици”
- табло “Фермата на числата”
- работен лист “Единици и десетици” – за всеки ученик
- картинка или кратко видео на ферма
Учителят обсъжда с учениците какво е ферма, какво се отглежда в нея, какви животни живеят там. Въвежда ги в идеята, че във всяка ферма има различен брой животни и че ще използват числата, за да ги опишат.
Инструкции
- "Нека разгледаме заедно една ферма.
- Кои животни познавате, които могат да се отглеждат във ферма?
- А какво се отглежда във фермата, която ви показах?
- Колко крави, овце или кокошки бихме могли да имаме там?"
Обобщение
"Днес започваме едно вълнуващо пътешествие! В следващите няколко урока ще посещаваме различни ферми – ще се запознаваме с животни, ще броим, ще измерваме и ще откриваме как числата и мерните единици ни помагат във фермерския свят. Готови ли сте да станете малки фермери и да учите математика по забавен начин?"
Важно!
- Покажете снимки или кратко видео за ферма.
- Направете разговора жив, като попитате: „А кой е виждал кокошка?“, „Има ли кози във вашето село?“.
Учителят припомня какво е десетица и единица. Учениците работят с брой животни, представят числата като десетици и единици и ги изобразяват.
Инструкции
- "Всеки от вас ще получи работен лист с таблица. В таблицата е записан броят животни от всеки вид във фермата. Трябва да представите числото като сбор от десетици и единици, а след това в последната колона да изобразите количеството с рисунка.
- Хайде да направим заедно първия ред - примера с 61 зайци. В числото 61 кое е десетицата? А какво всъщност е десетица?
- Да, една десетица е сбор от десет единици. В числото 61 има 6 десетици и 1 единица. И ето как изобразяваме това число - за 6 десетици правим 6 стълбчета, а за 1 единица слагаме едно малко квадратче или точка.
- Нека погледнем втория ред - 27 крави. Как разлагаме това число на десетици и единици? Как ще изобразите числото?
- Сега всеки да попълни табличката в работния лист."
Обобщение
"Разбрахме, че числото не е просто цифри – то означава реално количество, което можем да опишем по няколко начина."
Важно!
- Дайте пример за разлагане на число на десетици и единици, може да го запишете на дъската.
- Дайте възможност едно или две деца да опитат пред класа да разложат число.
- Уверете се, че учениците са разбрали как да използват работния лист.
- Обикаляйте между тях по време на работа и насочвайте с въпроси, където е необходимо.
- Оставете помощно табло, което изобразява мястото на десетиците и единиците в двуцифрено число.
На голям плакат „Фермата на числата“ учениците записват животно и брой (напр. 28 овце). Всеки ученик казва на глас какво животно е избрал и как разлага числото му (напр. „Овцете са 28. Това са 2 десетици и 8 единици“).
Инструкции
- "Сега ще направим нашето табло “Фермата на числата”! Всеки от вас ще дойде и ще запише едно животно и броя му във фермата.
- Като дойдете, кажете на всички кое животно сте избрали и колко броя има от него във фермата според вас. После ни разкажете как ще разложите числото на единици и десетици. Може да използвате примерите от работните листове, но може да си измислите други животни и числа."
Обобщение
"Днес създадохме нашата ферма с животни и числа! Вие показахте колко животни има и как разлагаме числото на десетици и единици. Видяхме, че математиката ни помага да разказваме истории и да се забавляваме, докато учим."
Важно!
- Ако времето не стига – нека само няколко деца представят, а останалите само да запишат в тетрадките си.
- След края на часа оставете таблото, за да могат учениците да разгледат записаните животни и числа.



