Детайлно планиране и визуализиране чрез чертеж

Раздел

Проектиране, планиране и оценяване на технологични процеси и обекти

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • обсъждат варианти за разработване на бизиборд;
  • учениците си разпределят задачите и отговорностите спрямо ролята в екипа;
  • създават чертеж на избрания от екипа вариант;

Необходими материали:

  • мултимедия;
  • карти с понятията и дефинициите от речника на понятия и термини (според броя на отборите);
  • работен лист за екипна работа с инструкции;
  • инструкции към отговорника на проекта;
  • милиметрова хартия
  • чертожни инструменти
Термини и понятия
5 минути
Игра

По екипи учениците преговарят понятията, свързани с темата, като участват в кратко състезание за свързване на съответния термин с неговата дефиниция.

Инструкции

  • “Скъпи предприемачи, ще започнем часа с една малка игра. Ще получите комплект листчета - на някои от картите има написано само понятия, а на други - само определения. Разполагате с 3 минути, за да съчетаете правилно термините с техните дефиниции.
  • Когато таймерът звънне, ще преброим колко правилни двойки карти е групирал всеки отбор. Всяко правилно свързване носи една точка. Победител е отборът с най-много правилни съвпадения.”

Обобщение

“Терминологията е специфична за всеки един проект. Без нея не можем да изпълним всички задачи и да постигнем целта. Тази петминутна задача ни помага да припомним понятията от минали урок и здраво да запретнем ръкави към основната ни задача днес.”

Важно!

  • Разделете класа в групи по четирима - в екипите, в които са работили до момента и в които ще реализират проекта.
  • Обяснете целта на играта - отборите разполагат с 3 минути, за да съчетаят правилно термините с техните определения. Когато таймерът звънне, кажете верните отговори и пребройте колко правилни двойки карти е групирал всеки отбор. Всяко правилно свързване носи една точка. Победител е отборът с най-много правилни съвпадения.
  • Ако имате оставащо време, може да обявите допълнително предизвикателство. Например “супер кръг“, в който избран представител от всеки отбор трябва да каже термин и дефиницията му на глас, без да гледа картите. Може да обявите и “блиц кръг“ - всеки отбор има право на един въпрос за термини, на който трябва да отговори възможно най-бързо.

Материали за дейността

Усърдна работа в екип
10 минути
Практическа задача

Учениците работят върху в екипи, анализирайки и обсъждайки потенциалните варианти за бизиборда. Разпределят ролите в екипа.

Инструкции

  • “Време е да се залавяме за работа! Ще получите един работен лист и ще ви засека 10 минути, за да преминете през първите две - първа и втора стъпка.
  • В първата стъпка трябва да попълните таблица, отговаряйки на няколко въпроса. Целта е да добиете по-конкретна визия за вашия краен продукт.
  • Втората стъпка е свързана с разпределянето на роли. Всеки член на екипа има свои силни страни, затова разпределете ролите според индивидуалните умения и интереси. Това, че имате определена роля в екипа не означава, че не можете да давате предложения и идеи за всички дейности. 
  • Работете в екип: обсъдете заедно различните идеи за бизиборда. Общувайте открито и споделяйте идеите си, за да стигнете до най-доброто решение.”

Обобщение

Първите две стъпки, които учениците осъществяват тук са от голямо значение за изработването на бизиборда. Те задълбават върху визията на крайния си продукт, разпределяйки ролите помежду си.

Важно!

  • Вашата роля е ключова за успешното реализиране на проекта. Фасилитирайте екипната работа. Насърчете учениците да работят в сътрудничество. Ако е необходимо, окажете помощ при разпределянето на ролите в екипа, като акцентирате върху индивидуалните умения и отговорности. Стимулирайте учениците да проявяват творческо мислене и да предлагат иновативни решения.
  • Уверете се, че всеки екип е избрал отговорник, който да следи за общите дейности, да води записки и да съдейства на членовете на екипа. Подчертайте, че в края на проекта отговорникът има за задача да разкаже в рамките на 5-7 минути за целия процес, през който е преминал екипът. След като екипите изберат отговорници, в рамките на 2-3 минути им дайте самостоятелни насоки върху инструкциите им за работа по време на проектната дейност.

Материали за дейността

Чертежи
20 минути
Практическа задача

Всеки екип създава чертеж върху милиметрова хартия, който да отразява крайния продукт - бизиборда.

Инструкции

  • “Следващата задача е свързана с визуализацията на вашият бизиборд. В главната роля тук влиза черножникът. Останалите членове на екипа могат да съдействат на чертожника, като проверяват в интернет размерите на различни крепежни елементи.
  • Преди да започнете чертежите, екипно обсъдете как ще разположите материалите, които искате да присъстват във вашия бизиборд. Обърнете внимание на: 
    • Размерите: определете и отбележете крайните размери на бизиборда.
    • Формата: начертайте формата на бизиборда върху милиметровата хартия.
    • Разпределение: планирайте и начертайте разположението на всички елементи, отбелязвайки размерите им.
    • Детайлите: добавете детайли като места за закрепване и крепежни елементи.
    • Легенда: Създайте легенда за символите и цветовете.
    • Проверка: Проверете точността и пълнотата на чертежа.
  • В стъпка 3 от работния лист тези насоки са изброени и се надявам да ви помогнат в постепенното изграждане на визуализацията.”

Обобщение

Чертежът подпомага учениците във визуализацията на техните бизибордове, като мислят за размерите, формата и разположението на елементите. Дейността дава основа за практическото изграждане на бизиборда и развива умения за планиране и работа в екип.

Важно!

  • Насочете учениците да планират размери, форма и разположение на елементите на бизиборда върху милиметрова хартия, както и да уточнят детайли, легенда и да проверят чертежа. Насърчете екипна работа и обсъждане.
Завършек на часа
5 минути
Обратна връзка

Учениците предават чертежите и работните листове за обратна връзка, така че учителят да ги прегледа обстойно. Учениците получават задача за домашна работа - да разпределят помежду си и да съберат необходимите материали за изработването на бизиборда.

Инструкции

  • “Трябва ми малко време, за да разгледам чертежите на всяка една от групите и да дам своята обратна връзка. Въпросите и насоките ще споделя на отговорниците.
  • През това време, разгледайте вкъщи за материалите, които ще са ви необходими за изработването на бизиборда. Най-добре е да не купувате елементите, а да използват ненужни такива, които ви се намират у дома. Това могат да бъдат връзки за обувки, копчета, колелца, ключ за осветление, бои и др.
  • За следващия час моля не забравяйте да донесете находките си. Ще изберете най-подходящите и ще помислите как да ги разположите така, че да отговарят на представите ви за крайния продукт. ”

Обобщение

Учителят събира работните материали на групите/получава електронен достъп до тях, за да даде обратна връзка.

Важно!

  • Поставете като домашна работа изготвянето на списък с потенциални материали, които учениците да използват за сглобяването на бизиборда. Обърнете внимание върху това, че не трябва да ги купуват, а да използват ненужни части от вкъщи.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.