Население, политическа карта и държави в Северна Америка
Раздел
География на континентите и страните. Северна Америка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват расовия и етнически състав на населението в Северна Америка;
- познават държавите от политическата карта на континента и ги свързват със столици и знакови обекти;
- характеризира САЩ и Канада чрез емблематични символи, природа и култура.
Необходими материали:
- политическа карта на Северна Америка;
- атласи;
- задачи за станции към урок 3;
Учениците си припомнят предишния урок, в който са събрали идеи за своите лапбуци чрез работа по станции, проверяват своя напредък чрез чеклиста.
Инструкции
- “Здравейте, географи! В предишния ни час направихме едно вълнуващо пътешествие из природата на Северна Америка. Посетихте четири станции, преговорихте какво знаете за релефа, климата, водите и природните зони и събрахте някои идеи за своите лапбуци.
- Днес продължаваме. Ще разгледаме населението и държавите на континента. Ще работим отново по станции – всяка станция ще ви снабди с нова информация, която да включите в лапбука си. Да започваме!“
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да свърже предходния урок с днешната тема, да активира паметта и да даде възможност на учениците да проследят напредъка си по лапбука. Така се изгражда вътрешна мотивация за учене и съзнателен избор какво да включат в проекта си.
Важно!
- Подредете трите станции с нужните материали. В центъра на класната стая поставете политическа карта на Северна Америка. Уверете се, че учениците имат своите чеклисти, тетрадки и атласи.
- Напомнете какво правихте в предходния час и обясни целта на днешната дейност.
- Насърчи учениците да питат, ако срещат трудности с лапбука, за да им помогнете навреме.
Учениците работят самостоятелно, но се движат по групи в ротационна система по четири станции, където преговарят знания за населението, политическата карта и държавите в Северна Америка. След всяка станция правят избор какво да включат в лапбука си и накрая споделят пропуски и идеи.
Инструкции
- “Продължаваме нашето вълнуващо изследване на Северна Америка. Ще работим по четири тематични станции, които вече са подредени в класната стая. На всяка ще откриете визуални материали, работни листове и малки предизвикателства.
- Ще се разделим в три групи според номерата в дневника, като всеки ще работи самостоятелно в своята тетрадка с възможност да се консултира със съотборниците си. На всяка станция ще имате точно 5 минути, за да изпълните задачата и да си отбележите какво бихте включили в своя лапбук. Четете внимателно, наблюдавайте, мислете и избирайте.
- След като преминете през всички станции, ще поканя няколко от вас на случаен принцип да споделят какво са научили и по какви идеи ще работят у дома. Всеки избор, който направите днес, ще помогне лапбукът ви да е по-личен, по-пъстър и по-информативен”
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да осигури самостоятелно, осмислено обобщение на ключови знания за населението, политическата карта и държавите в Северна Америка. Учениците упражняват умения за преговор, самооценка и съзнателен избор на съдържание за своя лапбук.
Важно!
- Преди часа подгответе класната стая, като организирате три станции в различни зони на помещението:
- Станция 1: Снимки и елементи, свързани с населението и културата (индианци, ескимоси, и представител на европеидната и негроидната раса, типични жилища, храни и неща от бита).
- Станция 2: Държави - анаграми на имената им, откриване на столиците им
- Станция 3: Любопитни факти.
- Станция 4: Преговор за САЩ и Канада и какво включва визитката на избрана страна.
- Разделете учениците по номера в четири ротационни групи, които ще се движат по посока на часовниковата стрелка. Задайте време от 5 минути за всяка станция и сигнализирайте, когато е време за смяна.
- След приключване на работата по станции, предвидете 2-3 минути за обсъждане. Подканете учениците да си отбележат какво са научили и какво от днешния час ще включат в лапбука си. Накрая поканете няколко ученици на случаен принцип да споделят пред класа своите идеи.
Учениците обобщават наученото, изясняват какво им остава да довършат в лапбука, споделят затруднения и получават последни насоки. Получават срок от една седмица за завършване на продукта си.
Инструкции
- “Нека се върнем към вашите чеклисти - погледнете ги и си отбележете за кои части на лапбука имате информация и какво още иска да проучите у дома.
- Имате срок от една седмица да завършите лапбука. Бъдете открити, задавайте въпроси, ако нещо не ви е ясно – ще ви помогна с идеи, насоки или материали!
- Часът е към своя край и е време да направим едно малко, но важно обобщение. Ще го направим по един малко по-различен начин: с помощта на движение. В единия ъгъл на стаята има залепен лист с надпис „Знам нещо добре“. В другия - с надпис “Научих нещо ново и интересно“. А в третия - “Имам нужда от още информация за моя лапбук“. Искам всеки от вас ще се изправи и ще застане до ъгъла, който най-добре отразява как се чувства след днешните станции.
- Ще поканя няколко от вас да кажат по едно изречение. Можете да се преместите и втори път, ако имате още нещо, което искате да споделите.”
Обобщение
Чрез движение, избор и споделяне учениците осмислят какво владеят, кое им е било ново и интересно и по какви теми трябва още да работят. Това ги подготвя за самостоятелната работа по лапбука, насърчава осъзнатото учене и планирането на следващи стъпки.
Важно!
- За провеждането на дейността подгответе три обозначени ъгъла в класната стая, като поставите съответните надписи.
- Насочете вниманието на учениците към чек листите: нека всеки да провери и отбележи:
- какво вече е направил по лапбука;
- какво остава да довърши у дома;
- какво ново е решил да включи след днешния час.
- Поощрете въпросите - създайте безопасна и подкрепяща атмосфера, в която всеки ученик може да поиска съдействие, насока или допълнителен материал. След проверката по чеклиста поканете учениците да се изправят и да изберат ъгъл, който отразява тяхното моментно усещане.
- След позиционирането поканете няколко ученици на случаен принцип да обяснят своя избор. Може да дадете възможност за второ позициониране.
