Да подредим приказката – стъпка по стъпка!
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи).
Необходими материали:
- структура на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
- текст на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
- шаблон за карта-структура на приказка
- цветни моливи
- флипчарт лист
- маркери
Учениците се запознават с модела за създаване на приказка чрез пример и визуално табло.
Инструкции
- "В предходния урок започнахме да си измисляме герои и да си представяме какво се случва с тях. Днес ще подредим историята така, че да бъде вълнуваща и разбираема.
- Ще ви покажа една тайна. Всяка добра приказка има четири части – като стъпки по пътя на героите. Ето ги:
- Начало (въведение) – Кои са героите? Къде и кога се случва действието? За какво говорят героите?;
- Развитие - Какво се случва? (Действието започва.);
- Кулминация – Най-напрегнатият момент! Какво се обърква?;
- Край (Заключение) – Как завършва всичко?;
- Каква е поуката?
- А сега ще ви прочета отново приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Вие слушайте внимателно и след това заедно ще я разглобим на части. Готови ли сте?
- Кои са героите?
- Къде и кога се случва действието?
- Какво обърква нещата?
- Как е решен проблемът?
- Каква е поуката на тази приказка според вас?
- Сега ще разясним структурата на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков по дадената цветна диаграма.
- Въведение (Начало): Представени са предметите в кухнята (чайник, тенджера, гърне), зимна обстановка. Чайникът разказва история от миналото си.
- Развитие (Какво се случва?): На чаено тържество се появява красива червена порцеланова чаша. Чайникът и други предмети се влюбват в нея.
- Кулминация: Чайникът се разгорещява от любов и пълни чашата с твърде горещ чай – тя се счупва.
- Заключение (Край и поука): Всички са разочаровани. Чайникът решава никога вече да не се „жени“.
- Поука: В чувствата и отношенията трябва да бъдем разумни, за да не нараним себе си и другите."
Обобщение
В тази дейност учениците разбират, че всяка приказка има ясно подредени части. Те ни помагат да разкажем историята интересно и разбираемо.
Важно!
- Насърчавайте участие чрез въпроси: „Как разбирате, че това е началото?“ „В кой момент героите решават проблема?“
В екипи учениците създават „карта“ на своята приказка, вдъхновена от модела на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Използват работен лист с четири зони - начало, развитие, кулминация и край.
Инструкции
- "Сега ще създадем карта на нашата приказка, вдъхновена от “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Тази приказка беше кратка, но много силна, защото в нея се случиха три важни неща – и ние ще ги използваме като зони в нашата приказна карта.
- Всяка група ще получи лист, разделен на четири части.
- Начало – неразбирателство (конфликт)
- Кои са героите?
- Какво ги кара да спорят или да не се разбират?
- Развитие - как се развива случката?
- Кулминация
- Какво се обърква?
- Какъв е най-странният или напрегнат момент?
- Заключение и поука
- Какво се случва накрая?
- Какво научават героите? Каква е поуката?
- Начало – неразбирателство (конфликт)
- Можете да попълвате с кратки изречения, скици и да поставите заглавие на своята приказка. Не е нужно да пишете много – важно е да имате ясна идея за всяка част."
Обобщение
В тази дейност учениците създават карта с четири важни спирки на своята приказка – начало, развитие, кулминация (напрегнат момент) и заключение (край с поука). Това ще бъде основата, по която те в следващия час ще започнат да създават текст.
Важно!
- Подтиквайте учениците да използват думи и идеи от приказката.
- Помагайте при формулиране на поуките.
- Насърчавайте разнообразие – нека всяка група създаде различна ситуация.
Учениците представят финалната част от своята приказка – поуката. Всеки екип споделя с класа какво послание носи неговата история. Заедно съставят табло „Поуките от нашите приказки“.
Инструкции
- "Всяка приказка, дори и най-кратката, носи нещо важно – поука. Тя е като подарък, който получаваме накрая – не за героите, а за нас, читателите.
- Сега всеки екип ще сподели с класа:
- Как завършва приказка, която сте създали.
- Каква е поуката – с едно изречение, ясно и разбираемо.
- Можете да започнете така: “Нашата приказка ни учи, че…”, “Героите разбраха, че…” или “В края научихме, че…”.
- Ще запишем всички поуки на флипчарт лист, за да видим какво научихме като клас."
Обобщение
Учениците завършват урока с откриване на най-важното – поуката. Разбират, че зад всеки спор, всяко объркване и всяка смешна случка в приказката се крие мъдрост. В следващия час, когато започнат да създават текст, те ще знаят в каква посока ще поеме тяхната история – към послание, изпълнено със смисъл.
Важно!
- Насърчете краткост, яснота и разнообразие в изказа.
- Свържете някои от поуките с реални житейски ситуации – училище, приятелство, грешки и прошка.

