Да опознаем органите на човешкото тяло

Раздел

Човекът и здравословният начин на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават основни органи в човешкото тяло (сърце, бели дробове, стомах);
  • свързват органите с основните им функции;
  • развиват умения за работа по групи и представяне на знания;
  • осмислят значението на органите за здравословния начин на живот.

Необходими материали:

  • картинки на органи от човешкото тяло
  • работен лист “Отбор бели дробове”
  • работен лист “Отбор стомах” – ламиниран
  • работни листове “Органи на човешкото тяло”
  • 2 бр. сламки за бели дробове
  • 2 бр. балони за бели дробове
  • 2 бр. сламки за проект сърце
  • 1 бр. балон за проект сърце
  • 2 бр. пластмасови чашки за проект сърце
  • хранителна боя в червен цвят
  • вода 
  • торбичка с цип
  • бобени зърна за проектите сърце и стомах
  • тетрадки за водене на записки
Какво е това и къде се намира?
5 минути
Въведение

Учителят показва на учениците картинки на различни органи от човешкото тяло, като ги насърчава да познаят кой е органа, да покажат къде се намира и да предположат каква е неговата функция.

Инструкции

- Нашето тяло е нашият дом. Когато то е здраво и в баланс, ние се чувстваме добре, активни и спокойни. За да можем да се грижим добре за здравето си, трябва добре да познаваме какво е устройството на нашето тяло и именно това е темата на нашето ново пътешествие. Ще търсим отговор на въпроса “Как можем да се грижим за органите в тялото ни, за да бъде то здраво и силно?”

- Сега ще ви покажа картинки на няколко органа в човешкото тяло. Вашата задача е да опитате да познаете какво виждате. Ако можете да покажете къде според вас се намира в тялото, ще бъде добре. Също така, помислете и какво е неговото предназначение - как ни поддържа живи и здрави.

Обобщение

Виждате, че човешкото тяло е съвкупност от много и сложни по своето устройство органи, но това не бива да ви притеснява или плаши, напротив, заедно с вас ще разучим каква е ролята на всеки един орган и как той се вписва в единството на човешкото тяло.

Важно!

  • Помагайте на учениците с насочващи въпроси.
  • На този етап избягвайте да ги поправяте, по-скоро насърчавайте любопитството и интереса им.

Материали за дейността

Анатоми изследователи
25 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, като всеки екип получава описание на устройството и функциите на определен орган от човешкото тяло, както и инструкция за изработване на макет на съответния орган. Учениците проучват информацията, създават макета, а след това го представят пред съучениците си.

Инструкции

- За следващата задача ще се разделим на 3 отбора. Всеки отбор ще получи работен лист и набор от материали, както и различен орган или система от човешкото тяло, на които ще трябва да направи проучване. 

- Когато се запознаете с информацията, ще трябва да изработите макет, който отразява работата на съответния орган или система. 

- Бъдете много внимателни и съсредоточени при изпълнението на задачата, защото ще трябва да представите наученото пред останалите два отбора, така че те да го разберат и да научат онова, което знаете и вие. 

- На разположение за работа ще имате 20 минути. Разпределете добре ролите в екипа: четец, писар, съотборници, които изработват макета и такива, които го тестват.

Обобщение

Научихте повече за това как работят някои от най-важните органи в тялото ни. Направихте макети на сърце, бели дробове и стомах. Така разбрахте по-лесно техните функции, защото работихте с ръцете си, докато учихте.

Важно!

  • Разпределете органите така, че всяка група да има различен.
  • Подпомагайте учениците при използването на материали (особено ножици/лепило).
  • Стимулирайте ги да използват въображение, но и да останат близо до реалността.

При необходимост изгледайте или покажете на учениците видеа с инструкции - експеримент “Сърце” и експеримент “Бели дробове”.

Материали за дейността

Органи в действие
10 минути
Презентация

Всеки от отборите представя органа, който им се е паднал, както и изработения макет. Останалите слушат и са в готовност да отговорят на въпроси от страна на учителя, целящи да направят проверка на разбирането.

Инструкции

- Ученици, сега е ред всеки отбор да представи пред останалите своя орган. Представете най-важното:

  1. Какво е устройството на органа?
  2. Каква е неговата роля в човешкия организъм?
  3. Демонстрирайте своя макет.

Обобщение

Човешкото тяло е съвкупност от различни органи, всеки от които има ключова роля в поддържането на живота и здравето ни. В следващите часове ще се запознаем с още ключови за здравето ни органи и системи, а също така и ще формулираме препоръки за отговорно и здравословно отношение към телата ни.

Важно!

  • Съблюдавайте времето, което има всеки отбор за презентиране.
  • След всяка презентация на отбор, имайте готовност да направите проверка на разбирането, като зададете на останалите конкретен въпрос върху представеното от съучениците им учебно съдържание.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.