Раздел

Българското общество през Възраждането

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разбират причините и последствията от Априлското въстание;
  • разпознават ключови личности и тяхната роля в събитията от 1876 г.;
  • осмислят значението на въстанието за националното освобождение и формирането на българската идентичност;
  • развиват умения за работа с исторически източници и информация.

Необходими материали:

  • работен лист “Априлско въстание”
Какво знаем за 1876 г.?
10 минути
Дискусия

Чрез кратка дискусия и мозъчна буря учениците правят преход от наученото в предходните уроци и онова, което предстои да научат в настоящия урок. Акцентира се върху значимостта на Априлското въстание за националноосвободителното движение.

Инструкции

  • "Време е да се върнем към миналите уроци – кои личности запомнихте?
  • Как мислите, защо хората са се вдигнали на въстание през 1876 г.?
  • Споделете своите мисли и идеи по въпроса, а аз ще ги запиша на дъската, да останат там, докато работим по задачите от часа. Накрая ще видим доколко вашите предположения са се оказали верни."

Обобщение

"Тази дейност ни помогна да се припомним за личностите и събитията, свързани с Възраждането. Подготвихме се за изследването на Априлското въстание и ролята на героите."

Важно!

  • Насърчавайте всички да участват, като давате време за кратки отговори.
  • Водете дискусията без да давате директен отговор – целта е да активирате предварителни знания.

Материали за дейността

Изследователи на Априлското въстание
25 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, за да свържат ключови личности (като Георги Бенковски, Тодор Каблешков) с конкретни събития от Априлското въстание. Попълват таблица с личности, събития и тяхната роля във въстанието.

Инструкции

  • "За следващата дейност ще работите в отбори по трима. Всеки екип получава таблица с три колони - „Личност“, „Какво е направил?“ и „Значението му за Априлското въстание“.
  • Използвайте учебника, бележките от дъската и предоставената на лист информация за въстанието, за да попълните таблицата.
  • Нарисувайте символ или илюстрация, която да показва ролята на въпросната личност или събитие. Ще имате на разположение 15 минути, за да изпълните задачата. След това всеки екип ще представи резултатите си пред класа. Когато сте готови, трябва да излъчите един говорител, който да представи резултатите от вашата работа."

Обобщение

"Тази задача ви помогна да видите как всяка една от личностите, за които говорихме в предходните часове се вплита в ключовите исторически събития от борбата за национално освобождение. Това беше важна стъпка, за да можете да допълните с интересна информация своите лапбуци."

Важно!

  • Проверете дали всяка група разбира инструкциите на задачата.
  • Помагайте с насоки при работа с исторически източници.
  • Насърчавайте всички ученици да участват активно.

Материали за дейността

Защо Априлското въстание е важно?
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху наученото и обсъждат значението на въстанието за България.

Инструкции

  • "Споделете с класа какво ново научихте за Априлското въстание.
  1. Колко от предложенията ви от началото на часа се оказаха верни?
  2. Защо това събитие е важно за България?"

Обобщение

Дискусията помага на учениците да осмислят историческото значение на Априлското въстание, да свържат наученото с националната идентичност и да се подготвят за следващата дейност - изработка на лапбук.

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Обобщете казаното и подгответе децата за последния урок от проекта - създаването на лапбук.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.