Обобщение от обучението
Разлика между Сумативно оценяване и Формиращо оценяване
Какво е Формиращо оценяване?
Примери може да видите във видеото:
Как правя качествено Формиращо оценяване?
Като говорим за качествено ФрО – говорим за последващо действие – както за учителя, така и за учениците, да има смисъл и полза от дадена дейност.
- Ясна цел на урока и какво искаме да проверим;
- Отделяме достатъчно време и НЕ препускаме през 5 различни стратегии за 40 минути;
- Учениците да се замислят – Правим “разбор” на активността;
- Учителя да коригира:
Преди ФрО-то: Какво очаквам да разбера и да чуя?
По време на ФрО-то: Водим записки, за да проследяваме. Не продължаваме без да чуем/прочетем различни отговори на учениците.
След ФрО-то: Какво правя с получената информация? Как реагирам? Предприемаме следващи стъпки на база анализ. Не пишем оценки на всичко, което учениците казват като отговори;
Какви решения мога да взимам на база Формиращо оценяване?
Тук ще видите 9 примерни стратегии. Списъкът не е изчерпателен:
- Обяснявам отново в рамките на часа;
- Каня ученик/ци на консултация;
- Подсигурявам час/ове за упражнение;
- Давам допълнителна домашна работа;
- Групирам учениците по различен начин;
- Давам бонус/по-трудни задачи;
- Пропускам тема ИЛИ се връщам към изминала;
- Отделям време за рефлексия с ученици и поставяне на цели за наваксване;
- Давам устна / писмена обратна връзка;
Цели за формиращо оценяване в различни моменти от часа
В началото на часа: | По време на часа: | В края на часа: |
---|---|---|
Информация за усвоено от предишен час; Преход към нов урок и фокусиране на вниманието; Проверка на знанията за текущия учебен час – диагностика; Лично мнение, интереси, нагласа на учениците за предстоящото; | Информация за разбиране на нов материал и начин на учене; Възможност за поправяне на неразбиранията; Начин да приложат наученото/ да го свържат със своите разбирания; Възможност за сътрудничество и учене един от друг; | Обща информация за ниво на разбиране на учениците от урока; Информация за индивидуални въпроси, нужди и притеснения; Чувство за завършеност на часа; Яснота за следващи стъпки; |