Политическа карта на Европа: групиране на държави
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№1 по География за 7. клас “За щастието, саамите, Лапландия и… писмо до Дядо Коледа”.
Инструкции, формулирани към учениците:
- “Политическата карта на нашия континент не винаги е изглеждала такава, каквато е в момента. Страни са изчезвали, появявали са се нови, някои са се обединявали, други са се разделяли. Как мислите, защо се случва това?
(Учителят показва карта на Европа в различни етапи – напр. 1914, 1945, 1991, днес – на слайд/екран)
“Политическата карта се променя, защото се променя светът. Днес част от страните в Европа си сътрудничат в международни съюзи като Европейския съюз, НАТО. Това наричаме интеграция – сътрудничество между независими държави с общи цели.
Но знаете ли, че има обединение, в което участват над половината европейски държави включително и нашата страна? Досещате ли се кое е то ? Да, това е Европейският съюз.Европейският съюз е организация от европейски държави, които си сътрудничат в икономиката, сигурността, културата, опазването на околната среда и още много други области. В него влизат 27 държави. Те имат общи правила, много от тях използват една валута – еврото – и се стремят да пазят мира на континента.
На екрана има пъзел, нека заедно да го подредим и да научим кои държави членуват в съюза Докато го правите, да се запитаме:
- Кои държави вече познавам?
- Кои от тях бяха част от моята група?
- Кои държави от моята група НЕ са в ЕС?
Благодаря ви за споделянето и активното участие. Радвам се, че заедно достигнахме до извода, че политическата карта не е само граници и цветове – тя е израз на това как хората избират да живеят заедно, да споделят, да се свързват и да изграждат общ дом – Европа.
Ще се разделите в четири екипа. Всеки екип ще получи специална карта на Европа и ще изследва държавите по един от следните признаци:
- По географско положение – островни, полуостровни и вътрешноконтинентални;
- По площ – големи , средни, малки държави, /държави джуджета/;
- По брой на населението – големи, средни и малки;
- По форма на управление – монархии и републики.
Като използвате атлас и учебник открийте кои държави влизат във вашата група, отбележете на картата държавите и столиците и да подготвите кратко представяне – Защо са групирани така? Какво ги свързва?
След това ще видим как тези различни признаци ни помагат да разберем по-добре политическата карта на Европа и ще направим връзка с идеята за съюзите между държавите.
Чудесно се справихте с вашите групирания.“
Важно!
- Запознайте учениците с Европейския съюз, членството на България в него и им предложете да подредят заедно онлайн пъзела на ЕС (линк към пъзела), като го отворите на голям екран или интерактивна дъска.
- След това разделете учениците в четири екипа и им възложете за задача да сортират държавите в Европа по определен признак:
- географско положение (островни, полуостровни, вътрешноконтинентални),
- площ (големи, средни, малки държави, държави джуджета),
- брой на населението (големи, средни, малки),
- форма на управление (монархии, републики).
- Всеки екип ще използва атласа и учебника, за да попълни работния лист. Дайте време за работа 7 минути. Предвидете време за кратко устно обобщение пред класа (в рамките на 1–2 минути). Това ще помогне на всички ученици да усвоят пълната картина на политическото групиране на Европа.




