Обучения с кредит

Обученията с кредит са едно от най-важните доказателства за продължаващата квалификация на учителите и задължителен елемент в атестацията им.

Законът за предучилищното и училищното образование дефинира квалификационния кредит като „измерител на времето, в което педагогическият специалист се е обучавал за повишаване на квалификацията си“. Квалификационните кредити са начин да бъде измерено и лесно проследимо професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. 

На практика обаче квалификационният кредит означава едно – програмата, в която сте решили да се обучавате, е преминала през процедура на акредитация. Експерти са проверили формалното съответствие между предлаганото обучение и квалификацията на обучителите. Потвърдено е, че електронната платформа, която обучителната организация използва, отговаря на изискванията, определени в Наредба № 15, и че за всеки от обучителите са представени по три референции.

Но до тук са само формалните особености на обученията с кредит.

Най-важната проверка на обучението с кредит всъщност правят учителите. Документалното съответствие и реалното качество често са две различни неща. Единствено педагогическите специалисти, които вече са преминали дадено обучение с кредит, могат да потвърдят дали то е ефективно и полезно, да графикът се спазва, дали съотношението между теоретична част и практически задачи е оптимално и дали времето е реално уплътнено със смислени дейности. Ефективното обучение не се измерва с броя на присъдените кредити, а с това доколко придобитите знания и умения намират приложение в педагогическата практика. 

Защо е важно включването в обучения с кредит?

Законът за предучилищното и училищното образование (в сила от 2016 г.) и Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти определят реда и условията, при които се присъждат квалификационни кредити:

  1. 1 квалификационен кредит се присъжда за 16 академични часа, от които не по-малко от 8 академични часа са присъствени (в т.ч. в синхронно обучение от разстояние в електронна среда). 
  2. За атестационния период (4 години) всеки педагогически специалист е длъжен да придобие не по-малко от 3 квалификационни кредита (т.е. да се обучава не по-малко от 48 академични часа). 
  3. Присъдените квалификационни кредити се удостоверяват с документ за допълнителна квалификация. 

Системата от квалификационни кредити се определя с държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Тя е основа за кариерно развитие, наред с учителския стаж, придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането. По-големият брой квалификационни кредити и по-високата професионално-квалификационна степен подпомагат по-бързото кариерно развитие, независимо от учителския стаж.

Обученията с кредит – само по одобрени програми

Не всяка организация има правото да присъжда квалификационни кредити. Повишаването на квалификацията на педагогическите специалисти се извършва от специализирани обслужващи звена, висши училища и научни организации. Техните програми за обучение се одобряват при реда и по условията на чл. 222 от Закона за предучилищното и училищното образование и се вписват в Информационния регистър на МОН.

Квалификация може да се организира и чрез обмен на добри практики (напр. международни проекти). В тези случаи кредитите се признават след заявление до началника на РУО с приложени документи. Присъжда се кредит, ако са конкретизирани съдържанието и продължителността на обучителното събитие или е удостоверено участие с доклад, съобщение, презентация, публикация и др.

Кога обучението не носи квалификационен кредит

Вътрешноинституционалната квалификация е отговорност на всяка детска градина, училище и център за подкрепа за личностно развитие. Измерва се в академични часове и за нея не се присъждат квалификационни кредити. Всяка институция е длъжна да осигурява условия за провеждането ѝ в рамките на не по-малко от 16 академични часа годишно за всеки педагогически специалист. 

Квалификацията извън институцията също не е задължително обвързана с квалификационни кредити. Понякога обученията, които най-точно отговарят на педагогическите нужди на учителите, не са сред акредитираните от МОН програми. Ползата от подобни обучения проличава най-ясно в класната стая – приложими идеи, готови за използване материали и други. 

Как да разпознаем ефективното обучение с кредит

Квалификационният обучителен кредит сам по себе си не гарантира качество. Ефективното обучение се разпознава по няколко признака:

  • актуално съдържание, свързано с реални ситуации от училищната практика;
  • добър баланс между теория и практическа работа;
  • опитни обучители, които умеят да ангажират аудиторията си;
  • подкрепа от обучителите преди, по време на и след обучението;
  • рационално използване на времето и ангажиране на участниците със смислени и практически ориентирани дейности;
  • възможност за споделяне на опит между участниците по време на обучението;
  • качествена и бърза обратна връзка при изпълнение на задачите в края на обучението; 
  • измерим резултат – промяна в подхода на учителя, нови идеи за работа, подобрени умения.

Най-точната проверка на ефективността правят самите учители, а най-сигурният индикатор за практичност остава обратната връзка от колеги, преминали същото обучение. Можем да я получим както от представители на собствената си институция, така и чрез образователните платформи, които предлагат възможност за потребителски коментари, форумите и групите за учители в социалните мрежи. Не трябва да забравяме обаче, че усещането за удовлетвореност е субективно – обратната връзка може да е ценна за нас само когато се основава на факти, а не на емоционални оценки.

Избор и планиране на обучение с кредит

Повишаването на квалификацията се осъществява по програми и във форми по избор на педагога, но съобразени с:

  • професионалния профил на длъжността;
  • индивидуалния план за професионално развитие;
  • резултатите и препоръките от атестация;
  • националната, регионалната, общинската и училищната политика.

На институционално ниво приоритетите са заложени в Плана за квалификационна дейност, чиято реализация се контролира от директора. Институциите могат да организират обучения с кредит за целия колектив, а отделни специалисти да се включват в обучения по график според профила си и установените дефицити. 

Участието в обучения с кредит не е самоцел, а средство за подпомагане напредъка на децата и учениците и за повишаване на техните образователни постижения.

Практически идеи за планиране на квалификацията с кредити

В основата на всеки успех стои доброто планиране. Какво да направим, за да бъде квалификацията ни максимално полезна както за нашето професионално израстване, така и за напредъка на нашите ученици?

Обучения с кредит

1. Планирайте на годишна база и мислете стратегически

В началото на учебната година си съставете личен план за квалификация, за да направите ефективни обученията с кредит за себе си. Определете:

  • колко кредита са ви необходими за периода;
  • в кои области искате да се развивате (например дигитални компетентности, работа с ученици със СОП, иновации в образованието);
  • кога е най-удобното за вас време за включване в обучения.

Не оставяйте натрупването на кредити за последния момент преди атестация. Участвайте поне в едно-две обучения годишно, за да бъде професионалното ви развитие непрекъснато. Съобразете се с училищния План за квалификация. Всяка институция предвижда финансиране за включените в него обучения.

2. Проверявайте акредитацията на обученията

Преди да се запишете, убедете се, че обучението с кредит е одобрено от МОН и фигурира в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти. Това гарантира, че получените кредити ще бъдат признати при атестиране.

3. Избирайте обучения, които носят реална полза

Броят кредити не трябва да бъде водещ критерий при избора на обучение – търсете курсове, които развиват практически умения, приложими в работата ви (например управление на класната стая, дигитални уроци, проектно-базирано обучение, иновативни методи на оценяване).

4. Консултирайте се с колеги

Споделяйте с колегите си кои обучения са били полезни за вас. Търсете тяхното мнение.

5. Обновявайте редовно педагогическото си портфолио.

Добавяйте редовно информация за квалификацията си в педагогическото портфолио. Това ще улесни доказването на придобитите компетентности при атестация.

Документиране на придобитата квалификация

Придобитите компетентности се отразяват в професионалното портфолио. А самото портфолио е набор от материали, които удостоверяват в какви дейности и обучения сте участвали, какви добри практики сте прилагали, какви резултати сте постигнали в работата с деца и ученици и кариерно развитие. Портфолиото подпомага атестирането и самооценяването на педагогическия специалист.

Финансиране на обученията 

Действащият Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование определя годишните средства за квалификация да бъдат в размер не по-малък от 1,2% от годишните средства за работна заплата на педагогическия персонал. Допълнително финансиране е възможно по национални програми и проекти.

Предстоящи изменения (в проект)

Правителството предлага изменения в законодателството, които засягат обученията с кредит и цялата кредитната система, атестирането и кариерното развитие на учителите. Акцентите в промените включват:

  • преминаване към ежегодно оценяване на труда вместо атестиране на 4 години; 
  • въвеждане на нови кариерни статути (базови учители, методици)
  • квалификация с акцент върху реално придобитите компетентности, а не върху измерването на академични часове и времето, прекарано в обучение; 
  • информационна система за наблюдение и рейтинг на програмите
  • изискване за минимум три кредита за периода на оценяване, от които поне един в резултат на вътрешноинституционална и/или междуинституционална квалификация и поне един в резултат на обучение по програми на организациите по чл. 222, ал. 1 (специализирани обслужващи звена, висши училища и научни организации).  

Кредитите от вътрешно/междуинституционална квалификация ще се присъждат от:

  1. началника на РУО – за участие по международни и национални програми/проекти;
  2. директора – за вътрешно- и междуинституционална квалификация.
    Министърът на образованието ще утвърждава ежегодни приоритетни тематични области за квалификация според потребностите на системата.

Необходимостта от постоянно повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти е безспорна, защото образованието е сред най-динамично развиващите се сфери. Предстои да стане ясно кои от предлаганите промени ще станат факт и дали новият модел на кредитната система ще отразява по-точно придобитите компетентности. Междувременно именно учителите са отговорни за избора на обучения с кредит, които реално допринасят за тяхното професионално развитие и за качеството на учебния процес.

Източници:

Министерство на образованието и науката. (2016). Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) в сила от 01.08.2016 г.

Министерство на образованието и науката. (2019). Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.

Министерство на образованието и науката. (2025). Правителството предлага промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Достъпно на: https://www.mon.bg/news/pravitelstvoto-predlaga-promeni-v-zakona-za-preduchilisthnoto-i-uchilisthnoto-obrazovanie/ 

Министерство на образованието и науката. (2025). Проекти на документи. Достъпно на: https://www.mon.bg/dokumentatsiya/proekti-na-dokumenti/

Онлайн обучения от РААБЕ. (2023). Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. Достъпно на: https://raabeonline.com/wp-content/uploads/2024/01/ktd_28_12_2023.pdf

Още полезни статии:

Интердисциплинарен урок
Ефективно сътрудничество

Интердисциплинарен урок – защо и как да го планираме?

Обичаен ден в учителската стая. Проверявате тестове, родител ви звъни по телефона, междувременно извинявате отсъствия в електронния дневник, докато получавате съобщение от ръководството, че се

Приобщаващо образование
Приобщаващо образование

Приобщаващо образование – защо и как?

Приобщаващо образование е системата от общообразователни и общочовешки ценности: приемане, толерантност, равнопоставеност, достъпност… То не е само за децата със специални образователни потребности /СОП/, то

Моделът 4К
Инструменти за учители

Моделът 4К в образованието

Може би, като учители, вече сте чували многократно от учениците си за популярното Интернет меме “6-7 (six-seven)”, но чували ли сте за „Модела 4К“?  „Моделът

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.