Кино в класната стая: моят първи анимационен проект
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- създават писмен текст по преживяна случка;
- визуализират текста с помощта на онлайн платформа.
Необходими материали:
- работен лист “Ключови елементи на анимацията”;
- дигитални устройства с достъп до приложения Brush Ninja или Storyboard That;
- проектор или интерактивна дъска.
Учениците обсъждат какво е необходимо, за да превърнат сториборда си в пълноценна анимация.
Инструкции
"Ученици, днес ще направим следващата стъпка: ще превърнем една сцена от сториборда в истинска анимация.
Освен самото изображения, какво още има в една анимация? Да, точно така - има звук: музика, глас, някакви други звуци.
Не забравяйте – днес вие сте режисьори, сценаристи, актьори и монтажисти в едно! Всеки от вас ще се опита да превърне своето съчинение във филм.”
Обобщение
Учениците се подготвят да превърнат в истински филм.
Важно!
- Говорете с бодър глас, така че да създадете ентусиазъм за предстоящата задача.
Материали за дейността
Урокът се провежда в компютърния кабинет. Учениците работят върху един кадър от свояте анимации: добавят текст, диалог, звук и музика към сцени от сториборда си в онлайн приложение - Brush Ninja или Storyboard that.
Инструкции
“Ученици, дойде моментът, в който вие трябва да превърнете сториборда в истинска анимация.
Прегледайте своя сториборд – припомнете си героите, сцените и как се развива историята.
Стартирайте нов проект в избраното приложение. Пресъздайте сцена от вашия сториборд.
Проверете ясно ли е какво се случва! Не е нужно всичко да е перфектно! Ако нещо не изглежда както трябва - спрете, помислете и опитайте друго решение. Вие сте творци!
Имате 25 минути за работа Ако остане време, започнете подготовка на следващата сцена.”
Обобщение
Учениците прилагат дигитални и творчески умения за създаване на анимация.
Важно!
- Предварително се запознайте с платформите Brush Ninja или Storyboard that и изберете с коя ще работите. И двете са интуитивни и подходящи инструменти за работа с ученици в начален етап, но имат различен фокус и възможности.
- Brush ninja (https://brush.ninja/) e идеална за деца без опит. Не изисква регистрация и работи директно в браузъра, дори на по-слаби устройства. За сметка на това няма възможност за добавяне на аудио или глас, а е ограничена до 2D рисуване и кратки анимации
- Storyboard That https://www.storyboardthat.com/ е също с лесен интерфейс с drag‑and‑drop. Създават се сцени с готови фонове и герои. Може да се добавят балончета с текст. Изисква се регистрация и безплатната версия позволява ограничен брой сторибордове (2 на седмица). Не поддържа глас и понякога зарежда (особено на по-слаби устройства) бавно.
- Покажете на учениците как да влязат в избраната платформа. Направете демонстрация как се започва проект и как се добавят елементи в полето.
- Наблюдавайте как учениците работят и се уверете, че всеки е създал поне едно изображение към сториборда си. Съберете готовите анимации на едно място - например в Google Drive.
- Съберете от децата идеи за песни, които биха били подходящи за музка по време на тяхното представяне в следващия час.
Учениците споделят какво са успели да направят и какво им е било най-интересно или предизвикателно при създаването на анимацията.
Инструкции
“Ученици, сега, когато проектът ни наближава своя край, помислете и споделете:
- Какво ви беше най-забавно днес?
- Кое ви затрудни, но успяхте да се справите?
- Какво ново научихте за създаването на анимации?
Следващия час ще представим вашите проекти пред публика. Всеки от вас ще ще прочете изразително разказа си на фона на своята анимация и подходяща мелодия.”
Обобщение
В края на урока учениците осмислят процеса по създаване на анимацията – от сториборда до финалната форма. Те се научават да разпознават силните страни на своята работа, както и областите, които могат да подобрят. Рефлексията развива умения за самооценка, дава увереност в творческия им потенциал и ги подготвя за публичното представяне на проектите в следващия час.
Важно!
- Насърчете всички ученици да дадат своя принос – независимо дали чрез думи или чрез показване на част от работата.
- Подчертайте колко важно е усилието, а не перфектният резултат.
- Използвайте отзивите на учениците, за да направите преход към представянето на готовите филмчета в следващия час.
