Същност и значение на ензимите
Раздел
Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите; Биологични катализатори; Фактори на ензимната активност.
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията белтък, активен център, катализатор, биохимичен процес, химична реакция, енергийна бариера, субстрат, ензимо-субстратен комплекс, ензимо-продуктен комплекс, активатор, инхибитор;
- описват строежа и структурата на белтъчните молекули;
- дават примери за приложението на ензимите в бита и промишлеността.
Необходими материали:
- Списък с термини и понятия за преговор преди началото на практическите дейности;
- Презентация за употребата на ензимо-катализираните процеси в ежедневието и в различните индустрии;
- Работен лист за изследване на ензимната активност.
Започнете часа като преговорите вече изучените термини и понятия, които ще бъдат необходими на учениците, за да могат да осмислят дейностите в проекта. Можете да направите това по един забавен, ангажиращ и креативен начин, с помощта на играта “Горещ стол”.
В тази игра учениците се редуват да сядат на стол, поставен с гръб към дъската и с лице към класа.
- На дъската се записва или прожектира определен термин, който е видим за класа, но не и за ученика на стола.
- С помощта на въпроси към класа, на които може да се отговори само с “ДА” или “НЕ”, ученикът на “горещия стол” трябва да познае термина на дъската.
- При необходимост, позволете на ученика да задава и въпроси от отворен тип, на които може да се даде по-насочващ отговор, без да се разкрива думата, написана на дъската.
- Когато дава крайното си предположение, ученикът трябва да предостави две доказателства в подкрепа на своето решение. Доказателствата се базират на зададените въпроси и получените отговори. Например, ако ученикът смята, че верният отговор е “белтък”, неговите доказателства могат да бъдат: “изграден е от полипептидни вериги и изпълнява разнообразни функции в клетката”.
Инструкции
“Ученици, ще поставя този стол с гръб към дъската. Ще посоча един от вас, който ще седне на стола, след което ще запиша на дъската термин, който вече сме изучавали в предходните уроци. Ученикът на стола трябва да познае термина на дъската, като ви задава въпроси, на които може да се отговори само с “ДА” или “НЕ”. Налучкването и подсказването не са позволени. За верен се приема отговор, който е подкрепен от поне две доказателства. Когато ученикът познае термина, той се връща на мястото си, а на стола ще седне следващият ученик.”
Обобщение
“С помощта на тази забавна дейност си припомнихме вече изучени термини и понятия, които ще ни бъдат необходими в следващите дейности по проекта.”
Важно!
- Не се позволява налучкване! Насърчете учениците да задават въпроси за същността, структурата, функциите на търсения процес, явление или обект.
- Преди да започнете играта, обяснете ясно правилата и помолете учениците да не подсказват верния отговор на ученика на стола.
Попитайте учениците за какво се използват ензимите в бита и промишлеността. Генерирайте различни идеи, след което покажете на учениците презентация, включваща най-популярните начини за използване на различните видове ензими.
Докато разглеждате слайдовете, не пропускайте да поздравите учениците за всяко тяхно правилно предположение. Има ли приложения, които са изненадващи за тях?
Дискутирайте:
- Каква точно е ролята на дадения ензим във всяко от производствата?
- Може ли да бъде осъществена химичната реакция, без помощта на ензими?
- Ако ензимът бъде заменен от друг ензим, химичната реакция ще може ли да се осъществи?
- Какви могат да бъдат професиите на хората, които работят с ензимни молекули?
Направете обобщение за важността на ензимните молекули и използването им в бита и в практиката.
Инструкции
“Сега всеки от вас трябва да дискутира със съседа си по чин за какво могат да се използват ензимите в бита и в промишлеността. В рамките на две минути генерирайте поне 3 идеи. Един ученик от всеки екип трябва да излезе на дъската и да запише една от тях, като следи да не повтаря някое от вече записаните предложения. След това ще ви покажа кратка презентация за употребата на ензимите и ще проверим кои от предположенията ви са правилни.”
Обобщение
“Установихме, че ензимите се използват за производството на най-различни продукти и са жизненоважни за здравето на нашия организъм.”
Важно!
Насърчете учениците да дават аргументирани предположения и да проявяват уважение към мнението на другите.
Представете целите на настоящия проект - учениците трябва да приготвят ензимен разтвор и да тестват как неговата концентрация и температура влияят върху скоростта на протичане на биохимичната реакция.
За да могат да осмислят добре поставената задача, учениците трябва да познават структурата и начина на действие на ензимните молекули. Раздайте на всеки ученик по един работен лист, в който да отбележи дефинициите на някои ключови понятия и да даде аргументирани отговори на поставените казуси.
Инструкции
“Сега ще ви раздам по един работен лист за изследване на ензимната активност. В рамките на десет минути всеки от вас, самостоятелно, трябва да потърси отговорите на въпросите от първата страница. Можете да си помагате с учебника, тетрадката или записки от дейностите, които вече направихме.”
Обобщение
“Днес разбрахме какво представляват ензимните молекули, как са изградени и какви са техните функции в организма. Открихме също, че различни видове ензими се използват по време на производствените процеси. Тази информация ще ни бъде нужна, за да можем в следващия етап от проекта да проверим какви фактори влияят върху ензимната активност и как можем на практика да приложим тези знания.”
Важно!
Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация и им напомняйте за оставащото време. При необходимост помагайте с насочващи въпроси и пояснения.
Поздравете класа за добре свършената работа и направете кратко обобщение на вече усвоените знания.
За домашна работа възложете на учениците да изследват какво точно представлява ензима каталаза, с който ще работят в следващия етап от проекта. Насърчете учениците да потърсят информация в учебни помагала, образователни видеа и платформи в интернет.
Инструкции
“За домашна работа всеки от вас трябва да проучи какви са вида, строежа, структурата и функциите на ензима каталаза и да потърси информация защо този ензим е важен за живота на хората. Проучете кои други ензими са важни за човешкия организъм и за различните производствени процеси. Направените открития запишете в работните листове за изследване на ензимната активност.”
Обобщение
“Тази част от проекта е много важна за успешното справяне със следващия етап. В процеса на работа ще откриете някои основни характеристики на ензима каталаза, които ще ви бъдат необходими, за да изследвате факторите, които влияят върху неговото функциониране.”
Важно!
Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация.


