Химични свойства на благородните метали
Раздел
Разтвори и химични реакции във водни разтвори / Окислително-редукционни процеси. Електролиза.
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията метал, неметал, химична реакция, химично съединение, периодична система, група, период, окислително-редукционен процес, окисление, редукция;
- описват физичните и химичните свойства на благородните метали;
- дават примери за приложението на металите в бита и промишлеността.
Необходими материали:
- Менделеева таблица;
- Технологична карта “Потъмняване на среброто”;
- Работен лист “Потъмняване на среброто”;
- Списък с термини за преговор;
- Презентация за свойствата на металите;
- Малък сребърен предмет, например обица или посребрена монета (за всяка група);
- Нитрилни ръкавици;
- Спирт;
- Кухненска хартия;
- Гел за миене на съдове;
- Яйца – по три броя за всяка работна група;
- Малка тенджера;
- Вода;
- Печка или малък котлон за сваряване на яйцата.
Започнете часа като направите своеобразен преговор на вече изучените термини и понятия, които ще бъдат необходими на учениците, за да могат да осмислят новите знания. Можете да направите това по един забавен, ангажиращ и креативен начин с помощта на играта “Нарисувай това”.
В тази игра ученици, избрани на случаен принцип, излизат на дъската и чрез рисунка трябва да обяснят на останалата част от класа определен термин, понятие или процес. Ученикът, който визуализира термина, няма право да използва думи и жестове, за да подсказва на класа. При получаване на верен отговор, ученикът, който е отправил предположението трябва да аргументира мнението си като предостави поне един аргумент. Например, ако рисуващият ученик е изобразил понятието “молекула”, аргументът би могъл да бъде: “това са свързани помежду си атоми” или “структурата няма електричен заряд”.
Инструкции
“Ученици, ще посоча един от вас, който ще дойде при мен и ще изтегли термин, вече изучен в предходните уроци. Посредством рисунка, той трябва да обясни този термин на класа, без да използва думи или жестове. Останалите ученици трябва да опитат да познаят кой е термина. Имате право да задавате въпроси на рисуващия, въз основа на които той да направи своята рисунка по-точна. За верен се приема отговор, който е подкрепен от поне едно доказателство. След това ролята на “рисуващ” ще заеме следващият ученик.”
Обобщение
“Поздравявам ви за вашата активност и показани знания! С тази забавна игра си припомнихме кои са основните градивни частици на веществата, начина по който те се свързват помежду си, вида на веществата, които образуват, и тяхното систематизиране. Тази информация ще ни бъде нужна, за да можем в следващия етап от проекта да проверим какви са свойствата на металите Сребро и Алуминий, на какво се дължат тези свойства и как можем да ги използваме за решаването на често срещан битов проблем.”
Важно!
- Пригответе термините и понятията за преговора. Можете да използвате малки картончета или сгънати листчета, от които учениците да избират.
- Преди началото на играта обяснете ясно правилата и се уверете, че всички ги разбират добре.
- Не се позволява налучкване! Насърчете учениците да задават въпроси за същността, структурата и функциите на търсения процес, явление или обект. Рисуващият ученик не може да да даде устен отговор, но може да добави детайли към рисунката си, за да насочи по-добре съучениците си.
- Следете за спазването на правилата и насърчавайте всички ученици да се включват в дейността.
- В края на играта поздравете учениците за тяхната ангажираност и представяне. Направете обобщение на разгледаните термини и понятия.
Попитайте учениците за какво се използват металите в бита и промишлеността и кои техни физични и химични свойства позволяват употребата им за споменатите цели. Генерирайте различни идеи и запишете част от тях на дъската.
Направете кратка презентация за свойствата на металите и употребата им в бита и промишлеността.
Дискутирайте:
- По какво се различават свойствата на металите от първа, втора и трета група на периодичната система?
- Може ли даден метал да бъде заместен от друг метал при производството на определени изделия? Използвайте като примери някои от идеите, записани на дъската. До какви проблеми може да доведе това?
- Какви могат да бъдат професиите на хората, които използват метали в работата си?
Инструкции
“Сега всеки от вас трябва да дискутира със съседа си по чин за какво могат да се използват металите в практиката и кои техни свойства предполагат употребата им за съответните цели. В рамките на две минути генерирайте поне 3 идеи. Един ученик от всеки екип трябва да излезе на дъската и да запише една от тях, като следи да не повтаря някое от вече записаните предложения. След това ще ви покажа кратка презентация за основните свойства на металите и ще проверим кои от предположенията ви са правилни.”
Обобщение
“Както вие правилно отбелязахте, металите се използват за най-разнообразни цели, както в бита, така и в промишлеността. Това се дължи на техните специфични физични и химични свойства. В следващата дейност ще открием кои от свойствата на среброто са причина за неговото потъмняване.”
Важно!
- Насърчете гимназистите да проявяват уважение към мнението на съучениците си.
- По време на презентацията не пропускайте да поздравите учениците за всяко правилно предположение, което са записали на дъската.
Представете целите на настоящия проект - учениците трябва да проверят как може петната по сребърните предмети да бъдат почистени с домашно направена батерия и по какъв начин концентрацията на използвания електролит влияе върху този процес.
За да разберат как може да се обърне на обратно процеса на потъмняване на среброто при контакт с въздуха, учениците трябва първо да изследват самия процес на потъмняване и да разберат на каква химична реакция се дължи той. За целта всяка работна група трябва да създаде подходящи условия за потъмняване на сребърни (или посребрени) предмети, като ги постави в контакт с прясно сварени яйца.
Инструкции
“Сега всяка работна група трябва да създаде подходящи условия за потъмняване на среброто и да определи каква химична реакция протича между метала и веществата във въздуха. Следвайте внимателно стъпките в технологичната карта, която ви раздадох, като спазвате правилата за безопасност при работа с химически реактиви, режещи инструменти и електрически уреди.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност създадохме подходящи условия за потъмняване на среброто. А защо това е така? Как сварените яйца могат да предизвикат потъмняването? Ще разберете отговора на този въпрос като изпълните задачата, която ще ви поставя за домашна работа.”
Важно!
- Разделете класа в четири работни групи. Подберете учениците във всяка група по такъв начин, че всяка от тях да има равни шансове за реализиране на задачите по проекта. След това раздайте на всяка група по една технологична карта “Потъмняване на среброто”.
- Проведете кратък инструктаж за безопасност при работа с химически реактиви и електрически уреди. Уверете се, че всички ученици разполагат с предпазни ръкавици.
- Яйцата, които се използват в експеримента трябва да бъдат прясно сварени и затворени в плика с цип, докато са още топли.
- Реакцията на потъмняване на среброто ще отнеме около 24 часа, но в зависимост от съдържанието на сяра в яйцата може да отнеме и повече време. Планирайте следващата дейност от проекта след поне 1-2 дни и съхранявайте затворените пликове с варени яйца в лабораторията. Ако следващият ви час с класа е след повече от три дни може да се наложи да извадите предметите от пликовете и да изхвърлите яйцата, за да избегнете появата на плесени и неприятни миризми.
Поздравете класа за добре свършената работа.
За домашна работа възложете на учениците да изследват къде в периодичната система се намира елементът сребро и да опишат неговите физични и химични свойства. Насърчете учениците да потърсят информация в учебни помагала, образователни видеа и платформи в интернет.
Раздайте на всеки ученик по един работен лист, в който да запише откритията си за среброто, както и дефинициите на някои от вече обсъдените понятия.
Инструкции
“За домашна работа всеки от вас трябва да запише в работните листове, които ви раздадох, кратки определения на дискутираните в днешния час термини. Трябва също да проучите основните свойства на благородния метал сребро и неговото приложение в бита и промишлеността.”
Обобщение
“Днес разбрахме какво представляват металите, как са изградени и какви са техните физични и химични свойства. Открихме също, че различни видове метали се използват в най-разнообразни производства, в зависимост от техните характерни особености. Освен това възпроизведохме обстоятелствата, при които сребърните предмети често потъмняват. В следващия час ще проверим как можем да обърнем процеса на потъмняване и така да почистим среброто, без да нараняваме неговата повърхност.”
Важно!
- Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация.



