Моят бизнес план – маркетингова и финансова стратегия
Раздел
Икономика
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците проучват и разработват идеи за предприемаческа дейност – маркетингова стратегия, финансов план и планиране на персонала.
Необходими материали:
- бланка “Бизнес план за ученици” – четвърти, пети и шести раздел
Учениците дискутират новина относно броя на фалиралите фирми у нас и причините, които според тях са довели до затварянето им.
Инструкции
- "Ученици, всяка трета фирма в сферата на търговията фалира, показват данни на НСИ. За година в страната са умрели 33 400 предприятия, или 8,7% от всички активни фирми. В резултат на това 2,5% от заетите са загубили работните си места. Най-висок е делът на умрелите предприятия от сектор Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети.
- Какви според вас могат да бъдат причините да фалират тези фирми?"
Обобщение
"Причините, поради които един бизнес може да фалира, са много на брой. Затова при стартирането му трябва внимателно да се планира самата бизнес идея, да се изготви бизнес план, в който да се помисли за всичко - конкуренти, реклама, персонал, разходи. Именно това ще направим ние този час, попълвайки четвърти, пети и шести раздел от бизнес плановете - ще планирате по такъв начин, че да сте сигурни, че бизнесът ви ще е успешен."
Важно!
Записвайте на дъската предложенията на учениците - високи цени на продуктите, липса на търсене, липса на добър персонал, лоша реклама, голяма конкуренция и т.н.. Част от тях ще намерят място в разделите на бизнес плана, които ще бъдат разписвани през този час.
Инструкции
- "Вашата задача днес ще бъде да попълните четвърти, пети и шести раздел на бизнес плана - маркетинг стратегия, оперативен план и финансов план. По същия начин, както в първите три раздела, можете да си помагате с въпросите към всяка точка.
- Разполагате с 25 минути да напишете:
- Как ще ценообразувате вашите продукти или услуги? Колко ще струва продукта/услугата, предлагани от вас?
- Как ще промотирате бизнеса си и какви рекламни канали ще използвате?
- Как ще достигате до клиентите си? Ще продавате онлайн, в магазин или и двете?
- Как ще поддържате връзка с клиентите и как ще ги обслужвате?
- Ако предлагате продукт, как ще го произвеждате?
- Как ще доставяте продуктите до клиентите си?
- Колко хора ще работят в бизнеса и как ще се управлява той?
- Каква технология и оборудване ще ви трябва?
- Какви ще бъдат началните инвестиции? Какво трябва да се закупи в началото, за да стартира бизнеса?
- Какви приходи очаквате и кога ще започнете да реализирате печалби?
- Откъде ще намерите средства за стартиране на бизнеса?"
Обобщение
"Ученици, вие попълнихте всички основни точки от бизнес плана си - развихте идеите си, които смятате, че ще направят регион по-привлекателно място за живеене. Помислихте за всичко, което може да ви направи успешни на пазара и да привлече клиенти."
Важно!
- Докато давате инструкцията за работа, показвайте върху листа или на интерактивен екран точките, които учениците трябва да попълват.
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
Учениците споделят своите идеи по отношение на маркетинговата стратегия, оперативния и финансовия план на своите фирми.
Инструкции
- "Ученици, нека няколко двойки да ни представят маркетинговата си стратегия, оперативния и финансовия си план. Следвайте точките от бизнес плана при представянето си.
- Останалите ученици може да задавате въпроси на презентиращия, ако искате повече информация или нещо не ви е станало ясно."
Обобщение
"През този час от проекта “Моят бизнес план” вие помислихте върху всички точки и успяхте да завършите бизнес плановете си. Влязохте в ролята на истински предприемачи, които са готови вече да реализират идеите си. Остана ни една последна стъпка - представянето на всички бизнес планове."
Важно!
- При необходимост задавайте подсещащи въпроси на презентиращия.
- Съберете бизнес плановете, за да ги проверите и да нанесете корекции, ако е необходимо. Ако забележите, че нещо не е достатъчно добре написано, нереалистично е или пропуснато, дайте обратна връзка на учениците, за да го финализират преди представянето.
