Раздел
Светът на детето
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците синтезират и представят наученото за родния край – трудовата дейност на хората, забележителностите, миналото и настоящето на селището, както и видовете транспорт и правилата за безопасност.
Необходими материали:
- готовите Откривателски дневници на учениците
- лист за самооценка “Откривателски дневник”
По двойки учениците представят своите дневници пред класа, разказвайки за труда на хората, забележителностите, миналото и транспорта в родния край.
Инструкции
- "Време е всеки екип да представи своя Откривателски дневник за родния край.
- Излезте отпред. Разкажете накратко какво сте научили и какво сте нарисували и описали на всяка от страниците.
- Останалите слушайте внимателно съучениците си и задайте поне един въпрос за страниците им."
Обобщение
Учениците упражняват презентационни умения, слушане и обмен на знания за родния край, затвърждавайки наученото през целия проект.
Важно!
- Насърчавайте децата да говорят ясно и спокойно.
- Поощрявайте въпросите между учениците, за да се стимулира дискусията.
- При необходимост задавайте насочващи въпроси на презентиращите:
- Как мислиш, че животът на хората е по-лесен или по-труден сега?
- Коя част от миналото ти се стори най-интересна и защо?
- Коя забележителност би показал на приятел и защо?
- Какво прави това място специално за хората от вашето селище?
- Кой вид транспорт използваш най-често и защо?
- Какви правила за безопасност са най-важни според теб?
Учениците оценяват собствената си работа по дневника чрез специален лист за самооценка, отбелязвайки какво са направили добре и какво могат да подобрят.
Инструкции
- "Сега ще помислим над това как се справихме по време на целия проект.
- Вземете листа за самооценка „Откривателски дневник“. На него има различни твърдения. За всяко едно от тях отбележете дали е вярно, почти вярно или не важи за вас. Най-отдолу споделете какво най-много ви хареса в проекта и какво ново научихте."
Обобщение
Учениците осмислят собственото си участие, разбират какво са научили и развиват умения за самооценка.
Важно!
- Обяснете на учениците, че самооценката е за тях самите – не е сравнение с другите или оценка на учителя.
- Подкрепяйте децата, които се затрудняват с формулировките, като им давате примерни изречения.
Учениците споделят какво са научили, кое им е било най-интересно и как ще използват наученото в ежедневието.
Инструкции
- "Ще завършим проекта, като си споделим няколко неща.
- Кое ви е беше най-интересно в проекта и защо?
- Какво ще ви бъде полезно и ще използвате – у дома, на улицата или при разходки в родния край?"
Обобщение
„Браво на всички! Вие създадохте страхотни откривателски дневници и показахте колко добре познавате своя роден край – неговите хора, труд, забележителности, минало и транспорт. Радвам се, че работихте заедно, задавахте въпроси, обсъждахте и споделяхте идеи. Сега знаете как да наблюдавате внимателно, да описвате и да мислите за безопасността около себе си. Продължавайте да бъдете малки откриватели и вкъщи, и навсякъде, където ходите – защото вашият роден край е пълен с интересни неща, които чакат да бъдат открити.“
Важно!
- Поощрявайте всички ученици да участват с поне едно изречение.
- Завършете с нещо мотивиращо, обобщаващо наученото и вдъхновяващо учениците да продължат да изследват родния край:
