Раздел
Светът на детето
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците откриват връзката между особеностите на природната среда и на типа селище (град, село) с трудовата дейност на хората.
Необходими материали:
- игра “Кой къде работи?”
- работен лист “Хората и техният труд”
- цветни моливи или флумастери
- заглавна страница “Откривателски дневник”
- папки
Учениците, разделени на отбори, свързват различни природни среди (река, поле, планина, град) с хора, които работят там (рибар, дървар, овчар, учител).
Инструкции
- "Ученици, днес започваме работа по нашия проект “Откриватели на родния край”. В следващите седмици заедно ще опознаваме родния край и ще създадем откривателски дневник - всяка страница ще документира миналото, настоящето, трудовата дейност, забележителностите и транспорта в родното селище. Нека заедно помислим по въпроса “Какво прави моето родно селище специално?”
- А сега е ред да изиграем една игра. Разделени сте на отбори. Пред вас ще видите картинки на места и хора. Опитайте се да свържете кой човек къде работи. Помислете защо този труд е свързан с природата на това място."
Обобщение
Дейността показва връзката между природата и труда на хората и въвежда темата на урока. Учениците се насочват да мислят за своя край.
Важно!
- Разделете класа предварително на отбори, по възможност с четен брой ученици във всеки отбор. Оптималният вариант е по 4 деца в екип.
- Подгответе картинки с природни среди и трудови дейности. Разпечатайте толкова работни листове с играта, колкото е броят на екипите.
- След като учениците свържат, задайте допълнителни въпроси:
- Защо точно тук работят тези хора?
- Как природата им помага?
- Кои от тези природни среди виждаме в нашия роден край?
Материали за дейността
Учениците обсъждат професиите в родния край. Разделени в отбори по двама, рисуват и описват какви трудови дейности има в техния край, създавайки страница от откривателския дневник.
Инструкции
- "Преди да започнем работата по откривателския дневник, нека обсъдим какви професии познавате, които се практикуват в родния край.
- Чудесни наблюдения! Събрали сме достатъчно идеи вече и можем да продължим към създаването на първата страница от нашия дневник. Разделени сте по двойки. В тези екипи по двама ще работите до края на проекта.
- Вземете работния лист „Хората и техният труд“. В горната част на листа нарисувайте човек, който работи във вашето селище. Можете да добавите елементи от природата или мястото, където той работи (поле, река, улица). В долната част на листа напишете 2-3 изречения за тази професия. Например: „В нашия край хората работят…, защото има …“
- Използвайте цветни моливи или флумастери, за да направите рисунките си ярки и интересни."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да осмислят връзката между природата и труда в родния край. Създава се първата страница от откривателския дневник.
Важно!
- Насърчавайте учениците да мислят за собствени наблюдения (родители, съседи, приятели).
- Ако някой ученик се затруднява, предложете конкретни идеи или примери на професии.
- Следете дали всички разбират как да разпределят мястото за рисуване (горната част на листа) и писане (долната част).
- Ако времето за работа по работния лист не е достатъчно, нека довършването му остане за домашна работа.
Материали за дейността
В последните минути учениците попълват заглавната страница на своя откривателски дневник – пишат своето име и артистично изписват името на родното селище в специалното поле.
Инструкции
- "Вземете заглавната страница на своя дневник. В полето „Име на селището“ напишете красиво и цветно името на родното си място – можете да използвате различни цветове, украси или малки рисунки около буквите. В полето „Автори“ напишете своите имена.
- Когато сте готови, поставете заглавната страница и първия лист от дневника в папката."
Обобщение
Учениците завършват първата страница на дневника, като я правят лична и атрактивна.
Важно!
- Насърчавайте децата да проявят творчество – цветове, орнаменти, малки символи (къщи, дървета, мостове).
- Покажете примерна страница за вдъхновение, без да се повтарят всички идеи.
- Следете времето – дайте сигнал за финализиране след 5 минути.
- Осигурете толкова папки, колкото са отборите и дневниците.


