Да нарисуваш история – началото на един филм
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- съчиняват писмен текст по преживяна случка.
- редактират свой текст.
Необходими материали:
- работен лист “Примерен сториборд”;
- работен лист “Шаблони за сториборд” (офлайн);
- цветни моливи/флумастри.
Учениците разглеждат примерен сториборд и разбират как се планира визуална история чрез сцени, диалог и действия.
Инструкции
"Ученици, днес започваме вълнуваща стъпка – ще превърнете вашите истории в истински анимационни филми!
Освен сценарий, всеки филм има и сториборд. Това е като комикс, който режисьорите използват, за да планират всяка сцена.
Погледнете примерния сториборд:
- Виждате ли как е отбелязано мястото (фон)?
- Как е показано движението на героите?
- Как е включен диалог или глас зад кадър?
Днес и вие ще направихте сториборд по вашия сценарий. По него този час ще започнете създаването на вашия анимационен филм!”
Обобщение
Сторибордът помага на учениците да мислят като режисьори. Това ще ги подготви за създаването на собствен анимационен филм.
Важно!
- Покажете примерния сториборд на екран или раздайте разпечатка. Задавайте насочващи въпроси, свързани с структурата на сценария.
Учениците създават собствен сториборд по своя сценарий с шаблон на хартия.
Инструкции
“Ученици, сега е ваш ред да започнете изработването на своя филм! Ще използваме сценариите, които вече написахте.
- Разгелдайте шаблона
- Разделете историята си на 3 до 5 ключови сцени (полета).
- За всяка сцена:
- Нарисувайте фон
- Поставете героите иопишете какво действие се случва
- Добавете реплика или глас зад кадър
- Внимавайте с подредбата на сцените – зрителят трябва да разбере разказа, дори без да чете целия текст.
След това ще споделим някои от сторибордовете в края на часа.”
Обобщение
В тази дейност учениците планират визуалното разказване на собствената си история. Това ги доближава до реалното създаване на филм и развива творческо мислене, пространствено въображение и умения за изразяване.
Важно!
- Напомнете, че не е важно да рисуват перфектно - важно е да се представи идеята. Помагайте индивидуално на учениците, които се затрудняват.
Няколко учениците представят по 1–2 сцени от своя сториборд и получават обратна връзка.
Инструкции
"Ученици, днес направихте първите си стъпки като режисьори. Сега е време да видим какво сте създали и да се вдъхновим взаимно!
Моля двама-трима доброволци от класа да изберат и представят 1 или 2 сцени от своя сториборд, които най-много харесват или които смятат за най-интересни.
Ще ни покажете сцените (на екрана или на хартия) и ще ни разкажете накратко:
- Какво се случва в тази сцена?
- Как сте избрали да го покажете?
- Защо точно тази сцена е важна за историята ви?
След всяко представяне ще дадем кратка и приятелска обратна връзка:
- Какво ни впечатли?
- Кое беше най-интересно?
- Какво бихме добавили или променили, за да стане още по-добре?
Запазете тези шаблони за следващия час, когато ще направим истинската анимация с помощта на Brush Ninja, Storyboard That. Нека да ви покажа основните функции на платформата.”
Обобщение
Тази дейност насърчава учениците да се гордеят с творческата си работа и да се вдъхновяват взаимно. Показва им, че идеите им имат стойност и могат да бъдат представени по вълнуващ начин. Това изгражда увереност и желание за продължаване на проекта.
Важно!
- Насърчете споделянето, но не го правете задължително. Фокусирайте се върху позитивна, мотивираща обратна връзка.

