Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • съчиняват писмен текст по преживяна случка;
  • редактират свой текст.

Необходими материали:

  • подготвеният текст в три варианта;
  • “Пример за сценарий по ученическо съчинение “Моята ваканция на село”;
  • работен лист “Шаблон за сценарий на анимация”. 
Една история, разказана по три начина
10 минути
Въведение

Учениците осъзнават описанието и диалогът променят въздействието на текста чрез анализ на кратък пример.

Инструкции

Ученици, ще ви прочета една кратка история – три пъти, но разказана по различен начин. Слушайте внимателно:


Първа среща с моя домашен любимец

Вариант 1

Получих куче. Донесоха го вкъщи. Исмислих му име. Храних го. Изведох го навън.

Вариант 2

Когато отворих вратата, пред мен стоеше малко рошаво куче с топли кафяви очи. То размаха опашка и тихо изскимтя. Косъмчетата му бяха меки като плюш. Клекнах до него и то близна ръката ми. Почувствах как сърцето ми подскочи от радост.

Вариант 3

– Изненада! – извика мама и ми подаде малко рошаво кученце с клюмнали ушета и топли кафяви очи.

– Наистина ли е за мен?! – очите ми замалко да се напълнят със сълзи от радост.

Притиснах кученцето към гърдите си и то тихичко изскимтя.

– Ще се казва Рошко! – реших веднага, а то сякаш ми кимна с муцунка.

После изтичахме заедно в градината и започнахме да се гоним сред тревата.

Сега нека да обсъдим: кой вариант ви накара да си представите сцената най-добре? Кой вариант повече ви развълнува? Защо мислите, че е така?”

Обобщение

В тази дейност учениците осъзнават, че когато добавим емоция, диалог и описание, дори обикновена случка се превръща в нещо, което можем да почувстваме и съпреживеем. Това разбиране ще им помогне да подобрят техните собствени текстове и да създадат истински въздействащи истории.

Важно!

  • Използвайте кратка и достъпна случка и прочетете втория и третия вариант с интонация.
Превръщаме нашето съчинение в сценарий
20 минути
Творческа задача

Учениците пренаписват част от своите съчинения по преживяна случка, като добавят диалог, чувства и действия и създават основа за сценарий.

Инструкции

"Сега ще направим нещо много интересно – ще превърнем нашите съчинения в сценарий за анимация. Ще работим както в истинско филмово студио!

Първо ще ви прочета един пример, направен е по познатото ви вече ученическо съчинение "Моята ваканция на село". Докато слушате, обърнете внимание на това как е разделен сценарият: има сцени, фон, действие, реплики и дори глас зад кадър. Всичко е кратко, но много ясно.

След това ще ви покажа как изглежда шаблона на сценарий. Ше получите същия шаблон, но празен.

Какво ще направим:

  • Прочетете отново вашето съчинение.
  • Разделете го на 3 до 5 сцени – какво се случва първо, после, накрая? Представете си всяка сцена като една картина.
  • Попълнете шаблона:
  • В колоната "Фон" опишете мястото – къде се случва действието? У дома? На плажа? В парка? Какво се вижда?
  • В "Действие" напишете какво правят героите.
  • В "Диалог" – какво си казват героите? Напишете по 1–2 реплики.
  • В "Глас зад кадър" – това е като разказвач, който казва какво се случва или как се чувства героят.

Не пишете твърде дълги текстове – всяка сцена трябва да бъде кратка и ясна. Използвайте въображението си, в анимациите всичко е възможно!”

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да видят писането като процес на създаване – не просто на думи, а на сцени, образи и усещания. Те развиват умението да мислят визуално, да структурират текста по етапи и да придават живот на написаното. Това ще ги подготви за по-сложно писане и представяне в следващи уроци и проекти.

Важно!

  • Прочетете на глас примерния сценарий, като акцентирате на структурата (сцена, фон, действие, диалог, глас зад кадър).
  • Напомнете на учениците, че не е необходимо да преработят целия текст – дори 3 сцени са достатъчни. Насърчавайте свободата на въображението и личния израз.
  • Помагайте индивидуално на учениците, които срещат затруднения с формулировките или с разбирането на структурата.

Материали за дейността

Представяме нашите сценарии
10 минути
Обратна връзка

Учениците споделят част от своите сценарии, като представят интересна сцена или реплика. Получават обратна връзка и идеи за доразвиване.

Инструкции

Сега е моментът да видим как вашите съчинение се превърнаха в сценарии за бъдещ анимационен филм.

Кой би желал да сподели част от своята работа? Може да ни прочетете:

  • любимата си сцена,
  • интересна реплика,
  • или своя глас зад кадър, който най-добре описва чувството в историята ви.

Докато слушаме, ще се опитаме да отговорим на тези въпроси:
- Какво ни хареса?
- Успяхме ли да си представим сцената?
- Какви идея можем вземем за собствените си сценарии?

Нека покажем уважение към всеки, който споделя. Готови ли сте? Да започнем с един смел сценарист!”

Обобщение

Учениците осъзнават, че писането е възможност за творчество и изразяване. Като споделят историите си, те се свързват помежду си, развиват увереност и се мотивират да работят над своите идеи и в бъдеще.

Важно!

  • Създайте спокойна атмосфера за споделяне. Обърнете внимание на силните страни на всеки ученик – интересно място, оригинална реплика, добре описан фон и т.н.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.