Как да разкажем една хубава история?
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Съчиняват писмен текст по преживяна случка и по словесна опора (предложен литературен герой);
- Редактират свой текст.
Необходими материали:
- работен лист “Примерен разказ по личен спомен”;
- работен лист “Мисловна карта за създаване на текст по преживяна случка”.
Учениците се въвеждат в темата на проекта чрез споделяне на личен спомен и разговор как се разказва нещо по вълнуващ начин.
Инструкции
“Ученици, представете си, че сте с най-добрия си приятел и искате да му разкажете нещо, което никога няма да забравите.
Кой любим спомен бихте споделили? Кой беше с вас? Къде бяхте? Какво се случи? Защо го помните толкова добре?
Някой иска ли да сподели своята случка с класа? Няма от какво да се притеснявате - всеки спомен е важен, защото е ваш.”
Обобщение
Учениците осъзнават, че всяка лична история има значение и може да бъде разказана по интересен начин. Това ги мотивира да работят върху собствен разказ.
Важно!
- Създайте спокойна и приятелска атмосфера, в която учениците да се чувстват сигурни. Подкрепяйте споделящите с утвърждаващи думи и насочващи въпроси.
- Насочете учениците да избират спомени, свързани с приятни преживявания – радост, изненада, гордост, смях. Избягвайте болезнени теми, които могат да предизвикат неприятни емоции.
Учениците анализират примерен разказ и създават мисловна карта с въпроси, които ще им помогнат при планирането на личната им история.
Инструкции
“Сега ще чуем един интересен личен разказ. Четете внимателно и си представяйте какво се случва. После ще обсъдим какво в тази история я прави добра.
След това всеки от вас ще попълни мисловна карта за своя бъдещ разказ на личен спомен. На дъската ще запиша основните въпросите, по които е необходимо да помислите:
- Кога се случи?
- Къде?
- Кой участваше?
- Какво точно се случи?
- Как се почувства героят?
- Какво научихме от тази случка?
В тетрадката си напишете по една дума или кратко изречение към всеки въпрос от картата - това ще бъде вашият личен план. Ако ви трябва помощ или не сте сигурни, просто вдигнете ръка.”
Обобщение
Учениците разбират, че добрата история има структура и емоция. Мисловната карта служи като основа за създаване на техния собствен текст.
Важно!
- Може да ползвате примерния разказ или да изберете друг кратък текст. Внимавайте да изберете такъв с позитивен и вдъхновяващ заряд.
- Насърчавайте учениците да анализират историите не само по структура, но и по това как ги карат да се чувстват.
- Раздайте мисловните карти на децата и задайте време за попълване. Подчертайте, че всяка лична история е ценна, но не всички спомени са подходящи за разказване пред публика. Бъдете внимателни и тактични, ако някой ученик насочи мисленето си към такава ситуация и предложете деликатна алтернатива.
Учениците споделят с класа лична случка, която искат да превърнат в разказ.
Инструкции
“Ученици, поздравявам ви, поставихте основаната на своя разказ. Нека да чуем какви истории искате да разкажете!
Аз ще събера на дъската различните идеи в класа”
Обобщение
Споделянето с класа насърчаването уважение към различните истории от страна на учителя изгражда сигурна среда за изява. Това ще даде на учениците увереност и посока в следващия час, когато ще започнат с писането на разказите.
Важно!
- Дайте възможност на няколко ученици (по желание) да споделят каква случка са избрали.

