Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Съчиняват писмен текст по преживяна случка и по словесна опора (предложен литературен герой);
  • Редактират свой текст.

Необходими материали:

  • работен лист “Примерен разказ по личен спомен”;
  • работен лист “Мисловна карта за създаване на текст по преживяна случка”.
Кой е любимият ти спомен?
10 минути
Дискусия

Учениците се въвеждат в темата на проекта чрез споделяне на личен спомен и разговор как се разказва нещо по вълнуващ начин.

Инструкции

“Ученици, представете си, че сте с най-добрия си приятел и искате да му разкажете нещо, което никога няма да забравите.

Кой любим спомен бихте споделили? Кой беше с вас? Къде бяхте? Какво се случи? Защо го помните толкова добре?

Някой иска ли да сподели своята случка с класа? Няма от какво да се притеснявате - всеки спомен е важен, защото е ваш.”

Обобщение

Учениците осъзнават, че всяка лична история има значение и може да бъде разказана по интересен начин. Това ги мотивира да работят върху собствен разказ.

Важно!

  • Създайте спокойна и приятелска атмосфера, в която учениците да се чувстват сигурни. Подкрепяйте споделящите с утвърждаващи думи и насочващи въпроси.
  • Насочете учениците да избират спомени, свързани с приятни преживявания – радост, изненада, гордост, смях. Избягвайте болезнени теми, които могат да предизвикат неприятни емоции.
С какво е добра една история?
25 минути
Практическа задача

Учениците анализират примерен разказ и създават мисловна карта с въпроси, които ще им помогнат при планирането на личната им история.

Инструкции

“Сега ще чуем един интересен личен разказ. Четете внимателно и си представяйте какво се случва. После ще обсъдим какво в тази история я прави добра.

След това всеки от вас ще попълни мисловна карта за своя бъдещ разказ на личен спомен. На дъската ще запиша основните въпросите, по които е необходимо да помислите:

  • Кога се случи?
  • Къде?
  • Кой участваше?
  • Какво точно се случи?
  • Как се почувства героят?
  • Какво научихме от тази случка?

В тетрадката си напишете по една дума или кратко изречение към всеки въпрос от картата - това ще бъде вашият личен план. Ако ви трябва помощ или не сте сигурни, просто вдигнете ръка.”

Обобщение

Учениците разбират, че добрата история има структура и емоция. Мисловната карта служи като основа за създаване на техния собствен текст.

Важно!

  • Може да ползвате примерния разказ или да изберете друг кратък текст. Внимавайте да изберете такъв с позитивен и вдъхновяващ заряд.
  • Насърчавайте учениците да анализират историите не само по структура, но и по това как ги карат да се чувстват. 
  • Раздайте мисловните карти на децата и задайте време за попълване. Подчертайте, че всяка лична история е ценна, но не всички спомени са подходящи за разказване пред публика. Бъдете внимателни и тактични, ако някой ученик насочи мисленето си към такава ситуация и предложете деликатна алтернатива.

Материали за дейността

Моят спомен
5 минути
Самостоятелна работа

Учениците споделят с класа лична случка, която искат да превърнат в разказ.

Инструкции

Ученици, поздравявам ви, поставихте основаната на своя разказ. Нека да чуем какви истории искате да разкажете!

Аз ще събера на дъската различните идеи в класа”

Обобщение

Споделянето с класа насърчаването уважение към различните истории от страна на учителя изгражда сигурна среда за изява. Това ще даде на учениците увереност и посока в следващия час, когато ще започнат с писането на разказите.

Важно!

  • Дайте възможност на няколко ученици (по желание) да споделят каква случка са избрали.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.