Раздел
Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават геометричната фигура ъгъл и елементите й: ъгъл, връх, рамо;
- разпознават видовете ъгли – прав, остър, тъп;
- чертаят ъгъл в квадратна мрежа;
- именуват с главни букви геометрични фигури.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- примерен маршрут със завои върху квадратна мрежа
- помощно табло с елементите на ъгъла и видовете ъгли
- работен лист “Маршрут от ъгли” – за всяка група
- лист с верния чертеж и видовете ъгли “Маршрут от ъгли”- за учителя
Учениците отбелязват завои в квадратна мрежа като назовават на кои видове ъгли съответстват.
Инструкции
- Сега ще ви покажа карта, която ни показва маршрут за екскурзия. Нека проследим маршрута по квадратната мрежа - 7 напред, 4 надолу, 5 по диагонал наляво, 10 направо, 8 по диагонал надясно. Виждате ли къде посоката се променя?
- След като начертахме на дъската маршрута, на кои геометрични фигури ви приличат тези завои? (ъгли)
- Заедно ще ги отбележим и ще решим какви видове ъгли са. Да си припомним и елементите на ъгъла. (връх, рамене)
Обобщение
Разбрахме, че когато пътят завива, се образува ъгъл. Ъгълът има връх и рамене, а според големината му може да е остър, прав или тъп. Това знание ще ни помогне при създаването на нашите маршрути.
Важно!
- Подгответе маршрут с няколко завоя, който включва различни видове ъгли. Такъв ще откриете в работен лист “Примерен маршрут със завои върху квадратна мрежа”.
- Можете да използвате цветове за различните видове ъгли.
- За да визуализирате елементите на ъгъла и видовете ъгли, използвайте помощното табло.
В групи учениците чертаят маршрут по дадени насоки, откриват и именуват ъглите и определят вида им.
Инструкции
- За следващата дейност ще работите в групи по трима. Ще получите работен лист:
- Начертайте маршрута по дадените насоки с помощта на чертожни линии.
- Именувайте фигурата, която се получи - поставете буква на всеки връх.
- Открийте ъглите, които се получават.
- Определете вида на всеки ъгъл – остър, прав или тъп.
- Запишете тази информация в таблицата. Например ъгъл АВС - прав, … и т.н.
Обобщение
Упражнявахме се да чертаем, да именуваме геометрични фигури и да разпознаваме видове ъгли. Тези умения ще ни помагат, когато изработваме нашите маршрути.
Важно!
- Осигурете едни и същи маршрути за всяка група – с няколко завоя.
- Насърчавайте използването на цветове за по-ясно разграничаване.
- Обикаляйте групите и помагайте при именуването на ъглите и при записването след това.
Всяка група показва чертежа си на дъската и представя по един от ъглите, които са открили в своя маршрут.
Инструкции
- Сега ще изложим всички чертежи на дъската.
- Всяка група ще излезе на дъската, ще покаже своя чертеж и ще избере един ъгъл от своя маршрут, който да представи на класа. Обяснете:
- къде се намира избраният ъгъл;
- как е именуван;
- какъв е видът на ъгъла (остър, прав или тъп).
- Останалите наблюдавайте и сравнявайте ъглите между различните групи. Всяка група може да е именувала ъглите си по различен начин – това е напълно нормално. Важно е да разберем вида на ъгъла и къде се намира в маршрута.
Обобщение
Чрез наблюдение и сравнение се научихме да разпознаваме и обясняваме ъглите по маршрута.
Важно!
- Осигурете достатъчно пространство на дъската за всички чертежи.
- Насърчавайте кратки, ясни обяснения – 1–2 минути на група.
- Помагайте с насочващи въпроси при нужда.
- Поощрявайте учениците да дават положителна обратна връзка и да отбелязват интересни наблюдения за видовете ъгли.


