Сглобяване и довършване на макета
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- основа за макета
- елементи на макета
- украса (по желание)
- лепило, флумастери, ножици
- табелки с изречения
- макетните елементи, изработени в предходния час
- цветни моливи
Учениците обсъждат какво още остава да се довърши по макета и разпределят задачите помежду си така, че работата да бъде завършена ефективно и с желание.
Инструкции
Запонете часа с дискусия.
- "Ученици, днес предстои да сглобим целия макет на „Града на изреченията“. Но преди да започнем, нека заедно се подготвим – какво още трябва да се направи?
- Разгледайте внимателно вашата част от града (улица, квартал или парк). Какво вече сте направили? Има ли нещо недовършено или липсващо?
- Работим заедно. Уважаваме мнението на всички в екипа. Създаваме място, в което изреченията оживяват – направете го със старание и внимание!"
Обобщение
Чрез тази дейност учениците се подготвят емоционално и организационно за довършване на своя проект. Развиват умения за самостоятелност, сътрудничество и внимание към цялостната визия.
Важно!
- Насочвайте учениците към съдържанието и подредбата на елементите.
- Насърчавайте децата да вземат решения като екип.
- Обърнете внимание на детайла и споделено носене на отговорност.
Материали за дейността
Учениците сглобяват макета, прикрепят частите, довършват оцветяването и поставят табелките с изречения.
Инструкции
Преминете към довършването на макета.
- "Ученици, внимателно свържете всички части на града – улици, квартали, парк. Добавете липсващите табелки с изречения. Не забравяйте препинателните знаци! Оцветете, украсете, направете града си жив и интересен за гостите. Подгответе го така, че да говори сам – без да има нужда от обяснение!"
Обобщение
Това е същинският финал на проекта – учениците прилагат знанията си в реален, визуален продукт, който ще представят пред другите. Работят с ангажираност и отговорност.
Важно!
- Наблюдавайте внимателно работата – подсказвайте, ако някой тип изречение липсва.
- Насърчавайте екипността и даването на идеи вътре в групите.
Материали за дейността
Учениците оглеждат целия макет, проверяват дали всички елементи са поставени и правят последни корекции.
Инструкции
Завършете часа с оглед и кратка рефлексия.
- "Ученици, разходете се около града и погледнете с очите на посетител – разбирате ли какви изречения живеят тук? Някой знак липсва ли? Всичко ли е четливо и красиво? Какво ви харесва най-много?
- Направете последна проверка – в следващия час ще представим нашия “град” пред други класове!"
Обобщение
Учениците осъзнават стойността на довършителната работа и важността на финалната проверка. Това им дава увереност за представянето и чувство за постижение.
Важно!
- Предложете лека музика или таймер, за да се създаде усещане за „финален“.
- Подгответе учениците емоционално за предстоящото представяне.