“Внимавай със знаците!” – научаваме как се пишат възклицателни и подбудителни изречения
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
- разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
- разграничават подбудително от възклицателно изречение;
- преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
- оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
- употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Редакция на възклицателни и подбудителни изречения”
- тетрадки за записване
- химикалки
- диктовка
- цветни химикалки за проверка
- работен лист с шаблон за мисловна карта
- цветни моливи или флумастери
Учениците получават изречения с липсващи или грешни препинателни знаци. Работят по двойки, за да ги коригират и обсъждат защо са направили своя избор.
Инструкции
Разделете класа в екипи по двама.
- "Ученици, сега ще работим по двойки. Всеки екип ще получи лист с изречения, в които има грешно поставен или липсващ препинателен знак – това може да е удивителен знак, точка или нещо друго.
- Вашата задача е да прочетете внимателно изречението и да разпознаете какъв вид е то – възклицателно или подбудително.
- Обсъдете с партньора си какво изразява това изречение – емоции, заповед, молба и т.н.
- След това поправете препинателния знак така, че изречението да предаде точно посланието.
- Напишете редактираното изречение.
- Накрая няколко двойки ще прочетат изреченията и ще ни разкажат как и защо са направили редакция."
Обобщение
Учениците осъзнават колко важно е правилното използване на препинателните знаци, за да се предаде точното послание. Те се учат да разпознават различните видове изречения и да разграничават емоция от съвет, молба или заповед.
Важно!
- Преди началото на дейността направете кратко припомняне как изглеждат възклицателните и подбудителните изречения – с примери и изразителна интонация.
- Създайте ситуации с ученици, като умишлено кажете изречение без нужната интонация или с грешна пунктуация. Това ще покаже, че смисълът се губи без правилен знак.
- При раздаване на изреченията групирайте учениците в балансирани двойки – уверете се, че по-уверен ученик е с такъв, който има нужда от подкрепа.
- Обикаляйте между двойките, за да чувате аргументите им и да насочвате вниманието към важни езикови разлики, напр. между заповед и молба.
- Ако някой екип завърши по-бързо, предложете на учениците да измислят свое изречение с липсващ знак и да го разменят с друга двойка.
Учениците слушат диктовка с изречения, в които трябва да разпознаят вида на изречението по интонация и да поставят подходящия препинателен знак. След това проверяват работата си чрез размяна на тетрадки по двойки и кратко обсъждане.
Инструкции
Подгответе учениците за диктовка.
- "Ученици, ще чуете текст, който ще продиктувам. Вашата задача е да го запишете точно, като внимавате за главна буква и правилен препинателен знак в края.
- Слушайте внимателно интонацията – тя ще ви помогне да разберете дали изречението изразява емоция или подбуда (заповед, молба, съвет). След диктовката ще размените тетрадките с детето до вас и ще проверите дали вашият съученик е поставил правилния знак.
- Накрая няколко ученици, по желание, ще прочетат своите диктовки с подходящата интонация, и ще обяснят защо са избрали съответните препинателни знаци."
Примерна диктовка:
Разходка
В неделя реших да изведа кучето си Рошко на разходка.
Ела, Рошко, да отидем в парка!
Ах, колко слънчево е днес!
Не дърпай повода толкова силно!
Погледни онова катериче!
Седни кротко до мен.
О, как се затича по тревата!
Недей да лаеш по децата!
Разходката беше чудесна – ще дойдем пак утре!
Обобщение
Чрез диктовката учениците тренират езиковия си слух и прилагат наученото за възклицателни и подбудителни изречения в писмена форма. Дейността развива вниманието към интонацията и пунктуацията.
Важно!
- Използвайте емоционална и ясна интонация – това помага на учениците да различат видовете изречения.
- Подберете изречения, които включват думи, познати от всекидневието на децата.
- При проверка подтиквайте учениците да обяснят избора си на пунктуация.
- Дайте възможност на няколко ученици да прочетат своите диктовки пред класа и да обяснят защо са използвали съответните препинателни знаци.
Учениците създават мисловна карта, в която свързват настроения, изрази и изречения с подходящите препинателни знаци, като визуално обобщават наученото.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик шаблон на мисловна карта.
- "Ученици, всеки от вас ще получи лист шаблон на мисловна карта.
- Нарисувайте в центъра удивителен знак.
- Около него нарисувайте или запишете думи, емоции, примери на изречения, които се свързват с този знак.
- Помислете какво „казва“ удивителният знак – кога го използваме, какво изразява той? Може да използвате и цветове или символи, за да подчертаете разликата между възклицание и подбуда (молба, съвет, заповед).
- В края на часа ще съберем всички мисловни карти и ще ги изложим на таблото."
Обобщение
Дейността дава възможност на учениците да обобщят визуално знанията си за възклицателните и подбудителните изречения. Те не само прилагат наученото, но го свързват с емоции, цели и реални комуникационни ситуации.
Важно!
- Насърчавайте учениците да не преписват, а да мислят асоциативно и творчески.
- Може да покажете примерна мисловна карта на дъската, за да ги ориентирате в оформлението.
- Позволете работа както самостоятелно, така и по двойки, за да се подкрепят.
- В края на часа отделете 3 минути и поканете 1-2 ученици да представят своите карти.

